Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-03, 13:22
  #1
Medlem
Tjabba!

Allt började när en kompis till mig skulle uppgradera hans Windows 7 till 10:an, det tog lång tid då han trodde att var ngt fel och stängde av dator och allt blev pannkaka.

Tiden för att uppgradera till Windows 10 är ut men han har installations skiva till det.

När jag försökte installera 10:an från skivan fick jag följande meddelande som pratar om en MBR partitionstabell i EFI baserad system och GPT disk.

Här är bild från hans skärm som kan förklarar bättre situationen:
Skärm

Kan någon hjälpa mig att göra han HHD kompatibelt?

Jag ska ta bort allt och har endast en partition.
Citera
2016-08-03, 13:32
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reborn-swe
Tjabba!

Allt började när en kompis till mig skulle uppgradera hans Windows 7 till 10:an, det tog lång tid då han trodde att var ngt fel och stängde av dator och allt blev pannkaka.

Tiden för att uppgradera till Windows 10 är ut men han har installations skiva till det.

När jag försökte installera 10:an från skivan fick jag följande meddelande som pratar om en MBR partitionstabell i EFI baserad system och GPT disk.

Här är bild från hans skärm som kan förklarar bättre situationen:
Skärm

Kan någon hjälpa mig att göra han HHD kompatibelt?

Jag ska ta bort allt och har endast en partition.

välj alla partition i taget och tryck på "ta bort" sen är det klart.
Citera
2016-08-04, 12:58
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbdinGTX
välj alla partition i taget och tryck på "ta bort" sen är det klart.

Ska försöka och sedan hör jag av mig här.

Tack
Citera
2016-08-04, 20:03
  #4
Medlem
annanmedlems avatar
Tror inte att det hjälper att skivan brändes tidigare.

Du kan dock slå på handikappsfunktionerna och sedan uppgradera.

MBR och GPT är olika standarder för att partitionera diskar eller något. Senare är kanske mer standard för EFI och tidigare för BIOS. GPT och EFI är nyare än de andra iaf.
Citera
2016-08-04, 20:26
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Tror inte att det hjälper att skivan brändes tidigare.

Du kan dock slå på handikappsfunktionerna och sedan uppgradera.

MBR och GPT är olika standarder för att partitionera diskar eller något. Senare är kanske mer standard för EFI och tidigare för BIOS. GPT och EFI är nyare än de andra iaf.

GPT stöder hårddiskar större än 2 TB.
Citera
2016-08-14, 09:39
  #6
Medlem
GalFisks avatar
Ska du installera på MBR-disk måste du starta installationsmedia i Legacy-mode (inte UEFI mode). Det är en BIOS-inställning för detta.
Alternativet är att göra om disken till GPT-disk mha. Diskpart. Obs att allt innehåll på disken går förlorat (fast det har det ju redan gjort, dock inte oåterkalleligt, genom att du tagit bort partitionerna).
Citera
2016-09-15, 11:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbdinGTX
välj alla partition i taget och tryck på "ta bort" sen är det klart.

Ja, det fungerade som du sa.

Tack till alla som tog sin tid för att bidra till tråden och hoppas att ska kunna hjälpa många.

STOR TACK TILL ALLA ER!

PS. jag kunde inte höra av mig tidigare pga diskbråk, blev som en grönsak i sängen ett tag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback