2016-07-28, 09:34
Medlem
Guzs avatar
Jag har ett fast jobb som betalar hyfsat och som jag trivs med. Men jag funderar mer och mer på hur skönt det skulle vara att jobba självständigt eller åtminstone friare när det gäller att planera arbetstider och välja hur mycket jag jobbar.

Har någon testat på att bygga upp en palett av ströjobb och levt på det? Vilka är för- och nackdelarna och vilka tips har ni? Hur "marknadsför" ni er?

Att samtidigt jobba med väldigt olika saker är förstås inget nytt, men att göra det nu i en stad är kanske inte supervanligt.

Jag har jobbat en del med översättning vid sidan av mitt vanliga jobb, och mina specialkompetenser är bl.a. skrivande och sociala medier.

Översättning skulle vara ett ben att stå på, skrivande och ev. småskalig konsultering inom sociala medier (t.ex. kampanjer för små företag) ett annat.

Dessutom är jag någorlunda händig med rätt stor erfarenhet av t.ex. ytrenovering av lägenheter.

Att frilansa som hemkörare av mat, hjälpa till vid flyttning, städa, röja snår... jag är öppen för det mesta.

Edit: målet skulle vara att dra in ca 15000 kr netto.
Senast redigerad av Guz 2016-07-28 kl. 09:37.
Citera
2016-07-28, 10:02
Medlem
oliverbuggs avatar
Har du snygga gymnasiebetyg kan du tjäna en del pengar på läxhjälp kvällar/helger. Ofta ganska trevligt jobb, sitt med en unge och lär den räkna.
Citera
2016-07-28, 10:22
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oliverbugg
Har du snygga gymnasiebetyg kan du tjäna en del pengar på läxhjälp kvällar/helger. Ofta ganska trevligt jobb, sitt med en unge och lär den räkna.

Utmärkt idé, som jag inte tänkt på nu. Jo, väldigt snygga gymnasiebetyg faktiskt.

Dessutom har jag - främst under studietiden - jobbat som lärarvikare (i en pool de ringde om en lärare blev sjuk). Så sammanlagt har jag väl kring 150 dagar som lärare bakom mig, för alla åldrar. Men det har snart gått 25 år sedan gymnasiet så det blir nog att läsa om matematik & naturvetenskaper om jag ska kunna hjälpa en gymnaseielev i de ämnena. Jag var toppelev då men ett studie- och arbetsliv inom humaniora & samhällsvetenskaper sätter sina spår.
Citera
2016-07-28, 10:34
Medlem
Besudlarens avatar
Får du in en fot i den "finare" världen (rika knösar med bortskämda kids) så kommer du ha fullt upp om du vill. Du kommer säkerligen känna att det är lite mycket barnvaktskänsla under en period men pengarna du drar in på en kväll kan vara grymma.

Räkna med 500kr-1500kr/h svart och gör du ett bra jobb så kommer du bli rekommenderad bland grannar och släktingar.

Lycka till!
Citera
2016-07-28, 10:43
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz

mina specialkompetenser [...] sociala medier.

Kan du utveckla lite? Är ganska intresserad av vad det innebär att ha specialkompetens inom sociala medier.
Citera
2016-07-28, 21:51
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Kan du utveckla lite? Är ganska intresserad av vad det innebär att ha specialkompetens inom sociala medier.

Det lät kanske lite högtravande, men jag har bland annat jobbat med att skapa material skräddarsytt för sociala medier (text, bild, video, kampanjer, tävlingar, reklam osv) och föreställer mig att det kan finnas företagare som behöver hjälp bl.a. med att skaffa köpt synlighet och att analysera soffrorna för att få en bild av kundkretsen och hur bra kampanjer fungerar osv.
Citera
2016-07-28, 21:53
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besudlaren
Får du in en fot i den "finare" världen (rika knösar med bortskämda kids) så kommer du ha fullt upp om du vill. Du kommer säkerligen känna att det är lite mycket barnvaktskänsla under en period men pengarna du drar in på en kväll kan vara grymma.

Räkna med 500kr-1500kr/h svart och gör du ett bra jobb så kommer du bli rekommenderad bland grannar och släktingar.

Lycka till!

Rika knösar låter bra, men jag tänker inte svartjobba.
Citera
2016-07-28, 22:02
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Rika knösar låter bra, men jag tänker inte svartjobba.
Om du tar lite svarta pengar ar hundvakt bra, du kan jobba med annat hemmifran medans hunder hanger med dig. 1500 / 2000 i manaden
Citera
2016-07-28, 22:18
Medlem
Guzs avatar
Sant.

En annan grej: hur är det med transkribering - någon här som jobbat med det?
Citera
2016-07-28, 22:26
Medlem
Guzs avatar
Slår mig att jag för 10-15 år sedan snackade med en kille som jobbade hemma med stickning på maskin. Jag tror han jobbade för en affär som sålde stickarbeten (kläder osv) på beställning. Så satt han och stickade slaviskt med maskinen enligt mönstret. Han hade ingen erfarenhet av jobbet.
Startinsatsen var att han skaffade maskinen (tror den kostade ca 50.000 kr), men efter det fick han hyfsad lön.
Jag kan tänka mig att dylik nishad verksamhet åtminstone på den tiden inte så enkelt kunde flyttas till låglöneländer.
Citera
2016-07-28, 22:51
Medlem
neurobotics avatar
Du verkar otroligt inställd på byta tid mot pengar? Finns det någon anledning till detta eller älskar du bara jobba?

En "palett med ströjobb" är dock säkrare än vilket enskilt jobb som helst när den väl är på plats så ideén är ju helt befogad.
Citera
2016-07-28, 23:05
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neurobotic
Du verkar otroligt inställd på byta tid mot pengar? Finns det någon anledning till detta eller älskar du bara jobba?

En "palett med ströjobb" är dock säkrare än vilket enskilt jobb som helst när den väl är på plats så ideén är ju helt befogad.

Egentligen hoppas jag kunna jobba mindre och friare - typ ta en vecka ledigt, naturligtvis med viss framförhållning, när jag känner för det osv. Jag är redo att gå ner i lön.

Jag är förstås medveten om att friheten då man frilansar/ströjobbar på ett plan ofta är skenbar, men jag kan t.o.m. tänka mig att jobba lite mer för mindre OM det går att förena med möjligheten att vara ledig när jag vill/behöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in