Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-07-21, 23:06
Medlem
Hej,

Hade för ett tag sedan Windows 8.1 och satt och pratade med vänner i Teamspeak, Skype och liknande program. Efter att jag uppgraderat Windows till Win10 så blev plötsligt mikrofonvolymen jättelåg så vänner knappt hör mig.

Har provat att installera om drivrutiner till Realtek HD Audio från min moderkort tillverkare ASUS, men samma sak. Har kollat allt det "vanliga" i volymkontrollen osv.

Vad kan va fel??

//Martin
Citera
2016-07-21, 23:16
Medlem
Hoppilandkalles avatar
Vanligt när man installerar drivrutiner till ljudkort är att man får med något 3-e parts program som också har en volymkontroll i sig. Mao så kan du ha (minst) tre ställen att justera volymen på (TS, Windows ljudkontroll och drivrutinens ljudkontroll). Kolla om du hittar något på det spåret.
Citera
2016-07-22, 07:04
Medlem
Testa att först avinstallera drivrutinerna och starta om datorn innan du installerar dom igen. På vissa datorer behöver man också ta bort ljud kabeln.
Citera
2016-07-22, 16:45
Medlem
Testade att avinstallera Realtek ljuddrivisarna och startade om datorn. Utan Realtek fungerade volymen som den skulle, dock med en del brus. Installerade då Realtek igen och då blev den jättelåg igen... Har testat flera olika versioner av Realtek...
Citera
2016-07-22, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitorm
Testade att avinstallera Realtek ljuddrivisarna och startade om datorn. Utan Realtek fungerade volymen som den skulle, dock med en del brus. Installerade då Realtek igen och då blev den jättelåg igen... Har testat flera olika versioner av Realtek...

Två av ställena du måste kolla är under kontrollpanelen. Dels ljud, dels Realtek config.
Citera
2016-07-22, 17:33
Medlem
Det har jag självklart kollat båda. Mikrofonen är på max på båda..
Citera
2016-07-22, 17:46
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Hej,

Hade för ett tag sedan Windows 8.1 och satt och pratade med vänner i Teamspeak, Skype och liknande program. Efter att jag uppgraderat Windows till Win10 så blev plötsligt mikrofonvolymen jättelåg så vänner knappt hör mig.

Har provat att installera om drivrutiner till Realtek HD Audio från min moderkort tillverkare ASUS, men samma sak. Har kollat allt det "vanliga" i volymkontrollen osv.

Vad kan va fel??

//Martin

Lite läsning - http://www.thewindowsclub.com/troubleshoot-windows-10-audio-sound-problems.

Prova med att installera SAMTLIGA W10 drivisar som finns för din dator på tillverkarens sida.

Hur funkar det i felsäk.läge?

Problem som kommer med en uppgradering till W10 försvinner med en ren nyinstallation av detsamma.
Citera
2016-07-23, 11:28
Medlem
Formaterade om datorn och installerade om win10. Samma problem...
Gissar på att moderkortet inte är så kompatibelt med win10. Det SKA vara det men släpptes innan win10 kom ut..

Micken funkar om jag avinstallerar Realtek drivisarna, då är det bra volym fast mycket mer brus...
Citera
2016-07-23, 12:54
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Formaterade om datorn och installerade om win10. Samma problem...
Gissar på att moderkortet inte är så kompatibelt med win10. Det SKA vara det men släpptes innan win10 kom ut..

Micken funkar om jag avinstallerar Realtek drivisarna, då är det bra volym fast mycket mer brus...

Moderkortet är inte problemet.

Installera alla drivisar från datortillverkaren för W10 då problemet kan vara drivis kompatibilitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in