2024-05-03, 10:15
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osnuten
Jag hoppas endast folk som varit arbetslösa ett tag är aktuella för lönebidrag.
Jag vet inte hur det sett ut för C, E och M.

Systemet med lönebidrag är en vacker tanke, men jag undrar hur det fungerar i praktiken?
Hur kontrollerar man att lönebidragsanställda inte utnyttjas?
Det var nog framför allt det jag ville ha sagt med mitt inlägg.

Det känns fel att My ska få leka företag nästan helt utan lönekostnader,
och avverka anställda på löpande band.
Vi tänker helt likadant. Lekstuga är verkligen rätta ordet. Hon leker företag med hjälp av skattebetalarnas pengar. Oerhört irriterande.

Okej om det handlade om ett halvår eller max ett år, om det rör sig om ett företag i uppstartsfas. (Helst att företaget också faktiskt BEHÖVER extra personal. En liten blombutik ute i förorten borde en egenföretagare klara att driva runt själv!) Då kan jag acceptera en win-win situation där en arbetstagare SOM INTE KLARAR att få ett jobb på den vanliga arbetsmarknaden kan få in en första fot och få lite erfarenhet. Men inte detta. En lat individ som vill lajva företagare får gratis hjälp av personer som har både erfarenhet, kunskaper och förutsättningar för att stå till den vanliga arbetsmarknadens förfogande.

Man blir onekligen lite upprörd... Hoppas få se siffror snart som visar att hon betalar sin anställda själv numera, som en riktig företagare.
Citera
2024-05-03, 10:45
Medlem
TPLs avatar
Det behöver inte röra sig om arbetslöshet. Räcker med nån liten fysisk krämpa till exempel.
Märkligt att en florist med många år i branschen inte får jobb annat än i lumpboden. Skumt.

"Lönebidrag kan vara en möjlighet när det finns behov av anpassning av arbetet då du anställer en person som har en funktionsnedsättning eller ohälsa som påverkar arbetsförmågan."
Citera
2024-05-03, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TPL
Det behöver inte röra sig om arbetslöshet. Räcker med nån liten fysisk krämpa till exempel.
Märkligt att en florist med många år i branschen inte får jobb annat än i lumpboden. Skumt.

"Lönebidrag kan vara en möjlighet när det finns behov av anpassning av arbetet då du anställer en person som har en funktionsnedsättning eller ohälsa som påverkar arbetsförmågan."
Det är sinnesjukt tuffa tider ända sen pandemin startade. Den nya damen har förmodligen varit långtidsarbetslös och praktiserar hos Mys blommor. Då får den nya damen aktivitetsstöd från försäkringskassan och Mytomanen behöver inte betala ett ynka öre.
Citera
2024-05-03, 11:06
Medlem
HappySnowmans avatar
Är det nån som kan förklara Mys siffror? Nu sitter jag återigen och googlar på hennes aktiebolag och kliar mig i huvudet. Hon har ju haft en omsättning på runt en miljon per år de senaste 5 åren. Samtidigt verkar kostnaderna ha varit väldigt höga, för hon har bara betalat in 100.000 kr i skatt under dessa 5 år. (Herregud vilken skillnad mot oss löneslavar!!)

Kanske missade jag rätt lektioner i skolan, men jag begriper inte detta. Vilka är intäkterna och vilka är kostnaderna? Varför blir det så himla lite kvar? Och hur mycket får hon i sin egen plånbok? Kan man förstå det utifrån de uppgifter som går att googla sig till? (Om inte - vad säger i så fall dessa siffror? På vilket sätt är de intressanta?)

https://postimg.cc/njPVDPjF
Citera
2024-05-03, 11:08
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maputo
Det är sinnesjukt tuffa tider ända sen pandemin startade. Den nya damen har förmodligen varit långtidsarbetslös och praktiserar hos Mys blommor. Då får den nya damen aktivitetsstöd från försäkringskassan och Mytomanen behöver inte betala ett ynka öre.
Så man kan få praktikplats istället för att tvingas ta ett jobb som man inte är utbildad för? Jag tänker att skola, äldreomsorg osv hela tiden skriker efter folk. Men detta är alltså en okej lösning för att trolla fram ett jobb inom sin egen bransch?
Citera
2024-05-03, 11:13
Medlem
TPLs avatar
Citat:
OT. Aktivitetsstöd 19-29 år... 🤭
Citera
2024-05-03, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Så man kan få praktikplats istället för att tvingas ta ett jobb som man inte är utbildad för? Jag tänker att skola, äldreomsorg osv hela tiden skriker efter folk. Men detta är alltså en okej lösning för att trolla fram ett jobb inom sin egen bransch?
I och med att det typ inte finns några jobb just nu och att Sverige har bland Europas högsta arbetslöshet så är det så. Som arbetslös just nu så skall man alltid prioritera att komma ut i arbetslivet inom det man har erfarenhet eller som man har utbildning inom. Då har man möjlighet att praktisera i 6 månader med aktivitetsstöd från Försäkringskassan. Så jag gissar att det är så My har gjort med sina två tidigare "kollegor" på krimskrams-butiken.
Citera
2024-05-03, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TPL
OT. Aktivitetsstöd 19-29 år... 🤭
Är man arbetslös över ett år så får man aktivitetsstöd oavsett ålder. Tro mig, jag har själv varit där

Så här fungerar det
Den arbetssökande kan få praktik i högst sex månader. Om hen deltar i jobbgarantin för ungdomar är praktiken högst tre månader. Yrkeskompetensbedömningen kan pågå i upp till tre veckor. Praktiken brukar vara på heltid.

Du kan ta emot en praktikant på ditt företag om du är en privat eller offentlig arbetsgivare, ideell förening eller enskild person som bedriver näringsverksamhet. Du ska kunna erbjuda praktikanten en handledare.

Ersättning och försäkring
Praktikanten kan få aktivitetsstöd, utvecklingsersättning eller etableringsersättning under praktiken. Ersättningen betalas ut av Försäkringskassan, som också beräknar och beslutar om ersättningen. Om praktikanten blir sjuk måste hen sjukanmäla sig till Arbetsförmedlingen första sjukfrånvarodagen, annars kan hen inte få ersättning under sjukfrånvaron.
Senast redigerad av maputo 2024-05-03 kl. 11:18.
Citera
2024-05-03, 11:19
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
I och med att det typ inte finns några jobb just nu och att Sverige har bland Europas högsta arbetslöshet så är det så. Som arbetslös just nu så skall man alltid prioritera att komma ut i arbetslivet inom det man har erfarenhet eller som man har utbildning inom. Då har man möjlighet att praktisera i 6 månader med aktivitetsstöd från Försäkringskassan. Så jag gissar att det är så My har gjort med sina två tidigare "kollegor" på krimskrams-butiken.
Fast E hade ju jobbat/praktiserat på andra ställen innan My? Men man kanske får byta plats om man hittar något som passar bättre av någon anledning?
Citera
2024-05-03, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Fast E hade ju jobbat/praktiserat på andra ställen innan My? Men man kanske får byta plats om man hittar något som passar bättre av någon anledning?
Precis, det är så. Om man inte vill gå ett program så kunde man fortsätta att praktisera vilket jag tror E valde att göra.
Citera
2024-05-03, 11:28
Medlem
Den senaste wall of text om hur jobbigt det är att träna och hennes dåliga motivation, antar att det är sådant en populär PT pratar om? Varje gång man ses, får man höra en lektion i hur fruktansvärt det är att träna?

Hägernässtrand har såklart kommenterat med hjärtansikten. Har My glömt att hon öppet berättat att det är hon?

Förvånande att inte Skate_ludwig eller hundarna har kommenterat.
Citera
2024-05-03, 12:18
Medlem
TPLs avatar
Hjälp! 😱

"01 May 2024 20:35:25

Några tankar från mig som coach 🧠 Motivationsbrist? Ibland tar det emot 😂 Men skiiiit i det, kör ändå 💪🏻 Känslan när du väl har genomför det där passet eller den där promenaden är oslagbar! Försök att påminna dig om VARFÖR du gör det du gör. Fokusera på det positiva istället för det negativa. Ställ dig frågan varför du vill göra en livsstils förändring💁🏼‍♀️ Motivation är ingenting man får…. Det är någonting man skapar💪🏻 Det är just en av de saker som jag dagligen jobbar med gentemot mina klienter. Att bygga upp ett sätt att hantera utmaningar när motivationen sviktar. Att möte utmaningarna och hitta lösningar med hjälp av verktyg jag förser mina klienter med. MIN målsättning är att mina klienter ska nå sina mål 💪🏻 Men framförallt…. Att bibehålla dom i längden 🌟 Vad är det som får dig att ge upp? Hitta kärnan till varför du tvivlar…. Och agera utifrån det. Låt din svaghet, bli din styrka 🔥 💪🏻 OM du är redo att investera i dig själv, att hitta en hållbara balans där du mår som allra bäst 💫 Där du trivs med både din in- och utsida 👊🏻Då ska du passa på inom kort. Jag har inte kunnat ta emot nya klienter på länge. Men snart öppnar jag upp för några nya online och fysiska klienter. Skicka gärna ett DM om du är intresserad eller har frågor ☺️ Det du får av mig som onlinecoach är Individuellt: 🍏Kostschema 🏋️‍♀️Träningsschema ( Hemma / gym ) 🧘‍♀️Återhämtning/vila 🚴‍♀️Cardio / vardagsmotion 📱App med chattfunktion -kommunicerar när du vill. ❤️Återkopplingar varje vecka & justeringar vid behov 🗓Rapporteringar med vikt, mått, bild, motivation varje vecka, inkl, justeringar vid behov, där vi ser så din progression går åt rätt håll🔝 Målet är alltid långsiktighet, livsstilsförändring kräver beslutsamhet och att du har bestämt dig. När du har bestämt dig så kommer vi tillsammans att bryta ”ovanor” och skapa nya hållbara vanor 💪🏻 Är du redo att investera i dig själv? Då är jag inom redo att ta emot dig, och förse dig med verktyg för att uppnå DIN målsättning där du MÅR som bäst! 🔥💪🏻 länk till hemsidan hittar du i min bio 👆🏻 "

"MIN målsättning är att mina klienter ska nå sina mål 💪🏻 Men framförallt…. Att bibehålla dom i längden"
Varför lyckas hon inte uppnå nåt beständigt resultat själv? Ständigt kostscheman, LPG, intensivträning och däremellan ligga i soffan och dricka latte.

"När du har bestämt dig så kommer vi tillsammans att bryta ”ovanor” " 😂
Börja med dina egna My. #sötsug
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in