Citat:
Ursprungligen postat av
diva59
Men varför skulle RMV inte testa för ketamin, som ju tom finns med på deras lista? För mig är det helt orimligt i varje fall.
Centrala frågor
Två centrala frågor som jag inte vet svaret på:
– Eftersöks ketamin med automatik, eller måste det "beställas" när analyser beställs?
– Hur länge kan man se ketamin i ett prov?
Vad har eftersökts?
Dessa noteringar från rättskemisk undersökning tolkar jag att den beskriver vad som eftersökts och inte påträffats:
"Ej påvisats:
Metanol, aceton, isopropanol, barbiturater, salicylsyra, läkemedel, droger,
fenetylaminer, piperaziner, katinoner, butan, digoxin eller kloroform i lårblod.
Ej påvisats:
Metanol, aceton, isopropanol, amfetaminer, opiater, cannabis, bensodiazepiner, kokainmetaboliter, buprenorfin, MDMA-analoger eller gamma-hydroxy-butyrat (GHB) i urin."
Det är bra att dom letat efter t.ex. GHB. Var det meningsfullt, om analysen gjordes efter 15 månader?
Kemin om droger går långt utanför mina kemikunskaper. Ketamin beskrivs som ett arylcyclohexylamine-derivative. Jag kan inte se att det finns med i listan av vad som eftersökts och ej påvisats.
Tilla_ggsprotokoll_I_2017-04-13__del_1__3_.pdf, sid 28 enligt paginering.
Hur länge kan man se spår av en drog?
Det är varierande. Jag har inte hittat hur länge man kan se spår efter ketamin, men hittade detta om GHB:
"When testing for GHB it is important to remember that it may be undetectable 12 hours after ingestion."
Från:
Date Rape Drugs and their Forensic Analysis: An Update
(International Journal of Medical Toxicology & Legal Medicine Vol. 12 No. 3, Jan-Mar 2010)
Våldtäktsdroger
Jag vet inte hur vanligt det är att våldtäktsdroger används vid brott. Jag vet inte hur rutinerna för att leta efter våldtäktsdroger ser ut. Kanske är det inte det första man tänker på när man undersöker ett mord? Det gäller kanske speciellt ett mord som i 13 månader betraktades som en "naturlig" drunkning.
–