2005-12-29, 10:33
Medlem
maddalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzyJames
Jaså, det var GOP det stod. Jag hade för mig att det var GOB, och min teori har hittills varit att de stod för Girl On Bus eller nåt liknande. Kan du inte publicera lite fler detaljer från utredningen, har glömt det mesta?

Girl on Bus, hehe. Jo, det hade man kunnat tro. Jag håller som bäst på att flytta just nu, men så snart jag är färdig ska jag skumma utredningen igen och presentera lite mer. Har dock inte fått tag på filmen där Olof "rekonstruerar" brottet - det ska vara skrämmande att skåda, har jag hört, när han rättar snutarna och utredarna: "så här ska det vara, så här hade JAG gjort", osv. Dessutom var han förbannat nära att erkänna vid minst ett tillfälle.

Edit: efterlyser återigen någon malmöitflashbackare med scanner!
Citera
2006-01-18, 10:55
Medlem
kaleids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maddalo
En intressant grej med fallet är ju den där dödskallen som Olof ritade. En dödskalle som fick utredarna att tro att han tecknat av Malins - vid det här laget rätt uppluckrade - skalle. Bilden bar texten "GOP" och ingen har, mig veterligen, lyckats dekryptera de bokstäverna. Några förslag? Vad kan det betyda?

Min gissning är att Olof hittade en bild - samma som Saltkråkesatan länkade till, eller en liknande - med ett kranium och akronymen GOP som bara råkade fastna i huvudet på honom. Bokstäverna står för Grand Old Party, dvs det amerikanska republikanska partiet, och kraniet används som en symbol för Skull And Bones som är ett ordenssällskap med kopplingar högt upp i USAs näringsliv och förvaltning. Jag skulle alltså gissa att teckningen, och GOP, inte har någonting med dådet att göra och inte ger oss några förklaringar till detsamma. Däremot kan det såklart hända att Olof har hittat på en egen betydelse av GOP - det är ju inte så svårt om man har god fantasi

Mina fem cent... om någon av er kommer på en bättre förklaring vore det skoj att höra.
Citera
2006-01-19, 10:51
Medlem
maddalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaleid
Min gissning är att Olof hittade en bild - samma som Saltkråkesatan länkade till, eller en liknande - med ett kranium och akronymen GOP som bara råkade fastna i huvudet på honom. Bokstäverna står för Grand Old Party, dvs det amerikanska republikanska partiet, och kraniet används som en symbol för Skull And Bones som är ett ordenssällskap med kopplingar högt upp i USAs näringsliv och förvaltning. Jag skulle alltså gissa att teckningen, och GOP, inte har någonting med dådet att göra och inte ger oss några förklaringar till detsamma. Däremot kan det såklart hända att Olof har hittat på en egen betydelse av GOP - det är ju inte så svårt om man har god fantasi

Mina fem cent... om någon av er kommer på en bättre förklaring vore det skoj att höra.

Det är förmodligen helt riktigt som du säger. Såg förresten nyss att någon klottrat en dödskalle med orden "GOP" över sig några meter från min port. Ingen som vet om Olof flyttat till Malmö?
Citera
2006-01-19, 11:47
Medlem
kaleids avatar
Citat:
Det är förmodligen helt riktigt som du säger. Såg förresten nyss att någon klottrat en dödskalle med orden "GOP" över sig några meter från min port. Ingen som vet om Olof flyttat till Malmö?
Det var som fan. Kan det vara så att dödskalle+GOP figurerar i något särskilt sammanhang? Jag har googlat men inte funnit något vettigt
Citera
2006-01-24, 10:40
Medlem
maddalos avatar
Ingen aning. Olofs farsgubbe bor i alla fall kvar i Husum, ser jag i telefonkatalogen.
Citera
2006-01-24, 15:08
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ingen aning. Olofs farsgubbe bor i alla fall kvar i Husum, ser jag i telefonkatalogen.

Ja Olof själv är ju bara 28-29 nu och har ett skadestånd på 700000kr på banken så varför skulle han vilja ha flyttat hemifrån vid det här laget?
Tror nog icke att han bor hemma längre vid den åldern.
Citera
2006-01-24, 18:59
Medlem
maddalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Ja Olof själv är ju bara 28-29 nu och har ett skadestånd på 700000kr på banken så varför skulle han vilja ha flyttat hemifrån vid det här laget?
Tror nog icke att han bor hemma längre vid den åldern.

Tja, han verkar vara typen som bor hemma tills dödagar (han bodde hos morsan, förresten - föräldrarna var separerade, vill jag minnas). Var har du hört att han fick ett så rejält tilltaget skadestånd?
Citera
2006-01-24, 20:38
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Tja, han verkar vara typen som bor hemma tills dödagar (han bodde hos morsan, förresten - föräldrarna var separerade, vill jag minnas). Var har du hört att han fick ett så rejält tilltaget skadestånd?

Stod i ortstidningen när det begav sig, tror han fick 550000kr först och sen fick han ytterligare pengar.
Tänk dig själv att blivit felaktigt fälld för mord i ett sånt litet samhälle, det genererar pengar det plus för häkningstid och annat tjafs.
Citera
2006-01-24, 23:14
Medlem
maddalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Stod i ortstidningen när det begav sig, tror han fick 550000kr först och sen fick han ytterligare pengar.
Tänk dig själv att blivit felaktigt fälld för mord i ett sånt litet samhälle, det genererar pengar det plus för häkningstid och annat tjafs.

Han blev väl aldrig dömd? Och "felaktigt" är väl att ta i, vilket förhoppningsvis visar sig om de nu lyckats testa dna-spåren på nytt. Tack för infon, hade ingen aning om att han inkasserat sådana summor.
Citera
2006-01-25, 00:42
Medlem
KönsKlass avatar
Citat:
Har för mig att första testet pajade proverna. Får se hur det går i framtiden. Jag har hela polisutredningen här hemma, och det är rätt ruggig läsning.
Vart har du fått den ifrån? Tillhör den Nordisk Kriminalkrönika, och i så fall vilket årtal? Eller har du fått den på nåt annat sätt?
Citera
2006-01-26, 10:33
Medlem
maddalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KönsKlas
Vart har du fått den ifrån? Tillhör den Nordisk Kriminalkrönika, och i så fall vilket årtal? Eller har du fått den på nåt annat sätt?

Jag fick den av brorsan som hade den som studiematerial på juridiska i Umeå. Ingen aning om den ingår i Nordisk Kriminalkrönika.
Citera
2006-01-26, 13:23
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Han blev väl aldrig dömd? Och "felaktigt" är väl att ta i, vilket förhoppningsvis visar sig om de nu lyckats testa dna-spåren på nytt. Tack för infon, hade ingen aning om att han inkasserat sådana summor.
Dömd till åtta år i tingsrätt och suttit felaktigt (juridiskt) häktat för sexmord i en liten ort det genererar pengar i skadestånd det.
Jag hoppas också att dom testar dna:n snart, varför inte idag det är väl bättre att chansa jag menar det är inte så att dom har några nya spår att gå på förutom Haga spåret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in