Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-27, 18:59
  #1
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Hej!

Jag har jätte-svårt att orka plugga så mycket som ja måste för mina tentor. Går så där. 😕 Jag kan inte dricka så mycke Redbull och sånt och tål inte kaffe bra heller för magen. Vad har ni för knep att bli pigga när man bara vill svoa? Inte droger

/ Cykel-Ingemar
Citera
2016-07-27, 19:10
  #2
Medlem
Tvillingens avatar
Sov och ät ordentligt samt lite kortare pauser i pluggandet. Försök även variera så att du inte gör samma sak hela tiden, så varva läsandet med att svara på frågor exempelvis. Att sitta tillsammans med andra personer och lösa uppgifter kan också fungera bra om man har vettiga studiekamrater.
Citera
2016-07-27, 19:10
  #3
Medlem
Gäller bara att göra en ordentligt tidsplan så man har tillräckligt med tid att disponera för studierna. Att köra på tills man blir dödstrött är inte speciellt bra.
Citera
2016-07-27, 19:22
  #4
Medlem
Monkeyspanks avatar
Skjut i dig 0,2-0,5 amfetamin. Lås dörrar, stäng av tfn och plugga arslet av dig.
Brukar funka bra.
P.S. Ha ingen porr framme, det brukar ha en förmåga att sabba pluggandet.

Amfetamin är ingen drog, bara medicin.
Citera
2016-07-27, 19:46
  #5
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvillingen
Sov och ät ordentligt samt lite kortare pauser i pluggandet. Försök även variera så att du inte gör samma sak hela tiden, så varva läsandet med att svara på frågor exempelvis. Att sitta tillsammans med andra personer och lösa uppgifter kan också fungera bra om man har vettiga studiekamrater.

Citat:
Ursprungligen postat av black-knight
Gäller bara att göra en ordentligt tidsplan så man har tillräckligt med tid att disponera för studierna. Att köra på tills man blir dödstrött är inte speciellt bra.


Tack för svaren. Ja egetligen vet jag att ni har rätt. Sånt som planera och plugga tillsamman och äta rätt och så. Det är bara så svårt och jag letade "knep" som upp-piggande fast inte förbjudna droger.


/ Cykel-Ingemar
Citera
2016-07-27, 19:48
  #6
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkeyspank
Skjut i dig 0,2-0,5 amfetamin. Lås dörrar, stäng av tfn och plugga arslet av dig.
Brukar funka bra.
P.S. Ha ingen porr framme, det brukar ha en förmåga att sabba pluggandet.

Amfetamin är ingen drog, bara medicin.

Tack men jag gillar nog inte sån medicin så bra och mina korridor-grannar skulle nog ringa psyket

/ Cykel-Ingemar
Citera
2016-07-27, 20:24
  #7
Medlem
Shamdons avatar
Se till att vara i bra kondition.
Ha bra studieteknik.
Var utvilad.
Var motiverad.

Drick lagom mycket gurana med koffein innan kritiska studier. Det är bra, inte bara för att du blir lite piggare, men ökar också inlärningsförmågan.

Citat:
Ursprungligen postat av Monkeyspank
Amfetamin är ingen drog, bara medicin.
Nej, det är inte helt korrekt.
Citera
2016-07-27, 21:32
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
Se till att vara i bra kondition.
Ha bra studieteknik.
Var utvilad.
Var motiverad.

Drick lagom mycket gurana med koffein innan kritiska studier. Det är bra, inte bara för att du blir lite piggare, men ökar också inlärningsförmågan.


Nej, det är inte helt korrekt.

Jag har Amfetamin som Medicine, så visst är det helt korrekt.
Citera
2016-07-27, 23:23
  #9
Medlem
Utför någon slags fysisk aktivitet regelbundet, ex. gym eller löpning och sätt upp en bra agenda som rymmer generöst med pluggtid och fasta rutiner (sova/äta/lyssna på musik/hobby/träna osv.).
Citera
2016-07-27, 23:28
  #10
Medlem
Har liknande problem som TS. Ska flytta nu inför hösten och önskar mig en fresh start. Bättre disciplin, ordning hemma, rena dagar. Någon som har tips på hur jag ska inreda, planera och tänka? Kommer köpa alla möbler nytt och försöka ha vikter vid spegeln och bra mat i kylen.
Citera
2016-07-28, 00:32
  #11
Medlem
För en del hjälper det ju att gå till biblioteket eller till universitetets lässalar eller liknande. Har aldrig behövt det själv, eftersom jag har lärt mig att plugga hemma, men du kan ju testa hur det funkar.
Citera
2016-07-28, 04:27
  #12
Medlem
lighten-ups avatar
Några tips till TS som kan hjälpa (detta gäller i första hand lediga dagar som inte tas upp av föreläsningar eller ev. jobb):

° Ha en överblick för vad du ska hinna läsa tills tentan.
° Plugga föreläsningsmaterial och handouts.
° Plugga gamla tentor för att se vad som tas upp på tentorna.
° Plugga in materialet/tentafrågorna m.h.a. flashcards från t.ex. Brainscape eller Quizlet.*
° Motionera dagligen, t.ex. en 30 min-promenad per dag.
° Sätt realistiska (men inte för slappa) mål för vad du ska plugga resp. dag.
° Gå inte och lägg dig för sent på kvällen (helst inte efter kl 00:00), och gå inte upp för sent på morgonen (nån gång kl 08:30-09:00 är väl okej tid att stiga upp)
° Drick kaffe - då piggnar du till!
° Ät dina måltider vid fasta tidpunkter, t.ex. kl 08:45, 12:30 och 17:30
° Se till att du börjar plugga senast en timme efter att du stiger upp på morgonen. Fram tills dess ska du hunnit äta, duscha och ordna med hygienen.

Ett sätt att plugga är efter en timer som du ställer in på 25-27 min. Under denna tid är du 100% koncentrerad på studierna (inget annat får ta din uppmärksamhet under denna tid). Därefter tar du 3-5 min paus. Under nästa 30 min-period gör du likadant.

På din mobil kan du dessutom ställa in ett schema med fasta alarm för när du ska
gå upp på morgonen, börja plugga, äta lunch, få din dagliga motion, återgå till plugget, äta middag, plugga igen, och sedan på kvällen kan du ha din fritid med t.ex. tv/film.


* = flashcards är bra då man verkligen förhör sig och lär sig på ett effektivt sätt. Nackdelen är att det kan ta tid att skapa egna flashcards - därav är det bra om man kan t.ex. googla fram färdiga flashcards för den kurs man läser (som nån annan student har skapat).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback