2022-07-01, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag tycker nog man får släppa det här med "det korta straffet" och att "lagstiftningen suger", för OM det fanns en viss ungdomsreduktion 1996 och OM man dessutom i svensk rätt inte tillämpar retroaktiv lagstiftning så är det ju ganska glasklart.
Man får se det som att detta straffet speglar EXAKT den domen/påföljden han skulle ha fått om detta fallet hade lösts för 26 år sedan. Det är med andra ord status quo, vi hade varken blivit gladare eller besviknare då :-)

P.S däremot kommer det med största sannolikhet bli runt 2 års avdrag på straffet för att det förflutit ovanligt lång tid mellan gärningen och domen. Det är väl isåfall där smolket i bägaren kommer att finnas.

Ja det blir lite skevt för tiden gör inte handlandet billigare. Detta ”smolket” borde revideras i en modern rättsstat.
Citera
2022-07-01, 17:44
Medlem
Holst är säker, blir en friande dom. Blir det så, då är det bara lägga ned. Fy fan säger jag då bara. Tål förövrigt inte Holst, le jävel.
Citera
2022-07-01, 17:46
Medlem
karlinges avatar
Hur kan man leva med mord på sitt samvete? Då borde man väl inte ha alla rätt i skallen eller fungera normalt med andra människor va?
Citera
2022-07-01, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telesto
Låt oss hoppas.
Och får han sedan betala tillbaka skadeståndet också så kommer inte jag att klaga.
På något sätt vore det enklare om Hovrätten avgjorde bägge delarna.

Men om han skulle få betala tillbaks det skadeståndet så skulle ju den häktningstiden få räknas av på detta straffet om han skulle fällas. Då snackar vi ca 7 månaders häktning (augusti 1997-oktober 1997 samt maj 1998-oktober 1998) + den nuvarande häktningstiden (2 juni 2022 t.o.m ???). Det skulle bli nästan 1 år som räknas av på detta ev. straffet. Skulle det då vara bättre?

Gällande att Hovrätten skulle avgöra frågan om han får betala tillbaks sitt utbetalda skadestånd från 1998, så är det helt omöjligt.
För detta är ju två helt skilda processer. Den ena är en brottmålsrättegång gällande Mord och det andra är en tvist mellan O.W och Justitiekanslern/Staten.
Senast redigerad av Haaaaag 2022-07-01 kl. 17:59.
Citera
2022-07-01, 17:55
Medlem
Citat:
Jag tycker nog man får släppa det här med "det korta straffet" och att "lagstiftningen suger", för OM det fanns en viss ungdomsreduktion 1996 och OM man dessutom i svensk rätt inte tillämpar retroaktiv lagstiftning så är det ju ganska glasklart.
Man får se det som att detta straffet speglar EXAKT den domen/påföljden han skulle ha fått om detta fallet hade lösts för 26 år sedan. Det är med andra ord status quo, vi hade varken blivit gladare eller besviknare då :-)

P.S däremot kommer det med största sannolikhet bli runt 2 års avdrag på straffet för att det förflutit ovanligt lång tid mellan gärningen och domen. Det är väl isåfall där smolket i bägaren kommer att finnas.

Citat:
Ursprungligen postat av MoreCowbell
Just gällande bevisvärdering kan jag tipsa om podcasten Öppet Fall. S06 E4 & 5 handlar om just detta fall. Professor Christian Dahlman går igenom vad han tyckte om bevisvärderingen när det begav sig förra gången.

Mycket bra podcast! Tack för tipset.
Citera
2022-07-01, 17:56
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Hur kan man leva med mord på sitt samvete? Då borde man väl inte ha alla rätt i skallen eller fungera normalt med andra människor va?
Han kanske är så fyrkantig i sitt tankesätt att när någon frågar med "fel" benämning för någonting, som för honom är någonting helt annat.
För honom är det kanske inte att mörda, utan bara sticka och skära lite, och hon kanske levde när han gick hem.. då har han i sin värld inte mördat.

Endel är fyrkantiga och kan förneka att dem ätit upp chipsen till lördagsmyset.
Fortsätter neka, tills man visar den tomma förpackningen och får en förklaring om att, det där är inte chips, det är pringles..
Inte på ett besserwissersätt, utan helt ärligt, för att personen skiljer på snacksen och ser på dem med samma skillnad som mellan ett äpple och en banan.
Asbergerhjärna
Citera
2022-07-01, 18:02
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...av-mig-hjartat

Malins far berättar hur det kändes när de hittat henne. Tungt att höra, en förälders värsta mardröm. För föräldrarnas skull, för rättvisans skull. Hoppas han åker dit nu. De får aldrig tillbaka sin dotter, eller deras livs öde kommer aldrig gå att återställa. Men efter allt jävla lidande de upplevt. Hoppas svinet åker dit. Se de kan få ett avslut på allt detta
Citera
2022-07-01, 18:06
Medlem
Telestos avatar
Citat:
Men om han skulle få betala tillbaks det skadeståndet så skulle ju den häktningstiden få räknas av på detta straffet om han skulle fällas. Då snackar vi ca 7 månaders häktning (augusti 1997-oktober 1997 samt maj 1998-oktober 1998) + den nuvarande häktningstiden (2 juni 2022 t.o.m ???). Det skulle bli nästan 1 år som räknas av på detta ev. straffet. Skulle det då vara bättre?

Gällande att Hovrätten skulle avgöra frågan om han får betala tillbaks sitt utbetalda skadestånd från 1998, så är det helt omöjligt. För detta är ju två helt skilda processer. Den ena är en brottmålsrättegång gällande Mord och det andra är en tvist mellan O.W och Justitiekanslern/Staten.

Det är svårt. Och ovanligt.
Jag vet att JK äger frågan om skadeståndet.
I någon sorts rimlighet borde han ( om han döms ) antingen
- få avräkna häktningen och därmed betala tillbaka skadeståndet.
- behålla skadeståndet och sitta av de 7 gamla månaderna.

Det olyckliga nu är att Hovrätten inte vet vad JK kommer fram till.

Jag tror vi är rätt eniga om problematiken.
Citera
2022-07-01, 18:09
Medlem
Arma stackare, personlighetsstörd ut i fingertopparna. Hade han haft lite intelligens och kanske en smart försvarare hade han ju hävdat minnesförlust eller på annat sätt hållit låååg profil, för åtminstone en liten chans till ett någorlunda vanligt liv även efter några års fängelsevistelse.

Men nej, med de sensationella gangster-runkhistorierna som kommer att skrivas om på flashback och pratas om i poddar i år framöver eliminerade han nu själv alla möjligheter till att någonsin leva anonymt igen.
Citera
2022-07-01, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telesto
Det är svårt. Och ovanligt.
Jag vet att JK äger frågan om skadeståndet.
I någon sorts rimlighet borde han ( om han döms ) antingen
- få avräkna häktningen och därmed betala tillbaka skadeståndet.
- behålla skadeståndet och sitta av de 7 gamla månaderna.

Det olyckliga nu är att Hovrätten inte vet vad JK kommer fram till.

Jag tror vi är rätt eniga om problematiken.

Ja, det är ju dessa två alternativ som kommer att få gälla. Detta eftersom att skadeståndet (295 000 SEK) är en kompensation för att ha suttit "felaktigt frihetsberövad", och tas då skadeståndet tillbaks så är ju kompensationen borta.

Det är precis som du säger att denna frågan i ett första skede ligger i JK:s händer. Men om sedan JK/staten eller O.W vill tvista om det och faktumet att det inte finns så mycket vägledning i lag/praxis om detta, så gissar jag att Högsta Domstolen kan komma att få avgöra denna frågan.

Jag tror också vi är rätt eniga om problematiken :-)
Citera
2022-07-01, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Intressant det du skriver.

Jag undrar när försvarsadvokatens juridiska roll övergick från att försvara en klient utifall att denne stod oskyldigt anklagad, till att övergå till att uppmana människor att ljuga och förvanska i syfte att förmildra eller helt undkomma sitt rättmätiga straff. Att inom rättsväsendet ha en person vars enda yrkesroll är att förmildra straff urholkar hela syftet med ett rättsväsende.

Man borde omforma hela våran lagstiftning. En försvarsadvokat som medvetet uppmanar eller på annat vis försöker förvanska sanningen skall på livstid förlora sin rätt att jobba med juridik. I landet bolibompa behövs mycket ses över.
Som pappa till Malin så hade jag sett det som en bjudning från gud själv att min dotters mördare går lös men ändå går att hitta. Jag hade aldrig överlåtit till lagen att döma honom utan skulle mördat honom med mina egna händer. I usa hade denna usla ursäkt till människa varit dömd sedan länge. I bolibompaland måste allt dras i långbänk.

håller med helt. dennes roll bör inte vara att hjälpa sin klient få minimalt straff eller slinka unda. Försvarsadvokaten tycker jag borde endast finnas som stöd så man inte blir helt överkörd. berätta vad som gäller samt vilka rättigheter och skyldigheter man har.
ändra lagstiftningen så att försvarsadvokatens roll inte blir medhjälp som den är nu.
Citera
2022-07-01, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zootis
Från det ena till det andra så hörde jag Holdt på radion idag på morgonen och han lät allt annat än övertygande när han försökte förklara grupprunkeriet och andra nobelpriskandidater till efterhandskonstruktioner sen igår

Undrar om Olof berättade i förväg för Holst om hela den här runkhistorien, eller om det kom som en överraskning för honom… Kan tycka att ens advokat borde avrått å det starkaste till en så uppenbart fabricerad berättelse… 🫠
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in