2016-08-02, 14:45
Medlem
Vad ger mest serotonin: SSRI eller SNRI?

Om alla SSRI ger serotinin, varför ska man testa olika preparat om dom inte fungerar? vad skiljer mellan dom?

P.s Det fanns en riktig duktig snubbe på denna forumdel förr i tiden, vart är han nu? denna forumdel är heldöd utan honom
Senast redigerad av flashback-000 2016-08-02 kl. 14:56.
Citera
2016-08-02, 14:50
Bannlyst
Dom ger för fan inte serotonin det hämmar återupptaget , ta reda på lite innan du gör en tråd med vad du hört av din okunniga bekantskapskrets.
Citera
2016-08-02, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Dom ger för fan inte serotonin det hämmar återupptaget , ta reda på lite innan du gör en tråd med vad du hört av din okunniga bekantskapskrets.

Det är du som är korkad. SSRI ska öka serotonin
Citera
2016-08-02, 15:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashback-000
Det är du som är korkad. SSRI ska öka serotonin

Selektiva serotoninåterupptagshämmare, SSRI (engelska Selective serotonin reuptake inhibitor)

Även om jag vore korkad så är du och din tråd ändå mycket dummare än mig.
Det är en signalförstärkare inte en substans ökning.
Citera
2016-08-02, 15:24
Medlem
Lyssna inte på twigdol för han är lika korkad som han påstår att du är.

Han har dock rätt i att SSRI och SNRI är återupptagningshämmare vilket innebär att det inte frigörs mer seratonin än tidigare men den stannar kvar längre vilket leder till en högre seratoninkoncentration vid de berörda synapserna.

Ordet selektiv betyder att det inte går på alla receptorer utan endast på vissa utav dem och det som skiljer olika SSRI ifrån varandra är inte bara hur mycket av återupptaget som blockeras utan också vart. Detta innebär att det inte finns någon ssri som är "den starkaste" som ger en högre seratoninkoncentartion överallt, utan de ger en ökad seratoninkoncentration på olika ställen.

Vill du grotta ner dig i detta så står det vilka preparat som går på vilka receptorer i FASS för läkare men du kommer förmodligen inte bli klokare av att läsa där utan ganska mycket kunskap.

SNRI fungerar på samma sätt som SSRI men går på noradrenalin istellet för seratonin så de påverkar inte seratoninkoncentrationen alls.
Citera
2016-08-02, 15:27
Medlem
lucifersatans avatar
Citat:
Selektiva serotoninåterupptagshämmare, SSRI (engelska Selective serotonin reuptake inhibitor)

Ahh, sluta va dryg. SSRI hämmar återupptaget och ger ökad nivå av serotonin i synapsklyftan.

Citat:
Vad ger mest serotonin: SSRI eller SNRI?

Om alla SSRI ger serotinin, varför ska man testa olika preparat om dom inte fungerar? vad skiljer mellan dom?

SNRI påverkar också återupptaget av noradrenalin, så dessa bör vara effektivare men har förmodligen fler biverkningar. Men det är väldigt individuellt hur olika läkemedel fungerar och vilket biverkningar man får så därför finns det många olika. För att människor helt enkelt är olika. Ända sättet o veta vad som fungerar är helt enkelt att testa.
Citera
2016-08-02, 15:30
Medlem
Citat:

vad är skillnaden?
Citera
2016-08-02, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Komposthoran

Han har dock rätt i att SSRI och SNRI är återupptagningshämmare vilket innebär att det inte frigörs mer seratonin än tidigare men den stannar kvar längre vilket leder till en högre seratoninkoncentration vid de berörda synapserna.

Ordet selektiv betyder att det inte går på alla receptorer utan endast på vissa utav dem och det som skiljer olika SSRI ifrån varandra är inte bara hur mycket av återupptaget som blockeras utan också vart. Detta innebär att det inte finns någon ssri som är "den starkaste" som ger en högre seratoninkoncentartion överallt, utan de ger en ökad seratoninkoncentration på olika ställen.

Vill du grotta ner dig i detta så står det vilka preparat som går på vilka receptorer i FASS för läkare men du kommer förmodligen inte bli klokare av att läsa där utan ganska mycket kunskap.

SNRI fungerar på samma sätt som SSRI men går på noradrenalin istellet för seratonin så de påverkar inte seratoninkoncentrationen alls.

Okej tack

men SNRI går väl på serotinin också?
Citera
2016-08-02, 15:35
Medlem
Citat:
Okej tack

men SNRI går väl på serotinin också?

Ja det stämmer, fel av mig.
Citera
2016-08-02, 15:37
Bannlyst
Citat:

Han har dock rätt i att SSRI och SNRI är återupptagningshämmare vilket innebär att det inte frigörs

Gratulerar att du kallar mig korkad sen säger jag har dock rätt. På vilket sätt har jag haft fel?
Skulle det vara mer korrekt att anse att tabletterna ökar produktionen av serotonin menar du?
Citera
2016-08-02, 15:40
Medlem
Citat:
Gratulerar att du kallar mig korkad sen säger jag har dock rätt. På vilket sätt har jag haft fel?
Skulle det vara mer korrekt att anse att tabletterna ökar produktionen av serotonin menar du?

Citat:

Var stycket jag tänkte på, där du inte bara slänger dig med begrepp du uppenbarligen inte förstår dig på utan även särskriver. Gå och trolla någon annan stans istället.
Citera
2016-08-02, 15:51
Bannlyst
Citat:
Var stycket jag tänkte på, där du inte bara slänger dig med begrepp du uppenbarligen inte förstår dig på utan även särskriver. Gå och trolla någon annan stans istället.

Jag särskrev och du skrev felaktig information och felstavade flertalet gånger och dessutom felaktigt skrev ihop ord. Du bör titta på dig själv innan du säger massa skit om att jag är korkad och ett troll.
Citat:
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in