2016-08-01, 15:56
Medlem
rosacykels avatar
Hallå!

Min första tråd, yay!
Har sökt och inte hittat något svar på denna frågan så here it goes.

Jag bor i ett lägenhetshus och det är ett annat lägenhetshus mitt emot, jag är inte säker på om det är bostadsrätter eller hyresrätter.
Utanför våra lägenhetshus går en bilväg, längs med den (mot våra hus) finns en trottoar, sedan en gräsplätt på 1x20 meter, och vidare inåt kommer vår parkering.

När jag härom dagen sneddade över den här gräsplätten stack en synnerligen förbannad gubbe på nedersta våningen (i det andra lägenhetshuset) ut huvudet och skällde ut mig efter noter för att jag gick på "deras gräsmatta".
Sökte upp det på hitta.se och mycket riktigt tillhör den här 1x20m gräsplätten deras lägenhetshus.

Har han rätt i att jag inte får passera där?
Spelar det någon roll om det är hyres- eller bostadsrätter?
Marken på sidorna om gräsplätten får jag definitivt vistas på.
Den ena sidan är trottoar och den andra vår parkering, så det känns underligt att jag inte skulle ha RÄTT att gå på gräset.
Citera
2016-08-01, 16:13
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosacykel
Hallå!

Min första tråd, yay!

Jag bor i ett lägenhetshus och det är ett annat lägenhetshus mitt emot, jag är inte säker på om det är bostadsrätter eller hyresrätter.
Utanför våra lägenhetshus går en bilväg, längs med den (mot våra hus) finns en trottoar, sedan en gräsplätt på 1x20 meter, och vidare inåt kommer vår parkering.

När jag härom dagen sneddade över den här gräsplätten stack en synnerligen förbannad gubbe på nedersta våningen (i det andra lägenhetshuset) ut huvudet och skällde ut mig efter noter för att jag gick på "deras gräsmatta".
Sökte upp det på hitta.se och mycket riktigt tillhör den här 1x20m gräsplätten deras lägenhetshus.

Den ena sidan är trottoar och den andra vår parkering, så det känns underligt att jag inte skulle ha RÄTT att gå på gräset.

Ja du har rätt att gå där, hade det däremot varit en bakgård och du var "inom" området så förstår jag om gubben hade blivit galen. Nästa gång du går och han skriker något, så ropa bara tillbaka att han ska vara tyst och äta en glass.
Citera
2016-08-01, 16:39
Medlem
Citat:
Hallå!

Min första tråd, yay!

Sitter i precis samma sits som dig. Vårat lägenhetshus ligger vid en vältrafikerad gata genom centrum, min parkeringsplats ligger inne bland bostadsrättshusen mittemot, ca 200m från min port. De har själva satt upp skyltar om att det är privat mark och att obehöriga äga ej tillstånd att beträda marken. Sneddade också över en gräsplätt som ligger vid parkeringen och fick mig en duktig utskällning av en surgubbe som bor i bostadsrätterna.

Jag kan tycka att det är jävligt töntigt då min hyresvärd äger marken där parkeringarna ligger samt att de ägde husen som sedan ombildades till bostadsrätter. Jag har all rätt att gå där då jag betalar 500 kr i månaden för min parkering men har valt att inte snedda över gräset för att slippa osämja.
Det tar mig 10 sekunder extra att gå runt, så därför gör jag det.
Då är dom nöjda och glada, jag slipper klagomål och irritation och det blir en fin stämning och man hälsar på varandra när man passerar.
Som sagt, jag tycker det är jävligt töntigt av dom, men å andra sidan

Vad är 10 sekunder mot att uppleva otrevliga grannar och irritation varje dag?
Citera
2016-08-01, 17:19
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Hallå!

Min första tråd, yay!

Det är väl någorlunda likande frågeställning som i denna tråden?

(FB) Intrång på privat innergård - vad göra?
Citera
2016-08-01, 19:15
Medlem
rosacykels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Det är väl någorlunda likande frågeställning som i denna tråden?

(FB) Intrång på privat innergård - vad göra?

Jag läste den tråden och det är till viss del samma fråga, men i detta fallet är det ju inte någon innergård i fråga utan ett litet område på en meter i bredd som ligger mellan två platser jag definitivt får beträda...

Beroende på hur man tolkar allemansrätten får jag ju inte beträda den här gräsplätten men det känns så jävla larvigt.
Citera
2016-08-01, 20:12
Medlem
Dr.Diegos avatar
Jag får inte helt klart för mig hur det ser ut. Men vägen ligger mellan era hus?

Gångbana, 1x20 meter gräs, parkering?

Du går mellan gångbanan på en meter gräs
och en parkering? Och då snedtänder gubben?

Så länge det inte är inom hans hemfridszon kan du be han dra år helvete.

Fast det som funkar bäst är att prata vänligt derär brukar alltid reta upp surgubbar ännu mer.

Du kan fråga honom med vilka lagliga grunder han förbjuder dig att gå där.
Citera
2016-08-01, 20:33
Medlem
Citat:
Jag läste den tråden och det är till viss del samma fråga, men i detta fallet är det ju inte någon innergård i fråga utan ett litet område på en meter i bredd som ligger mellan två platser jag definitivt får beträda...

Beroende på hur man tolkar allemansrätten får jag ju inte beträda den här gräsplätten men det känns så jävla larvigt.

Allemansrätten är aldrig tillämplig på en gård eller i omedelbar anslutning till bostadshus.
Citera
2016-08-01, 21:46
Medlem
CureMes avatar
Sedan är det ju lite drygt när pöbeln klampar fram som boskap över gräsmattan, det blir ju utnötta stigar till slut, så otroligt jobbigt kan det väl inte vara att gå runt? Ok om man är jättefet och rent fysiskt inte orkar gå runt, men annars har jag svårt att se varför man alltid måste ta rakaste vägen även om det innebär att stövla över någons gräsmatta?
Citera
2016-08-01, 21:58
Medlem
rosacykels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CureMe
Sedan är det ju lite drygt när pöbeln klampar fram som boskap över gräsmattan, det blir ju utnötta stigar till slut, så otroligt jobbigt kan det väl inte vara att gå runt? Ok om man är jättefet och rent fysiskt inte orkar gå runt, men annars har jag svårt att se varför man alltid måste ta rakaste vägen även om det innebär att stövla över någons gräsmatta?

Klart jag kan gå runt, det gör jag nu för tiden, handlade mer om huruvida han har rätt eller om jag kan be honom dra åt helvete
Citera
2016-08-01, 22:05
Medlem
rosacykels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego

Gångbana, 1x20 meter gräs, parkering?

Du går mellan gångbanan på en meter gräs
och en parkering? Och då snedtänder gubben?

Exakt, det är en "sträng" gräsmatta som är 1m bred och av någon jävla anledning tillhör det lägenhetshus han bor i, och när jag gick över den för att komma till parkeringen fick han spel.

Men gamla vresiga gubbar är inget att göra åt utan jag går runt nu så kan han få sitta och övervaka den bäst han vill
Citera
2016-08-01, 22:12
Medlem
Wen-Af-Ordnings avatar
Hej och hå. Allemansrätten blir inte särskilt relevant här, eftersom ditt syfte med att gå över gräset knappast för att ta del av naturen.

Rent krasst och juridiskt sett får du ju göra allting som inte är otillåtet. Något hemfridsbrott är inte aktuellt om du inte tex står där på gräsplätten och spanar på honom.

Däremot finns Tagande av olovlig väg enligt BRB 12:4

” Tager man olovlig väg över tomt eller plantering eller över annan äga, som kan skadas därav, dömes för tagande av olovlig väg till böter. „

Det skulle alltså kunna vara otillåtet att gå där om gräsmattan kan skadas av det. Om gräsmattan exempelvis var nysådd kan jag tänka mig att det skulle kunna anses finnas en risk för skada, vilket skulle göra det otillåtet.

Att bara passera över en en gräsyta torde dock inte vanligtvis innebära någon skaderisk. Vanligtvis ser man ju till den enskilda gärningen vid bedömande av brott, men jag låter det vara osagt om ett systematiskt passerande på samma plats (med stig som följd) skulle kunna bli otillåtet. Det låter som ett fall för högsta domstolen!
Citera
2016-08-01, 22:20
Medlem
rosacykels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wen-Af-Ordning
Hej och hå. Allemansrätten blir inte särskilt relevant här, eftersom ditt syfte med att gå över gräset knappast för att ta del av naturen.

Rent krasst och juridiskt sett får du ju göra allting som inte är otillåtet. Något hemfridsbrott är inte aktuellt om du inte tex står där på gräsplätten och spanar på honom.

Däremot finns Tagande av olovlig väg enligt BRB 12:4

” Tager man olovlig väg över tomt eller plantering eller över annan äga, som kan skadas därav, dömes för tagande av olovlig väg till böter. „

Det skulle alltså kunna vara otillåtet att gå där om gräsmattan kan skadas av det. Om gräsmattan exempelvis var nysådd kan jag tänka mig att det skulle kunna anses finnas en risk för skada, vilket skulle göra det otillåtet.

Att bara passera över en en gräsyta torde dock inte vanligtvis innebära någon skaderisk. Vanligtvis ser man ju till den enskilda gärningen vid bedömande av brott, men jag låter det vara osagt om ett systematiskt passerande på samma plats (med stig som följd) skulle kunna bli otillåtet. Det låter som ett fall för högsta domstolen!

Nä, jag började läsa om allemansrätten men insåg ju att den förmodligen inte går att applicera i detta fallet, därav anledningen att jag frågade här!

Haha jag skall definitivt dra det ända till högsta domstolen om han skäller igen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in