2022-11-26, 18:02
Medlem
fann man gm:s dna på malin?
har man jmfr med olof?
Citera
2022-11-27, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
fann man gm:s dna på malin?
har man jmfr med olof?

Ja, det fanns spermafläckar på hennes byxor som överensstämde med Olofs. I den första undersökningen hade man inte tekniken för att utvinna DNA därifrån, men den gick med modern teknik.

HD gav inte tillåtelse att topsa Olof igen, men eftersom prov hade sparats kunde man se att det var hans sperma.

Det var inte rätt av polisen att spara proven (som visserligen sparats av en forskare på Uppsala universitet) men det minskade ju inte bevisvärdet.

Så minns jag det iallafall.
Citera
2022-11-27, 23:11
Medlem
KlorinSatans avatar
Citat:
kom en ny(?) samam dag du skrev
https://www.expressen.se/nyheter/olof-wibergs-isolerade-liv-efter-mordet-pa-malin-avskarmad-fran-kanslor/

Tror bilden lades in i artikeln efter domen kom
Citera
2022-11-28, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FivePoundPeter
Ja, det fanns spermafläckar på hennes byxor som överensstämde med Olofs. I den första undersökningen hade man inte tekniken för att utvinna DNA därifrån, men den gick med modern teknik.

HD gav inte tillåtelse att topsa Olof igen, men eftersom prov hade sparats kunde man se att det var hans sperma.

Det var inte rätt av polisen att spara proven (som visserligen sparats av en forskare på Uppsala universitet) men det minskade ju inte bevisvärdet.

Så minns jag det iallafall.
Läste lite media nu och det stämmer
Ok hade bara skumläst om fallet men ser nu att han fick fem!? år för mordet
Citera
2022-11-28, 10:17
Medlem
Citat:
Läste lite media nu och det stämmer
Ok hade bara skumläst om fallet men ser nu att han fick fem!? år för mordet

Ja, väldigt lågt. Men med tanke på hans låga ålder vid brottet (18 år) och den extremt långa tiden till sista domen så ligger det kanske i linje med praxis.

Samtidigt fick han väl 16 år i tingsrättsdomen för länge sedan. Och han har ju knappast varit behjälplig under förundersökningen.

Fem är lite av en skymf dock.
Citera
2022-11-28, 15:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FivePoundPeter
Ja, väldigt lågt. Men med tanke på hans låga ålder vid brottet (18 år) och den extremt långa tiden till sista domen så ligger det kanske i linje med praxis.

Samtidigt fick han väl 16 år i tingsrättsdomen för länge sedan. Och han har ju knappast varit behjälplig under förundersökningen.

Fem är lite av en skymf dock.

Han dömdes till åtta år i tingsrätten då det begav sig. Och det begriper jag inte att han inte fick det nu med...
Citera
2022-11-28, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Han dömdes till åtta år i tingsrätten då det begav sig. Och det begriper jag inte att han inte fick det nu med...

Du har rätt, jag blandar ihop det.

Tingsrätten sa då att han skulle fått livstid om han dömts som vuxen (eller hur det nu formulerades).
Citera
2022-12-12, 12:12
Medlem
Är väldigt glad att kräket äntligen fått sitt straff efter många år, jag själv kommer ifrån husum och bor här. Bor några kvarter bort från både hans lillasyster och mamma och runt julen har man sett han här och man har inte riktigt känt sig trygg
Citera
2023-01-05, 18:09
Medlem
Är det någon som sitter på Fup som är komplett, inklusive bilder på offret?
Citera
2023-01-05, 20:29
Medlem
emileflournoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Vad är det med det här landet att inte vilja straffa folk???

Inte ens bestialiska sexmördare kan vi straffa på ett vettigt sätt. 5 år för ett bestialiskt sexmord, det är ju några rejäla spottloskor i ansiktet på anhöriga, och alla som sköter sig!

Och det där med att knappt straffa folk under 18 är ju ytterligare en skymf, som kriminella naturligtvis utnyttjar. Kan du begå vuxna brott, kan du ta vuxna straff!
Citera
2023-01-06, 08:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av emileflournoy
Vad är det med det här landet att inte vilja straffa folk???

Inte ens bestialiska sexmördare kan vi straffa på ett vettigt sätt. 5 år för ett bestialiskt sexmord, det är ju några rejäla spottloskor i ansiktet på anhöriga, och alla som sköter sig!

Och det där med att knappt straffa folk under 18 är ju ytterligare en skymf, som kriminella naturligtvis utnyttjar. Kan du begå vuxna brott, kan du ta vuxna straff!

Det där har man ju ändrat på senare tid. Men ett tag där på åttio/nittiotalet var det väldigt liberalt tänkande med straff. Och nuvarande lagstiftning säger att man inte kan döma folk hårdare än det straff dom dom skulle dömts till det då det begav sig.

Men med det sagt är det för mig obegripligt att man inte gav honom de åtta år som han först dömdes till istället för fem.
Citera
2023-01-06, 22:10
Medlem
Ny l'nk till vallningsvideon skulle va najs ocks. Den f;rra funkar inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in