• 1
  • 2
2016-07-25, 18:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Klart du mår dåligt. Du slösar ju bort ditt liv på skit enligt hur du beskriver det.

Gör lite nytta istället för första gången i ditt liv. Gör något bra för någon annan. Istället för att som en idiot spela poker och titta på tv och knarka i amsterdam.

Sådär går det när man accepterar att leva på bidrag. Då är det adjöss till livet och meningsfullheten.
Du vet ingenting om schizofreni och om jag hade klarat av att jobba hade jag valt det livet framför detta. Försvinn från detta forum
Citera
2016-07-26, 17:28
Medlem
lucifersatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DougLee
Du vet ingenting om schizofreni och om jag hade klarat av att jobba hade jag valt det livet framför detta. Försvinn från detta forum

Du kanske inte kan jobba, det vet inte jag. Men många som är sjukskrivna gör sig själva till hjälplösa offer och blir fast i offer rollen resten av sina liv. Träffat personer som påstår att de inte kan jobba, men åka på resor och göra andra saker verkar funka utmärkt. Men jobba går aldrig eftersom de ju inte kan jobba och är inställda på det.
Citera
2016-07-27, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lucifersatan
Du kanske inte kan jobba, det vet inte jag. Men många som är sjukskrivna gör sig själva till hjälplösa offer och blir fast i offer rollen resten av sina liv. Träffat personer som påstår att de inte kan jobba, men åka på resor och göra andra saker verkar funka utmärkt. Men jobba går aldrig eftersom de ju inte kan jobba och är inställda på det.
Jag klarar inte av att resa heller. Mitt sociala liv består av att träffa nån någon gång var tredje månad.
Citera
2016-07-29, 12:54
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Jag klarar inte av att resa heller. Mitt sociala liv består av att träffa nån någon gång var tredje månad.

Du säger att det inte ger något att träffa andra eller resa. Men uppenbarligen känner du behov av att träffa folk, göra saker och bryta isoleringen. Det är där konflikten ligger och det är bara du som kan lösa den.

Problemet är alltså att du inte känner för något. Ett första steg är att bryta mönstret. Att träffa andra i det här skedet handlar inte om att det ska ge något, utan för att komma ur isoleringen. Det är således inget misslyckande från din sida att då vara uttråkad. Vidare är utevistelse viktigt. Inte heller behöver du tycka att det är meningsfullt. Behandlingen av personer med psykisk sjukdom är just dagliga rutiner och strukturerat liv kombinerat med samtal. Bara för att man inte arbetar betyder det inte att man har mindre behov av en massa måsten. Ett måste för dig kanske är att gå till affären varje dag.

Poängen är att livssituation ska ändras. Som det är nu verkar du leva i ett kaos utan plan. Så kan det inte fortsätta.
Citera
2016-07-29, 15:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Du säger att det inte ger något att träffa andra eller resa. Men uppenbarligen känner du behov av att träffa folk, göra saker och bryta isoleringen. Det är där konflikten ligger och det är bara du som kan lösa den.

Problemet är alltså att du inte känner för något. Ett första steg är att bryta mönstret. Att träffa andra i det här skedet handlar inte om att det ska ge något, utan för att komma ur isoleringen. Det är således inget misslyckande från din sida att då vara uttråkad. Vidare är utevistelse viktigt. Inte heller behöver du tycka att det är meningsfullt. Behandlingen av personer med psykisk sjukdom är just dagliga rutiner och strukturerat liv kombinerat med samtal. Bara för att man inte arbetar betyder det inte att man har mindre behov av en massa måsten. Ett måste för dig kanske är att gå till affären varje dag.

Poängen är att livssituation ska ändras. Som det är nu verkar du leva i ett kaos utan plan. Så kan det inte fortsätta.
Problemet är att alla jag känner bor 4 timmars tågresa ifrån och med en massa skulder har jag bara råd att åka kanske var tredje månad. Jag har faktiskt dock inte så stort behov av socialt liv då jag gillar att vara för mig själv (100% frihet) då jag inte behöver tillgodse andras behov. Jag chattar då och då på facebook med bekanta o de funkar som socialt liv för mig, problemet är bara den där masspsykosen jag fick för 3år sen som tog bort min livsglädje helt, kan inte ens röka brajj o njuta av det och efter några öl vill jag bara sova så det finns inte ens en stimulans bland droger.

Jag kommer börja plugga matte 2,3,4 och 5 på komvux i höst så då får jag iaf en syssla men högskola = no way jose!.
Citera
2016-07-29, 17:58
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Problemet är att alla jag känner bor 4 timmars tågresa ifrån och med en massa skulder har jag bara råd att åka kanske var tredje månad. Jag har faktiskt dock inte så stort behov av socialt liv då jag gillar att vara för mig själv (100% frihet) då jag inte behöver tillgodse andras behov. Jag chattar då och då på facebook med bekanta o de funkar som socialt liv för mig, problemet är bara den där masspsykosen jag fick för 3år sen som tog bort min livsglädje helt, kan inte ens röka brajj o njuta av det och efter några öl vill jag bara sova så det finns inte ens en stimulans bland droger.

Jag kommer börja plugga matte 2,3,4 och 5 på komvux i höst så då får jag iaf en syssla men högskola = no way jose!.

Det glädjer mig att du har planer för ditt liv. Superviktigt! Det här med behovet av lite socialt umgänge ska du värna om. Inget fel i detta. Du är sådan person helt enkelt och inget fel i det. Flashback är fylld av sådana människor. Men det kan ställa till problem. Som i ditt fall. När du mår dåligt skulle du behöva umgänge men det är då som du minst orkar. Det är vanligt hos dem som lider av depression och ångest. Just därför är det viktigt att innan knyta ett socialt nätverk av personer som accepterar din sjukdom och då rycka in men kliva av när du är piggare och har behov av att vara själv. Det går faktiskt att ordna det så.

Angående masspsykosen bör den skötas separat. Den sinkar alla andra saker i ditt liv och det är detta som du inte ska tillåta. Strukturerat liv med rutiner gör att psykosen inte får samma fäste som den hitintills fått hos dig. Om jag säger så här: man ska mota Olle i grind. Du talar om att drabbas, men bejaka då inte detta. Kan låta enkelt för mig att här sitta här och peka finger. Men alla som får depression och ångest hamnar i en situation där de måste ta tag i sitt liv. Det kommer de inte ifrån. Förändrad livssituation är nyckeln till ett steg mot ett bättre liv. Bra hjälp är naturligtvis att tala med andra i samma situation. Du har tagit det steget och är ett friskhetstecken.
Citera
2016-08-07, 17:51
Medlem
DennisOlofs avatar
DougLee, knepig situation.

Tja, vad kan man göra mer än att sysselsätta sig med saker, fördriva tiden på något vis. Ofta folk som svarar i dessa trådar om det ena och andra men har noll koll tycker jag. Har man inte varit arbetslös i flera år vet man inte vad det handlar om att vara deprimerad, eller sakna orken att leva så att säga och alla andra problem som blir följdproblem. Sedan är ju mycket tyvärr fortfarande tabu att prata om i detta halvkommunistiska land.

Folk mår bra av syssla eller göra något som har någon mening, oavsett om man tjänar miljoner eller noll kronor. Utan syssla och utlämnad till sig själv blir det knas och kaos, det är inte meningen att man ska leva helt isolerad och utan något att göra eller folk att prata med. Men så har det moderna samhället tyvärr blivit i större utsträckning.

Hobby ? eller något annat att göra ?

Du kan ju hjälpa till på något vis kanske, fast jag vet ju inte vad du vill göra eller har möjlighet att göra ?
Citera
2016-11-13, 22:27
Medlem
Mantillas avatar
Hur har det gått för dig, DougLee? Började du plugga matte som planerat? Eftersom du sitter vid datorn rätt mycket kanske du borde försöka skaffa en eller flera chattpolare, såna som du inte känner? Det ger dig något att se fram emot, när ni kommit igång med snacket. Jag tror det finns många som skulle vilja snacka med dig via datorn. Ha det så bra!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in