• 1
  • 2
2016-08-04, 12:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
Nja, det jämnar ut sig, folk som flyttar från lågskatte- till högskattekommuner betalar sin låga skatt innevarande år.

Regler är regler, ser detta som ett typiskt I-landsproblem om nu det är ett problem alls.
Klart det är ett problem. Vi lever i ett I-land och det borde gå att verkställa direkt. Deras regler är av dem och för dem och gynnar bara dem.
Citera
2016-08-04, 13:30
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oakbiff
Klart det är ett problem. Vi lever i ett I-land och det borde gå att verkställa direkt. Deras regler är av dem och för dem och gynnar bara dem.

Så tycker nog inte de som flyttar ifrån en kommun med lägre skattesats. Sen har jag för mig att vissa kommuner med låg skattesats har väldigt höga avgifter för andra saker som barnomsorg, sophämtning, vatten etc.... men det kanske inte stämmer.....

Hur som helst tror jag inte skattesatsen har så stor betydelse i frågan om var man väljer att bosätta sig förutom möjligen de med riktigt höga inkomster. Det är nog andra saker som anses viktigare.
Citera
2016-08-06, 21:42
Medlem
Kan tyckas orättvist, men hur ofta brukar du deklarera, själv gör jag det endast en gång om året och då för hela året..

Skattemyndigheten får inga uppgifter vad du tjänat en viss månad, enda möjligheten skulle vara om du byter arbetsgivare samtidigt som du flyttar men du kan ju göra det ena utan det andra hur du vill.

Som tidigare skrivits så avgör årets skatt av var du var folkbokförd 1/11 och flyttar du från låg till hög vinner du året efter och givetvis gäller då även det omvända.

Du kan därmed i vissa fall "välja" skatt för kommande år genom att flytta före eller efter brytdatum.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in