2016-07-24, 07:45
Medlem
Bunnys avatar
Hej
Undrar hur många av er som har nedskrivna regler för er handel, vare sig ni mest tradar intradag eller köper aktier eller andra instrument på längre sikt?

Syftar då alltså inte på ett generellt tänk som är lite löst i kanterna kring till exempel vilken typ av bolag du gillar utan mer tydliga regler, som du skrivit ner (och kanske till och med nålat upp på väggen bredvid datorn), till exempel att du aldrig försöker pricka toppen när du ska gå kort i till exempel en aktie, utan att vissa parametrar ska ha infunnit sig innan du går kort.

Undrar alltså om du har några sådana regler och givetvis hur dom reglerna i så fall ser ut?
Citera
2016-07-24, 07:57
Medlem
Sell into strength, buy into weakness.

Vara nöjd med 20-25% avkastning om det är aktier som gäller, 50% för optioner.

Alltid sälj någonting mot sin långa position. Tar hellre bort oändlig teoretisk vinst för att få en högre vinstchans.
Citera
2016-07-24, 08:15
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Sell into strength, buy into weakness.

Vara nöjd med 20-25% avkastning om det är aktier som gäller, 50% för optioner.

Alltid sälj någonting mot sin långa position. Tar hellre bort oändlig teoretisk vinst för att få en högre vinstchans.
Som jag skrev syftar jag inte på den typen av löst formulerat "tänk", utan tydligare regler, som alltså syftar till att du inte ska ta felaktiga beslut när du väl befinner dig i en pressad situation, med det känslopåslag som kan spela in m.m. Ett exempel för att visa vad jag menar...man kan ha skrivit ner att när man försöker bottenfiska och pricka botten innan vändning i en aktie eller ett index, så ska instrumentet ha en MA50 som passerat MA 200 ovanifrån, haft minst X antal dagar med negativ stängning i rad som därefter följts av en positiv och befinna sig i viss position i indikatorn Bolinger band för att jag ska få köpa. Det var som sagt ett exempel, inget jag använder mig av, skrev bara ned det som dök upp i huvudet för att ge ett exempel på vilken typ av riktlinjer jag menar. Kan givetvis även handla om mer långsiktiga regler...till exempel att man inte köper ett bolag till l ånga portföljen om det inte har X antal år vinst under senaste X antal år, inte köper om det inte ger viss utdelning eller om det inte har vinsttillväxt under X antal år i följd.
Citera
2016-07-24, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Som jag skrev syftar jag inte på den typen av löst formulerat "tänk", utan tydligare regler, som alltså syftar till att du inte ska ta felaktiga beslut när du väl befinner dig i en pressad situation, med det känslopåslag som kan spela in m.m. Ett exempel för att visa vad jag menar...man kan ha skrivit ner att när man försöker bottenfiska och pricka botten innan vändning i en aktie eller ett index, så ska instrumentet ha en MA50 som passerat MA 200 ovanifrån, haft minst X antal dagar med negativ stängning i rad som därefter följts av en positiv och befinna sig i viss position i indikatorn Bolinger band för att jag ska få köpa. Det var som sagt ett exempel, inget jag använder mig av, skrev bara ned det som dök upp i huvudet för att ge ett exempel på vilken typ av riktlinjer jag menar. Kan givetvis även handla om mer långsiktiga regler...till exempel att man inte köper ett bolag till l ånga portföljen om det inte har X antal år vinst under senaste X antal år, inte köper om det inte ger viss utdelning eller om det inte har vinsttillväxt under X antal år i följd.

Men detta är tydliga regler som jag har. Jag struntar fullständigt i teknisk analys och att ta 50% av maxvinst på optioner är väldigt tydligt. Att alltid sälja något mot sin långa position för att öka chansen att kamma hem vinst är också väldigt tydligt.
Citera
2016-07-24, 10:14
Medlem
Ja har regler.

Grundreglen är att OMXSPI skall ner under 350 innan jag handlar, efter 450 slutar jag handla, över 550 så säljer om det är nåt av mina bolag som gjort förändringar som skiljer sig från anledningen till att jag köpte från början.

Samtidigt så har jag noga valt ut vilka bolag jag vill äga och hur mycket jag vill betala, så tex om hm går ner till 220:- men omxspi ligger på 400 så kan jag tänka mig att handla (även om det förmodligen i ett sådant läge kommer att sjunka ännu lite till).

Min regler gör att jag inte har några känslor att ta hänsyn till , bara "hard facts" som visar hur jag skall göra vid olika situationer.
Citera
2016-07-24, 10:18
Medlem
Citat:
till exempel att man inte köper ett bolag till l ånga portföljen om det inte har X antal år vinst under senaste X antal år, inte köper om det inte ger viss utdelning eller om det inte har vinsttillväxt under X antal år i följd.
Sådana är de enda som är välkomna i min portfölj, alltså stora, gamla stabila utdelare med bra ägare och ledning. Många tusen "bra" bolag går jag kanske miste om men eftersom det finns en hel hög med bolag som klarar mina kritierer och jag inte har en oändlig kassa så är jag nöjd med mitt upplägg.
Citera
2016-07-24, 12:51
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Men detta är tydliga regler som jag har. Jag struntar fullständigt i teknisk analys och att ta 50% av maxvinst på optioner är väldigt tydligt. Att alltid sälja något mot sin långa position för att öka chansen att kamma hem vinst är också väldigt tydligt.
Jo håller med om att max 50% upp vid optioner är tydligt, en distinkt siffra som man inte kan förhandla med sina egna känslor kring eller en parameter som fordrar nån sorts bedömning.

Passar på att ställa fler frågor på samma tema:

- Har du några regler du följer i form av krav som ska vara uppfyllda, som du alltså ska kunna bocka av, för att du ska tillåta dig själv att köpa eller sälja ett långsiktigt innehav?

- Har du några regler för SL (t.ex. att aldrig flytta en SL?

- Berätta gärna om du har andra former av regler, hållpunkter eller strategier som du lagt upp din handel enligt. Är vetgirig och nyfiken, därav alla frågor
Citera
2016-07-24, 13:01
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ja har regler.

Grundreglen är att OMXSPI skall ner under 350 innan jag handlar, efter 450 slutar jag handla, över 550 så säljer om det är nåt av mina bolag som gjort förändringar som skiljer sig från anledningen till att jag köpte från början.

Samtidigt så har jag noga valt ut vilka bolag jag vill äga och hur mycket jag vill betala, så tex om hm går ner till 220:- men omxspi ligger på 400 så kan jag tänka mig att handla (även om det förmodligen i ett sådant läge kommer att sjunka ännu lite till).

Min regler gör att jag inte har några känslor att ta hänsyn till , bara "hard facts" som visar hur jag skall göra vid olika situationer.
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Sådana är de enda som är välkomna i min portfölj, alltså stora, gamla stabila utdelare med bra ägare och ledning. Många tusen "bra" bolag går jag kanske miste om men eftersom det finns en hel hög med bolag som klarar mina kritierer och jag inte har en oändlig kassa så är jag nöjd med mitt upplägg.

Tack för dina svar
Hur distinkta är dina regler, dom verkar rätt så "mjuka i formerna"? Syftar med det på att du skriver att du kan tänka dig (säger inget om vad du ska göra i en given situation) köpa HM även om index inte kommit ner.

Det du skriver om att du noga valt ut bolag och att du har kriterier - innebär det att du har en nedskriven lista med de bolag du funnit som uppfyller vissa givna kriterier, eller är det mer "löst i formerna" och öppet för bedömning?
Citera
2016-07-24, 13:35
Medlem
Nej, Inga regler nerskrivna. Det är så enkelt att det inte behövs.
Citera
2016-07-24, 18:05
Medlem
Citat:
Jo håller med om att max 50% upp vid optioner är tydligt, en distinkt siffra som man inte kan förhandla med sina egna känslor kring eller en parameter som fordrar nån sorts bedömning.

Passar på att ställa fler frågor på samma tema:

- Har du några regler du följer i form av krav som ska vara uppfyllda, som du alltså ska kunna bocka av, för att du ska tillåta dig själv att köpa eller sälja ett långsiktigt innehav?

- Har du några regler för SL (t.ex. att aldrig flytta en SL?

- Berätta gärna om du har andra former av regler, hållpunkter eller strategier som du lagt upp din handel enligt. Är vetgirig och nyfiken, därav alla frågor

Använder nu för tiden aktier som säkerhet till mina optionsaffärer. Köper aktier så tillvida företagets aktier är likvida och att de har gått ner under en lång period och potoddsen är större att de går upp än fortsätter ner. Köpte SSAB när de stod i 20 kr eller något med detta så det fungerade väl bra.

Kör inte med stoploss.

Jag försöker sänka mitt GAV genom att sälja calls mot mina aktier. Om jag inte har aktier så kör jag med spreads men har inte börjat med det än. Har inte pengar att sälja naket ännu.

För mig är långsiktigt 3-5 månader. Har inte haft aktier längre än det förutom när jag vart 15 och lärde mig av min morfar.
Citera
2016-07-24, 19:47
Medlem
Använd INTE swedbank.
- Dålig och ouppdaterad internetbank. Icke användarvänlig.
- Telefonbanken vid order, du får vänta i 20 minuter innan ditt samtal hanteras.
Se mer om swedbank:
(FB) Bästa företagsbanken?
Citera
2016-07-24, 19:55
Medlem
JohnRoes avatar
Nej, jag har inga regler eller riktlinjer nedskrivna. Personligen så tror jag att man med erfarenheten så kommer disciplinen som förhindrar en från att göra dumdristiga beslut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in