Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-24, 13:39
  #1
Medlem
Jag och min sambo åkte på en kontroll i Berlin förra veckan. Vi hade köpt varsin biljett som vi trodde skulle fungera (kan ingen tyska och hann heller inte läsa infon på maskinen. Den info vi fått av en random kvinna på stationen att denna biljett skulle räcka 5 hållplatser var ju helt fel).

Vi åkte fast, fick visa pass och tänkte att de skulle släppa oss efter vår story om att det är vår första gång i berlin, kan ingen tyska, fått fel info osv. icke!

Fick till slut alternativet att ge herrarna 60€ kontant (alltså summan för en av oss) så skulle det inte bli någon bot. Min sambo hölls gisslan på stationen medans jag skulle hitta en bankomat. 3 bankomater (!!!) som var trasiga denna dagen .

Fick en papperslapp på plats där vi kunde fylla i bankkonto osv för att betala inom 14 dagar(allt på tyska).


Efter lite googlande så är det ganska många som låter bli att betala och inget händer. Men hittar även svar om folk som fått betala ganska dyrt i slutändan?

Lutar åt att jag struntar i boten och drar iväg ett mail och försöker förklara situationen för u-bahn OM jag skulle få någon typ av påminnelse..


Blev ett långt inlägg, men någon med liknande erfarenheter?
__________________
Senast redigerad av ThostenFlinck 2016-07-24 kl. 13:42.
Citera
2016-07-24, 13:46
  #2
Medlem
Hysteria90s avatar
Tyska myndigheter kan använda sig av kronofogden för indrivning, tycker du skall betala.
Citera
2016-07-24, 19:02
  #3
Medlem
Inom ett antal manader kommer boten att ha fördubblats. Jag vet, för jag känner en som akt fast. Risken finns naturligtvis, att de kontaktar svensk KFM, men jag vet inte hur vanligt det är. När/om det sker, kommer beloppet dock att ha växt ytterligare, kanske till 250-400€ totalt inklusive indrivningsavgifter. Om du har en inkomst och planerar en framtid i Sverige, bör du betala. 60€ tal du väl?
Citera
2016-07-24, 19:10
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Det är fruktansvärt krångligt att åka på enkelbiljetter på lokaltrafiken utomlands. Många gånger står reglerna bara på det lokala språket och/eller är översatta på dålig engelska. Kontroller förekommer über alles, men det finns ett tips: Köp 24, 48 eller 72-timmars biljett. Speciellt om man ska åka till någon av de gamla centralmakterna. Budapest är värst, kontrollanter precis överallt. Men en 24-timmarsbiljett fixar problemen galant. (Blir billigare också).

OnT: Det är bara att betala böterna och se glad ut, och köpa 24-timmarskort nästa gång. Kontrollanterna har inget överseende med turister. Funkar inte som i Sverige: "Jak inte förstå"...
Citera
2016-07-24, 23:24
  #5
Medlem
BAB7s avatar
500:- är ju inte speciellt höga böter, bara att betala tycker jag, finns väl ingen anledning och börja krångla för en sådan relativt låg summa.
Citera
2016-07-25, 00:01
  #6
Medlem
IndiaPaleAles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det är fruktansvärt krångligt att åka på enkelbiljetter på lokaltrafiken utomlands. Många gånger står reglerna bara på det lokala språket och/eller är översatta på dålig engelska. Kontroller förekommer über alles, men det finns ett tips: Köp 24, 48 eller 72-timmars biljett. Speciellt om man ska åka till någon av de gamla centralmakterna. Budapest är värst, kontrollanter precis överallt. Men en 24-timmarsbiljett fixar problemen galant. (Blir billigare också).

OnT: Det är bara att betala böterna och se glad ut, och köpa 24-timmarskort nästa gång. Kontrollanterna har inget överseende med turister. Funkar inte som i Sverige: "Jak inte förstå"...
Jag och en vän skulle åka tunnelbana i Budapest en gång och köpte biljetter ur en automat, går mot rulltrappan och det står två vakter där och säger att vi inte får gå ner, antar att de säger det i alla fall (ungerska) och viftar bort oss.
Väldigt märkligt men kan hända att vi skulle tagit en annan rulltrappa, biljetterna gäller kanske på olika linjer.
För övrigt lite kul att det stod några romer och försökte sälja falska biljetter till oss, är ju som bekant löjligt billigt i Ungern och länderna omkring.
Citera
2016-07-25, 00:15
  #7
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IndiaPaleAle
Jag och en vän skulle åka tunnelbana i Budapest en gång och köpte biljetter ur en automat, går mot rulltrappan och det står två vakter där och säger att vi inte får gå ner, antar att de säger det i alla fall (ungerska) och viftar bort oss.
Väldigt märkligt men kan hända att vi skulle tagit en annan rulltrappa, biljetterna gäller kanske på olika linjer.
För övrigt lite kul att det stod några romer och försökte sälja falska biljetter till oss, är ju som bekant löjligt billigt i Ungern och länderna omkring.

Man ska visa biljetten för kontrollanten, annars får man inte komma ner i tunnelbanan. Fruktansvärt lurigt att köpa enkelbiljett, turister åker ofta fast! Kontrollanterna verkar spana in turister för att kontrollera, då de vet att turisterna inte fattar deras krångliga regler, och därefter kan kassera in böterna. De får nog inte behålla pengarna, men kanske har någon daglig kvot att fylla?
(Biljetten ska man spara tills man kommit upp ur tunnelbanan, absolut inte slänga innan! De har exitkontroller också.)

Till TS: Betala absolut din "kontrollavgift", annars blir det bara bekymmer. Tyskarna är övernitiska på dylikt, har väl något med preussisk mentalitet att göra..
Citera
2016-07-25, 00:16
  #8
Medlem
Vissa delar av hur det hela gick till känns lite konstigt, med tanke på vad jag själv sett i Berlin, varit där 1ggr/år under 4år, och åkt en hel del kollektivt. Vid 2 tillfällen har jag sett personer bli påkommen, men de har bara tagit deras uppgifter och id och gett dem en papperslapp som jag antar själva böterna.

Inte upplevt att de hållt kvar folk och krävt betalning på plats direkt. Lite skumt även att ni behövde fylla i era bankkonto uppgifter. Hitta ett bloginlägg som verkar skriven rätt nyligen du kan jämföra lite med, kanske kan ge dig något att gå på.

http://andberlin.com/2016/06/11/gett...bahn-bvg-fine/
Citera
2016-07-27, 12:24
  #9
Medlem
KaptenFotsvetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aotw
Vissa delar av hur det hela gick till känns lite konstigt, med tanke på vad jag själv sett i Berlin, varit där 1ggr/år under 4år, och åkt en hel del kollektivt. Vid 2 tillfällen har jag sett personer bli påkommen, men de har bara tagit deras uppgifter och id och gett dem en papperslapp som jag antar själva böterna.

Inte upplevt att de hållt kvar folk och krävt betalning på plats direkt. Lite skumt även att ni behövde fylla i era bankkonto uppgifter. Hitta ett bloginlägg som verkar skriven rätt nyligen du kan jämföra lite med, kanske kan ge dig något att gå på.

http://andberlin.com/2016/06/11/gett...bahn-bvg-fine/

Jag bor i Berlin, och jag har sett detta otaliga gånger i veckan. En av mina bästa vänner blev tagen för ett par månader sedan, han fick exakt samma 'erbjudande' att betala kontant på plats, så skrevs inget.
Citera
2016-08-15, 17:27
  #10
Medlem
Fick idag hem en räkning på 97€ från något indrivningsföretag.

Jag mailade bvg 2ggr där jag förklarade situationen samt bad om ett inbetalningskort på engelska.

Det jag fick ut av bvgs knackiga engelska var att ärendet lämnats över till inkassoföretaget.

Inkassoföretaget skiter väl i mina 'bortförklaringar'och vilket språk jag pratar antar jag..

Ska jag betala 400kr extra för att de inte kan skicka ut information på engelska?
Citera
2016-08-15, 19:33
  #11
Moderator
Neksnors avatar
Är det verkligen lämpligt att fylla i en blankett på ett språk man inte förstår, i det här fallet tyska? I rättegångar, som förvisso är något annat, så anses det väl lämpligt att översätta så att alla begriper?
Citera
2016-10-20, 01:27
  #12
Medlem
Ni kan lugnt riva era böter i BVG u-bahn.

Det blir ingen indrivning från Kronofogden
det blir dyrt att driva skulden för BVG u-bahn.

Här kommer några tips om ni åker fast

Kom ihåg ge aldrig inga cash till några kontrollanterna.

Kontrollanterna kommer själv behålla pengarna

Uppge alltid falsk adress i Sverige typ ditt namn och efternamn
Stormgatan 23 232 12 Göteborg

Bara ta emot böter och vidare

Mina personliga erfarenheter har fått flera böter från BVG u-bahn
har aldrig betalat några böter och reser ofta till Berlin som graffiti tourist

Bara att uppge falsk adress så går ni alla fria
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2744945

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback