2016-08-18, 19:40
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hum.by.666
Egentligen har jag postat fel när jag lägger till senare begångna brott i samma inlägg. Oftast är dessa nya fall med liknande brott. Samma gärningsman men olika brottsoffer.

Jag har inte riktigt fått kläm på när ett fall räknas vara "kriminalhistoria". Hittade några trådar från 2009, är det gränsen?

att lägga till senare begångna brott av samma GM - tycker jag känns helt ok. Däremot när det gäller en tidsgräns för enskilda fall tycker jag en tidsgräns på 10 år vore en bra riktlinje. Kanske mod har någon synpunkt på detta. Jag är så enormt tacksam för alla inlägg som gjorts, flera Fup samt domar jag letat efter länge. Många många tack.

Finns det trådar i kriminalhistoria som dateras ända fram till 2009 så tycker jag vi kör på detta som gräns.
Senast redigerad av substitute 2016-08-18 kl. 20:01.
Citera
2016-08-18, 20:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
Stort tack för denna. Kom dock ihåg att vi är i "kriminalhistoria" så denna kanske skulle postas i Aktuella Brott.
Ett mord från 2010 är väl inte ett aktuellt brott? Ett aktuellt brott ska väl ha skett under detta året eller max under förra men fortfarande vara något som det skrivs en del om? Eller har jag helt fel?
Citera
2016-08-18, 20:10
Medlem
hum.by.666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
att lägga till senare begångna brott av samma GM - tycker jag känns helt ok. Däremot när det gäller en tidsgräns för enskilda fall tycker jag en tidsgräns på 10 år vore en bra riktlinje. Kanske mod har någon synpunkt på detta. Jag är så enormt tacksam för alla inlägg som gjorts, flera Fup samt domar jag letat efter länge. Många många tack.

Finns det trådar i kriminalhistoria som dateras ända fram till 2009 så tycker jag vi kör på detta som gräns.
OK. Då blir det ett antal fler inlägg från mig ett tag framöver, det är många kvar i "arkivet"...
Citera
2016-08-18, 20:12
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Ett mord från 2010 är väl inte ett aktuellt brott? Ett aktuellt brott ska väl ha skett under detta året eller max under förra men fortfarande vara något som det skrivs en del om? Eller har jag helt fel?

Tror du har helt rätt pethom. Är verkligen osäker på vad som gäller. Personligen är jag mest ute efter fall som åtminstone dateras 10 år tillbaka men det är ju knappast min personliga önskan som ska gälla i denna tråd. Tycker vi postar vidare tills mod påpekar annat
Citera
2016-08-18, 20:12
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hum.by.666
OK. Då blir det ett antal fler inlägg från mig ett tag framöver, det är många kvar i "arkivet"...

tack för det min kära vän
Citera
2016-08-18, 20:13
Medlem
hum.by.666s avatar
2005 Mord, Kai Väliaho, Göteborg

Den 26 november 2005 hittades Kaj Väliaho död i sin bostad på Hisingen i Göteborg. Obduktionen visar att han blev förgiftad. Hans 21-åriga flickvän hade köpte GHB timmarna innan som hon sedan gav honom med den dödliga vodkadrinken. Dömdes till tio års fängelse för mord. En 25-årig vän till henne döms för att inte ha avslöjat mordet - och för grovt bedrägeri.

B4024-05 (TR, B4992-05)

Citat:
"Kaj fick i sig en dödlig dos"

- Vår erfarenhet visar att det var en dödlig dos, säger överläkare Kai Knudsen Sahlgrenska universitetssjukhuset, en av landets främsta experter på bokstavsdrogerna. Knudsen vittnade under måndagen i giftmordsrättegången. Han hade räknat ut att Kaj Väliaho fått i sig 19 gram, eller 7,7 centiliter 1,4-butandiol.

Expressen, 2005-09-13

Citera
2016-08-18, 20:23
Medlem
hum.by.666s avatar
2005 Mord, Maud Johansson, Motala

Maud Johansson från Motala var 44 år gammal när hon den 18 oktober 2005 anmäldes som saknad. Trots en omfattande utredning hittades hon inte. Christer Vidblom, som Maud Johansson umgicks med, häktades tidigt i utredningen men släpptes i brist på bevis. I januari 2008 hade polisen hittat några av hennes tillhörigheter i en slambrunn i Godegård. Den 1 oktober 2010 hittades kvarlevorna av Maud Johansson i en gödselstack. För att hitta platsen där kroppen grävdes ned hade polisen utsatt den misstänkte för en så kallad bevisprovokation. Vidblom dömdes i TR för mord till tio års fängelse. HovR ansåg att det är "ställt utom allt rimligt tvivel" att det var Christer Vidblom som mördade Maud Johansson - men eftersom hans rätt till en rättvis rättegång blivit kränkt sänktes straffet till sju års fängelse.
Högsta domstolen prövade den uppmärksammade bevisprovokationen i målet men gör ingen ändring och hovrättens dom fastställdes.

Domslut: TR, HovR & HD
Citera
2016-08-18, 20:39
Medlem
hum.by.666s avatar
2005 Mord, Mika Matilainen, Eskilstuna

Den 24-årige Mika Matilainen var på väg hem efter en fest och passerade Dannes Bar vid 23.30-tiden den 16 januari. Där stötte han ihop med en 36-åring. Vid bråket som följde dödades Mika Matilainen. 36-åringen hävdade att han agerade i självförsvar trots att det var han som började bråket. Men någon rätt till nödvärn var det aldrig tal om för 36-åringens del skriver tingsrätten i domen. Flera vittnen uppgav att de sett hur offret - som var på väg från platsen - blev angripen bakifrån av 36-åringen. Dömdes till åtta års fängelse för dråp. Hovrätten fastställer TR:s dom.

TR-dom, B110-05

och

2011 Dråpförsök, Stefan Lejdegård, Eskilstuna

Vid 20-tiden kvällen den 5 januari 2011 cyklade Stefan Lejdegård till Fröslunda centrum för att posta några brev. I Fröslunda centrum mötte han för honom en vilt främmande man som gapade åt honom. Han ställde sig i vägen och samtidigt han hotade Lejdegård och till slut knuffade till honom.
I tumultet som uppstår känner Lejdegård att han fått ett slag i magen. När gärningsmannen gick ifrån honom kände han att det blödde från magen, men han förstod inte på en gång att han blivit knivskuren. Dom: 6 års fängelse för dråpförsök.

B47-11, B3519-11
Citera
2016-08-18, 20:43
Medlem
hum.by.666s avatar
2005 Mord Robert Ejerot, Gnesta

Den 23 februari 2005 mördades Robert Ejerot i sin lägenhet i Gnesta. Han bakbands och misshandlades. Under tortyrliknande omständigheter tvingades han att avslöja sina bankkortskoder. Senare länsades hans konton på 200 000 kronor. Kroppen hittades den 6 juli.

B1020-05, B9426-05

(FB) Rånmordet på Robert Ejerot i Gnesta 2005, alias "direktörsmordet"
Citera
2016-08-18, 20:47
Medlem
hum.by.666s avatar
2005 Mord Staffan Långdahl, Uppsala

30 juli 2005. Männen träffas på Brancos krog i Gottsunda och trots att de aldrig sett varandra tidigare umgås de under kvällen. När krogen stänger bjuder Mattias hem Långdahl på efterfest. Långdahl pratade på, Mattias blev allt mer irriterad och bad till slut sin gäst att gå, han ville vara ifred. Långdahl vägrade att gå, istället lägger han sig ned på soffan och somnade. Klockan 3.27 ringer Mattias 112, han säger att han dödat en person. Uppsala tingsrätt dömde Mattias till fängelse i tio år.

TR-dom, B2434-05

"Han mördade som i filmen", Expressen, 2005-09-24
Citera
2016-08-18, 21:34
Medlem
substitutes avatar
hum.by.666

dina inlägg är guld
beskrivning av brottet samt nedladdningsbara länkar,
så bra jobbat.
Tack
Citera
2016-08-20, 12:13
Medlem
khattuggares avatar
Tack hum.by.666 för alla länkar du postar, väldigt intressant må jag säga!

Här kommer FUP om mordet på Thomas Nervell i Göteborg, dec 1996:
https://minfil.org/Ter6oab2b9/Mord_T...ervell_fup.pdf

Domen finns i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in