2016-07-24, 05:45
Medlem
Hej!

Sitter och "grubblar" på en sak. Det är nämligen så att min farbror är inne på sin sjätte eller sjunde Dreambox. Så fort blixten åskan går så kan man i princip ge sig fan på att hans box går sönder. Jag funderar på varifrån detta kan komma. Han använder sig av en grendosa med överspänningsskydd, och det är en relativt dyr sådan. Ingen annan utrustning har gått sönder vid alla dessa tillfällen, bortsett från en gång när även teven gick sönder.

Nu senast för två veckor sedan hände detta igen. Jag funderar på om det kan vara så att boxarna kortsluts/går sönder via det trådbundna nätverket? Kan det vara så? Han har idag Telia ADSL och kabel direkt från modemet till boxarna. Skulle man då kanske kunna sätta in en switch däremellan som i sådana fall får ta "smällen", så man hela tiden slipper köpa nya boxar?
Citera
2016-07-24, 06:42
Medlem
kraftfoders avatar
Ja, det kan gå överspänningar via det trådade nätverket. Han får väl göra som alla andra, dra ut ALLA kontakter när åskan går. Enda säkra sättet att slippa trubbel.
Citera
2016-08-28, 19:47
Moderator
Tystnads avatar
All utrustning som är ansluten via trådat nätverk (kopparledning) har väldigt hög risk skadas.
Fiber är enda som hjälper.

Har fått flertal utrustning skadat via nätverkskablar i marken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in