• 1
  • 2
2016-07-31, 22:32
Medlem
Det går ju att sälja den privat, bara skulden löses i samband med att man överlåter fordonet, för bägges skull är det klokt att göra upp på ett bankkontor som hjälper till att se till att lösa krediten.
Citera
2016-07-31, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Hur länge har du ägt den nuvarande bilen? Vad är problemet med den? Hur hade du förväntat dig att hanteringen vid inbyte skulle gå till om inte som det har beskrivits i tråden?

Det är en Kia ceed 11 som jag ägt i 4 år.. När jag var in på Volvo så skulle jag få runt 60-70k i inbyte. Den är förvisso lite sliten tex ett hål i fronten som måste lagas (ett lite)t men ändå ca 4k att fixa. Har för mig att de ligger runt 80-110 i försäljningvärde.

Vet inte om det spelar roll på värdet men jag har satt på dragkrok och nya fälgar och däck

Hade inga förväntningar alls utan undrade hur man kan göra :-)
Senast redigerad av ArganaS 2016-07-31 kl. 23:23.
Citera
2016-07-31, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Det är en Kia ceed 11 som jag ägt i 4 år.. När jag var in på Volvo så skulle jag få runt 60-70k i inbyte. Den är förvisso lite sliten tex ett hål i fronten som måste lagas (ett lite)t men ändå ca 4k att fixa. Har för mig att de ligger runt 80-110 i försäljningvärde.

Vet inte om det spelar roll på värdet men jag har satt på dragkrok och nya fälgar och däck

Funderade eftersom du tydligen blev tveksam till att genomföra ett byte.
Citera
2016-08-01, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS

Gå in på ikanos bilvärdering och kolla upp värdet på bilen, det stämmer ganska bra. Tänk på att bilhandlaren ska tjäna något på affären också, så om din bil är värd 80 hos en bilhandlare får du antagligen bara 50 - 60 eller liknande. Säljer du däremot bilen själv till en privatperson, så får du kanske ut 70 000 eller så.

Sälj vinterdäcken separat på blocket kanske också ger mer än att skicka med dem i affären.
Citera
2016-08-01, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mcLarsson
Gå in på ikanos bilvärdering och kolla upp värdet på bilen, det stämmer ganska bra. Tänk på att bilhandlaren ska tjäna något på affären också, så om din bil är värd 80 hos en bilhandlare får du antagligen bara 50 - 60 eller liknande. Säljer du däremot bilen själv till en privatperson, så får du kanske ut 70 000 eller så.

Sälj vinterdäcken separat på blocket kanske också ger mer än att skicka med dem i affären.

Vinterdäck för sig är tveksamt eftersom det är krav på dylika däck på vintern och få bilar enbart körs på sommaren. Utan vinterdäck är den sålunda inte riktigt komplett, även om den ursprungligen kanske sålts ny utan vinterdäck.
Citera
2016-08-01, 16:24
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
En fråga bara, lite ot kanske, men hur kan du ha 50 billånskredit på en bil värd 60.
De känns lite mycket måste jag säga. Eller det kanske inte är ovanligt.

skulle gissa att när värdet på bilen sjunker snabbare än vad man hinner amortera så uppstår sånna här saker.

Dock tycker jag det är konstigt att dem inte låser än till en viss amorterings %

eller så är det just dem dem har gjort och han har legat på 80% belåning hela tiden.
Citera
2016-08-01, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
skulle gissa att när värdet på bilen sjunker snabbare än vad man hinner amortera så uppstår sånna här saker.

Dock tycker jag det är konstigt att dem inte låser än till en viss amorterings %

eller så är det just dem dem har gjort och han har legat på 80% belåning hela tiden.

Bilens värde sjunker hela tiden i och med att den slits. Tar man lånet på 6 år så har du en viss amortering. Dock hatar jag att ha lån.. Därför har jag bara 2 (hus och bilen)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in