Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-28, 03:55
  #1
Medlem
Låt säga att man har en LED Growboard 300watt, Kommer man behöva ha ballast till denna?

Hur kommer plantorna reagera om man veggar med mh lampa & sedan sätter dom i blom med LED belysning?

Vore intressant att höra vilka skillnader ni upplevt mellan HPS & LED odling.
Citera
2016-07-28, 06:32
  #2
Medlem
Ingen ballast behövs.

Har sett en odling som körts med LED från såd till skörd, och det funka över förväntan. Nästan lika bra som HPS, dock var LED lampan i klenaste laget, 50watt och med dioder för vegg. Så hade givetvis blivit bra mycket bättre om man kör högre watt och bytt när man skicka växterna i blom.
Citera
2016-07-28, 13:17
  #3
Medlem
PippiDrengs avatar
Normalt sett använder du ingen ballast till en LED lampa.
Har läst att de som bytt från MH till LED vid pågående odling verkar haft varierande resultat. Säkrast enligt min mening är att välja om du vill köra LED och i så fall köra det från början.

Sen finns det ju LED och det finns LED. Det har hänt enormt mycket inom området de senaste åren. Det finns alltifrån billiga kinalampor till högkvalitativa lampor som teoretisk sett kan dubbla skörden.
Citera
2016-07-28, 14:11
  #4
Medlem
Okej , den LED lampan jag pratar om är av den nya modellen! Det sägs att 300w av denne ska motsvara 900-1200W HPS.
Citera
2016-07-28, 16:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagvetRedan
Okej , den LED lampan jag pratar om är av den nya modellen! Det sägs att 300w av denne ska motsvara 900-1200W HPS.

Den nya modellen? Länka gärna.
Citera
2016-07-28, 17:50
  #6
Medlem
Kanske fel formulerat, modellen i sig är väl inte ny men dioderna är tydligen utvecklade till det bättre!

https://wexthuset.com/odling/vaxtbel...growboard-300w
Citera
2016-07-28, 18:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagvetRedan
Kanske fel formulerat, modellen i sig är väl inte ny men dioderna är tydligen utvecklade till det bättre!

https://wexthuset.com/odling/vaxtbel...growboard-300w

De billigaste kinapanelerna(typ marshydro/viparled) som jag sett folk fått fina skördar med kostar $75 på ebay/amazon och har 3w dioder. Vissa har IR och UV med. Då är det 300w paneler som ligger på typ 120w i väggen.

Köp inte led från Sverige..

Hade du tänkt att lägga ut 4000sek på ljus så kolla på cutter.com.au och deras diy paket med cree cobs. Sen gör du en dagbok här!
__________________
Senast redigerad av Slavik 2016-07-28 kl. 18:12.
Citera
2016-07-28, 18:13
  #8
Medlem
Ska självklart kolla runt och jämföra priser innan jag bestämmer mig för någon! Hade bara denna som exempel.

Okej ska kolla där, har inget direkt tak för pris på belysning. Trött på halvdana setups och tänkte kosta på lite denna gång

__________________
Senast redigerad av JagvetRedan 2016-07-28 kl. 18:21.
Citera
2016-07-28, 22:02
  #9
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagvetRedan
Ska självklart kolla runt och jämföra priser innan jag bestämmer mig för någon! Hade bara denna som exempel.

Okej ska kolla där, har inget direkt tak för pris på belysning. Trött på halvdana setups och tänkte kosta på lite denna gång


Har du kikat på cmh lampor. Där hade jag hellre brännt cash än på led.
http://maximumyield.com/blog/2016/03...e-grow-lights/
Citera
2016-07-28, 22:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Har du kikat på cmh lampor. Där hade jag hellre brännt cash än på led.
http://maximumyield.com/blog/2016/03...e-grow-lights/



Ja jag har sneglat lite på dom också men vad jag har läst mig till och hört så föredrar många LED framför dom! Men du kanske hört annat?
Citera
2016-07-28, 23:00
  #11
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagvetRedan
Ja jag har sneglat lite på dom också men vad jag har läst mig till och hört så föredrar många LED framför dom! Men du kanske hört annat?

Jag tycker mig se färre barnsjukdomar och mer lättstyrd odling. Jag har haft lite folk omkring mig som testat och är nöjda. 600w HPS bytt mot 315w cmh.
Bra lampor.
Jag hade väntat in led 6-8år till så tekniken sitter och priset är ok.
Citera
2016-07-28, 23:17
  #12
Medlem
Lampor från wexthuset och liknande suger skit oavsett vad de säger på annonsen. Det billigaste och bästa för pengarna är att bygga egens diy cobs på CPU kylare. Kostar ungefär 1500kr-2000kr totalt och man får cirka 20k lumens som är väldigt tyst. 3000k eller 3500k spektrum från frö till skörd. Vill du lägga pengar på andra leds så köper du budmaster serien eller liknande som kostar 10k minst. De fungerar som de ska men kostar väldigt mycket.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback