Jag har gått ner från 100-76kg sedan i december. Min idealvikt ligger nog runt 70kg, och de sista kilona verkar vara segare att tappa. Så jag har börjat räkna kalorier. Det är väldigt simpelt med frukost, potatis osv och sådant man tar direkt från kylen. Har matvåg och vet hur man räknar. Använder MyFitnessPal till att hålla reda på kalorierna och träning. Det är dock väldigt jobbigt att stå och mäta upp maten hela tiden, men det får man ju räkna med(

).
Men idag tänkte jag göra en ordentlig middag, typ potatis, löksås och köttbullar av blandfärs med lök i. Eftersom jag inte orkar stå och laga mat just precis varje gång jag ska äta så gör jag gärna så att det räcker iaf i 2 dagar ca 4 små portioner. Problemet nu, när jag står där och ska ta mat. Hur fan räknar jag kalorier på t.ex. såsen som man har haft grädde och skit i? Eller ett annat exempel, chili con carne. Hur räknar jag ut hur mycket kalorier just den portionen innehåller?
Om jag mäter upp hur mycket grädde jag häller i när jag lagar maten, hur räknar jag ut hur mycket kalorier det är i den mängden sås jag tar senare? Mattekunskaperna är åt helvete, tro det eller ej jag läste upp till Matte E på gymnasiet.