2016-07-24, 22:00
Medlem
motorolamicrotacs avatar
Utdrag från NSD:
Det var vid 16-tiden under söndagen som det inkom uppgifter om ett drunkningstillbud i Råneälven, i höjd med Niemisel. Två män i 25-30-årsåldern ska ha gått ner under vattnet vid badplatsen och ett stort sökpådrag efter männen påbörjades. Räddningstjänsten från Råneå deltid samt brandvärnet i Gunnarsbyn ryckte ut till platsen för att söka efter männen. Polisen for även ut med sin helikopter till olycksplatsen.
Sökandet efter den andra försvunna mannen fortsatte och vid 17.57 inkom det uppgifter att mannen hade hittats – men hans liv gick inte att rädda, uppger räddningstjänsten.

Vilka handlar detta om? Svenskar eller "svenskar" som inte kan simma?
Citera
2016-07-24, 22:15
Medlem
Enligt info på Luleå kommuns hemsida så finns det ett asylboende i Niemisel så troligtvis kommer de därifrån.
Citera
2016-07-24, 23:49
Medlem
Jag läste att de var två familjer som var och badade tillsammans , i aftonbladet eller Expressen . fast de kanske bara säger det för vi inte ska tro att det är asylsökare .det kanske skulle vara bra med obligatorisk flytväst på allihopa .
Citera
2016-07-25, 07:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiBeth
Jag läste att de var två familjer som var och badade tillsammans , i aftonbladet eller Expressen . fast de kanske bara säger det för vi inte ska tro att det är asylsökare .det kanske skulle vara bra med obligatorisk flytväst på allihopa .
Varför? Om du inte kan simma och ger dig ut i en älv eller sjö får du faktiskt skylla dig själv.
Mannen var vuxen och klarade åka genom halva världen för att leva på bidrag här.
Citera
2016-07-25, 14:33
Medlem
Citat:

Det har gått så långt att jag blir lycklig utav att läsa att en utav parasiterna som skattar sönder mig dött. Sen är man så in i helvetes dum att man badar i älven istället för någon sjö utan att kunna simma får man faktiskt skylla sig själv.
Citera
2016-07-25, 17:31
Medlem
Självklart är det tragiskt det som har hänt och jag är den förste att beklaga det hela men att utkräva ansvar av Migrationsverket är nog inte rätt väg att gå. Personligt ansvar måste alla ha. Vi lever trots allt i land med mycket och kallt vatten.

"– Jag tycker Migrationsverket bär ett ansvar att informera flyktingarna om förhållandena i den är omgivningen. Det är Migrationsverket som ordnat lägenheterna som hyrs av fastighetsägare i byn, säger Haydari."

http://www.nsd.se/nyheter/boden/har-...-10141954.aspx
Citera
2016-07-25, 21:30
Medlem
Citat:
De båda männen var asylsökande från Afghanistan och kunde inte simma

http://www.aftonbladet.se/senastenyt...cle23229139.ab
läste detta just i Aftonbladets artikel om att det är så många drunkningstillbud detta år.
Men om man inte kan simma då måste man vara på grunt vatten ? man blir nästan irriterad då folk hoppar i utan att veta hur man simmar . tror att Sverige ska hinna rädda alla va .
Citera
2016-07-25, 22:14
Medlem
Citat:
läste detta just i Aftonbladets artikel om att det är så många drunkningstillbud detta år.
Men om man inte kan simma då måste man vara på grunt vatten ? man blir nästan irriterad då folk hoppar i utan att veta hur man simmar .

Man kan så tycka men många som kommer till Sverige har nog aldrig haft större vattendrag i närheten. Det finns helt enkelt ingen tradition att "umgås" med vatten.

Nu skall väl i sanningens namn sägas att drunkningsolyckor var vanliga förr i Sverige innan vi fick ett ordentligt friluftsfrämjande på 30-talet.

I friluftslivet ingick också krav på viss simkunnighet.
Citera
2016-07-26, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psalm169
Det har gått så långt att jag blir lycklig utav att läsa att en utav parasiterna som skattar sönder mig dött. Sen är man så in i helvetes dum att man badar i älven istället för någon sjö utan att kunna simma får man faktiskt skylla sig själv.

Haha jo, fan vad det drog i smilbanden när jag öppna tidningen och såg att en parasit drunknat. Synd att inte båda dog.

Fint att de skyller på att ingen varnat. Trodde dessa klaner brydde sig om heder men här hänger man ut sina föräldrar och lärare som ingeting. Inte direkt som att landet har brist på vatten, http://pubs.usgs.gov/of/2006/1179/images/hydrolafg.jpg
Citera
2016-07-26, 09:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Man kan så tycka men många som kommer till Sverige har nog aldrig haft större vattendrag i närheten. Det finns helt enkelt ingen tradition att "umgås" med vatten.

Nu skall väl i sanningens namn sägas att drunkningsolyckor var vanliga förr i Sverige innan vi fick ett ordentligt friluftsfrämjande på 30-talet.

I friluftslivet ingick också krav på viss simkunnighet.
Fast på vilket sätt fråntar det asylturisterna eget ansvar?
Öööh folk drunknade förr i Sverige med baah? Nyhet! Svenskar drunkar nu med, oftast pga sjukdom eller alkoholintag eller genom ren och skär dumhet.
Citera
2016-07-26, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast på vilket sätt fråntar det asylturisterna eget ansvar?
Öööh folk drunknade förr i Sverige med baah? Nyhet! Svenskar drunkar nu med, oftast pga sjukdom eller alkoholintag eller genom ren och skär dumhet.

Jag har inte fråntagit någon ansvaret. Konstaterar bara att det avled en hel del av drunkning tidigare i Sverige. Asylturisterna är således c:a 80 år efter oss även på den punkten i utvecklingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in