2st SSD i raid1 med ett asrock p67 pro3 moderkort, vad skulle hända om jag satte en ssd i ett usb kabinett alternativt kopplade en ssd till ett moderkort med annat chipset, skulle jag komma åt innehållet eller inte?
/Arne.Anka
2st SSD i raid1 med ett asrock p67 pro3 moderkort, vad skulle hända om jag satte en ssd i ett usb kabinett alternativt kopplade en ssd till ett moderkort med annat chipset, skulle jag komma åt innehållet eller inte?
/Arne.Anka
Raid 1 är ju "bara" spegling, så dina chanser är stora, dock inte 100%.
Om du låtit OSet (typ Windows) hantera spegling/raid så funkar det.
Har du istället använt MB/sata-controller och dess firmware (har inte kollat att just ditt kan...) för raid-funktionalitet, så behöver denna "skriva lite skräp" på diskarna för att kunna ha kontroll.
Detta är ju den lättillgängligaste formen av "hårdvaruraid".
Om detta är intelligent gjort vid spegling, så stör det inte vid anslutning på annat sätt, men, men...
Och USB-kabinett har ju funnits ett tag nu, vilket innebär att ex.vis ett gammalt kabinett kanske inte "ser" en modern disk på samma sätt som ett modernt moderkort.
Dessutom används med fördel GPT på interna diskar (oavsett raid), men ogärna på USB-diskar där gamla MBR fortfarande dominerar. Vilket alltså också kan ställa till trassel för dig.
Lite OT, men relaterat: Använd HELST OSet för Raid! Både för raid 1 och raid 5. CPU/MB kan ge mycket mer krut och buggfriare diskdrift än i stort sett all hårvaruraid (i prisklass under 100 000:-).
Samt att man slipper typ dina generations-/kompatibilitetsproblem.
[..]Lite OT, men relaterat: Använd HELST OSet för Raid! Både för raid 1 och raid 5. CPU/MB kan ge mycket mer krut och buggfriare diskdrift än i stort sett all hårvaruraid (i prisklass under 100 000:-).
Samt att man slipper typ dina generations-/kompatibilitetsproblem.
Möjligtvis i prisklass under 1.000:- men inte en chans för controller-kort >1.000:-. Det finns en anledning till att det säljs kort för flera tusen kronor (och ibland tiotusentals kronor) från t.ex. Areca, Adaptec, IBM och LSI. Inte är det för att de är slöare och ger mer problem för företagen..
Jasså du tror det... Du är nog en typisk VIP-kund som får roliga prylar och biljetter till coola events av din Dell-/Compaq-/IBM-säljare.
Kan du länka till ett enda "serverkort" i prisklass 1001:- - 99999:- som:
Har cpu/dma med fler GHz än en lagom modern standard-Intel
Kan ha lika/mer MB/GB ram som en "normalserver"
Har ens lika snabbt ram som en normalserver
Har snabbare buss till serverns ram än servern själv
Någon annan känd/redovisad teknik som snabbar upp standard-sata <--> system ram
( Du kan få guldstjärna redan för ETT rätt av dessa. )
En Porsche är jättekul på Nürburgring och har ibland fler hästar än en lastbil du ser på E4:an och det är inget snack om att den kör ifrån Scanian på raksträckorna. Men ska man frakta pallsatt gods 20 timmar om dagen så lovar jag att Scanian vinner. Med denna liknelse försöker jag visa att bara för att senaste i5:an spöar vilket raid-chip som helst i antal gigaflops behöver det inte nödvändigtvis betyda att den vinner på alla punkter för det.
Det har hänt mycket inom sw-raid de senaste tio åren. Mycket tack vare snabbare hårdvara i datorerna. Jag påstår inte att det är vettigt att lägga ett par tusenlappar på ett raidkort för en vanlig gamer som vill köra en Raid0:a med sina två SSD (personligen skulle jag inte ens föreslå att raid'a dem oavsett sw eller hw).
Vid stordrift finns det inga vettiga lösningar som inte involverar ett controller-kort för minst 5.000:-.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!