2016-07-23, 07:20
Medlem
chfnos avatar
Jag simmar nästan dagligen 1 timme bröstsim i sjön. Tydligen använder jag fel teknik då jag håller huvudet uppe och tittar framåt. Tydligen ska man hålla huvudet i linje med kroppen och titta nedåt. Det förklarar varför jag fått en stel hals, alltså nu när jag t.ex. sitter framför skärmen så känns det som att det är en klump i halsen och jag får svårt att andas. Direkt efter simpasset så var jag öm i nacken och försökte stretcha den lite. Hoppas det försvinner och jag inte har skadat något för det har hållit i sig i över en vecka nu denna konstiga känsla i halsen.

Någon som har tips på hur jag kan bli av med detta?
Eftersom jag simmar i sjön så vill jag inte svälja massa sjövatten hela tiden, om jag håller huvudet under vattnet så kommer det ju in vatten i näsan t.ex. Finns det någon typ av cyklop man kan använda?
Citera
2016-07-23, 07:27
Medlem
Precis du ska hålla huvudet rakt och titta nedåt, sedan för att andas så vrider du huvudet sidleds.

Klumpen i halsen beror nog på att det har klibbat ihop, med tanke på att du hållt huvudet framåt, och därmed också sträckt muskler.

*Men faen du ska inte andas när du är under vatten oO
Citera
2016-07-23, 07:37
Medlem
chfnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Precis du ska hålla huvudet rakt och titta nedåt, sedan för att andas så vrider du huvudet sidleds.

Klumpen i halsen beror nog på att det har klibbat ihop, med tanke på att du hållt huvudet framåt, och därmed också sträckt muskler.

*Men faen du ska inte andas när du är under vatten oO
Tack, bra informativt inlägg. Ska se om jag kan köpa några simglasögon och sen andas som du skrev. Dock kör jag inte krålning alltså, utan vanligt pensionärssim. Men det går ju att vrida på skallen iaf

Vattnet kommer väl in i näsan endå fast man inte tar in luft igenom den. Alltså sköljer näsan typ. Men det kanske inte skadar.

Hmm, simglasögon ja. Någon som vet någon butik som säljer det, med UV-skydd(solen bränner rätt rejält när man simmar nu när det är så fint väder) men fyfan vad härligt det är.
Senast redigerad av chfno 2016-07-23 kl. 07:40.
Citera
2016-07-23, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chfno
Tack, bra informativt inlägg. Ska se om jag kan köpa några simglasögon och sen andas som du skrev. Dock kör jag inte krålning alltså, utan vanligt pensionärssim. Men det går ju att vrida på skallen iaf

Vattnet kommer väl in i näsan endå fast man inte tar in luft igenom den. Alltså sköljer näsan typ. Men det kanske inte skadar.

Lugnt, var så god

Men såhär om vi tänker att du krålar; Andas in, vänd blicken ner och samtidigt släpp ut luft genom näsan, vrid sidleds och ta in ny luft.
4 armtag mellan andningarna där du andas ut genom näsan under vatten, på väg mot ny andning.
Citera
2016-07-23, 09:49
Medlem
Frisims avatar
Jag simmar endel bröstsim med samma teknik som du, men känner inte alls av något i halsen. Nacken kan kännas lite stel. Om du provar bröstsim där du för ner huvudet under ytan vid varje simtag så finns det näsnypor att köpa på tex stadium, finns bland simbrallorna.
Citera
2016-08-07, 19:14
Medlem
chfnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frisim
Jag simmar endel bröstsim med samma teknik som du, men känner inte alls av något i halsen. Nacken kan kännas lite stel. Om du provar bröstsim där du för ner huvudet under ytan vid varje simtag så finns det näsnypor att köpa på tex stadium, finns bland simbrallorna.
Hur ska jag kunna andas med dessa näsnypor? Jag har fått till tekniken nu när jag simmar. Andas ut genom näsan under vatten och andas in genom munnen över vattnet och försöker ta mig så långt framåt jag kan med varje simtag, samt ligga så rak i kroppen som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in