2005-12-02, 18:58
Medlem
taffies avatar
Precis som den så kallade "topic" lyder. Är polare något som man kan kalle en kvinnlig bekant, kan kvinnor vara polare eller är de vänner? eller kanske rättare sagt väninnor ?

Jag har då själv aldrig hört en av det kvinnliga könet som kallat sin vän/kompis/väninna för polare. Är det så att jag är illa berest i vårt avlånga land? Har jag kanske haft dålig kontakt med kvinnor? ELLER ÄR DET SÅ ATT KVINNLIGA VÄNNER INTE ÄR ”POLARE”?
Citera
2005-12-02, 23:16
Medlem
Jag är kvinna och jag har ett antal kvinnliga polare.
Har aldrig reflekterat över att det skulle vara typiskt maskulint.
Citera
2005-12-02, 23:35
Medlem
-jOE!s avatar
Kuriosa, härstammar inte ordet polare från den romska språket?
Citera
2005-12-02, 23:39
Medlem
mollydotts avatar
Jag har vänner. Jag har absolut inga väninnor, det är ett läbbigt mammaord.
Polare? Fanns det inte en Lasse Haldolffilm ifrån 60-talet som hette så? Trodde uttrycket dog ut i den tidsepoken?
Citera
2005-12-03, 00:06
Medlem
Jag och många med mig säger polare.
Även om tjejer.
Citera
2005-12-03, 00:10
Medlem
anledningen är att männen verkligen är vänner medan kvinnors relationer har en mer klinisk karaktär eftersom dess funktion är att upprätthålla sexuell anständighet i en värld formad av patriarkatet. Därav ord som vännina o dyl. Också därför kvinnor är så väldigt ytliga när de umgås med andra människor saknar humor osv.

Det är alltså patriarkatets grepp som lyser igenom.
Citera
2005-12-03, 08:11
Medlem
Nemesis1s avatar
Jag har hört tjejer använda ordet polare om sina vänner, fast personligen tycker jag det låter lite maskulint... Kanske för att det slutar på e??
Citera
2005-12-03, 13:12
Moderator
evilhoneys avatar
Jag kallar mina chix för polare.
Citera
2005-12-03, 13:17
Medlem
Hehe jag får nog hänga på trådskaparen även fast jag kallar några av mina tjejpolare för polare så känns det ändå som polare riktiga innebörd är lite mer maskulint
Citera
2005-12-03, 15:20
Medlem
Säger nästan uteslutande kompis även fast det ofta blir lite fel när jag pratar om de tjejer jag känner.

Har nämligen inga "riktiga" tjejkompisar, antingen är de gamla flickvänner, kompisars flickvänner eller kompisars tjejkompisar.

Min definition av kompis: Någon man utan anledning kan ringa upp och bara hitta på något med utan att det känns ansträngt på något sätt.

För att återknyta till ämnet hör jag sällan någon som benämner tjejkompisar som polare, men det händer.
Citera
2005-12-03, 15:26
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Nja, jag är väl mer "tjejkompis" och "tjejpolare".
känns lite diskriminerande nu när jag känner efter.

Jag poängterar ju aldrig för nån att "Jag pratade med Erik, min killpolare..."
Jag menar, säger man Erik och polare i samma mening,
så behöver man ju knappast förtydliga varken könet på eller förhållandet till människan i fråga.
Citera
2005-12-03, 15:38
Medlem
taffies avatar
Förresten uppfattas inte kvinnor som kallar varandra polare för lite bondiga ? Ungefär som kvinnor med baksnus ?

Det är iaf vad jag genom tanke expreiment har kommit fram till, fast det är klart jag kanske ska ge mit ut på mer fältstudier för att studera ämnet nogrannare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in