2016-07-19, 14:22
Medlem
Kevalins avatar
Jag söker ett specifikt recept som jag hittade på någon hemsida, typ tasteline, men nu lyckas jag inte hitta den!

Det är en köttfärsås med ingefära, sötsur sås och burktomater, namnet är någonting himla dumt som ska låta "asiatiskt", typ pim-pim köttfärsås. Någon som känner igen vad jag talar om alternativt kan ge mig förslag som liknar detta?

Jag är inte tillräckligt självsäker i köket för att bara hitta på tyvärr

Tack för all hjälp/förslag.
Citera
2016-07-19, 17:26
Medlem
christerys avatar
Denna http://lucysmat.blogspot.se/2015/05/thai-kottfars.html
Men jag skulle vara försiktig med både socker och kokos. Jag gillar inte för mycket sötma eller kokos i mat.

Lite mer chili (och kärna för bövelen inte ur den, där sitter ju smaken) eller kanske sriracha alternativt sambal olek och mutti tomater går om man nu vill. Möjligtvis lite kinesisk soya för färgen, inte colorit - det är bara slöseri med pengar.

Nam plah (fisksås) kan vara lite marig i smaken om den inte får koka till sig så jag skulle vara lite försiktig med den. Men den tycker jag inte går att tillsätta efteråt heller. Den måste få koka med.

Fast då var det ju inte så mycket kvar av det receptet - jag kör på smaker och lite känsla. Vissa gånger har jag med riven morot och andra gånger inte. Det är dagsformen som avgör litegrann.

Våga ta ut svängarna i köket, speciellt om du bara lagar till dig själv.
Citera
2016-07-20, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kevalin
Jag söker ett specifikt recept som jag hittade på någon hemsida, typ tasteline, men nu lyckas jag inte hitta den!

Det är en köttfärsås med ingefära, sötsur sås och burktomater, namnet är någonting himla dumt som ska låta "asiatiskt", typ pim-pim köttfärsås. Någon som känner igen vad jag talar om alternativt kan ge mig förslag som liknar detta?

Det viktiga är att bara hitta på.........jag förstår mig inte på människor som lagar mat efter recept. Varför upprepa nåt som nån annan redan gjort?
Citera
2016-07-21, 04:00
Medlem
ApanBapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det viktiga är att bara hitta på.........jag förstår mig inte på människor som lagar mat efter recept. Varför upprepa nåt som nån annan redan gjort?

Kanske för att han, som han skrev själv, inte känner sig säker nog att leka runt på egen hand?!

Citat:
Ursprungligen postat av Kevalin

Hittade detta recept, kan det vara något liknande?

http://www.tasteline.com/recept/tast...ed-sweetchili/

Lycka till!
Citera
2019-10-05, 12:23
Medlem
KTKs avatar
Kan ni hjälpa mig att fullända denna köttfärsås med en grytbas mr chengs satay curry till en godare och intressantare recept, råkar ha en hel del konserver

Dvs basen är nötfärs 800 gram samt 400 ml thai satay curry.. som man kan äta till både ris och pasta
och vill att den ska smaka lite curry eller mycket för tror det blir svårt med annat eller ?

Igår gjorda jag så här bara på ren känsla...

Stekte köttfärsen i lite olja,
Hällde ner grytbasen
rev ner 5 st vitlöksklyftor,
slängde i ärtor,
soya och ostronsås som sälta
400 ml tomatkross
svartpeppar
paprika mild
chilipulver
currykrydda
gurkmeja
pizzakrydda
timjan
lime
sweet chili saus

Vart gott

Hur hade ni tillagad denna rätt med fler varor såklart ? : nötfärs 800 gram samt 400 ml thai satay curry vore intressant .. ange gärna i mått
Senast redigerad av KTK 2019-10-05 kl. 12:29.
Citera
2019-10-05, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KTK
Kan ni hjälpa mig att fullända denna köttfärsås med en grytbas mr chengs satay curry till en godare och intressantare recept, råkar ha en hel del konserver

Dvs basen är nötfärs 800 gram samt 400 ml thai satay curry.. som man kan äta till både ris och pasta
och vill att den ska smaka lite curry eller mycket för tror det blir svårt med annat eller ?

Hällde ner grytbasen
slängde i ärtor,
400 ml tomatkross
svartpeppar
paprika mild
chilipulver
currykrydda
gurkmeja
pizzakrydda
timjan
lime
sweet chili saus

Vart gott

Hur hade ni tillagad denna rätt med fler varor såklart ? : nötfärs 800 gram samt 400 ml thai satay curry vore intressant .. ange gärna i mått

Vet du vad Sataysås är till att börja med?
Du ska nog ha färre snarare än fler varor i din gryta
Pizzakrydda har ingenting att göra i en Satay Curry, inte heller timjan (som för övrigt ingår i pizzakrydda), paprikan kan du strunta i och svennecurryn måste du utesluta.
Ta bort tomatkross också.
Lime, vitlök och sweetchili är egentligen det enda du behöver behålla, ditt recept ser ut som att du har tagit ”lite av allt” från skafferiet - det bli sällan bra.

Om du vill kicka upp smaken med mer ”curry”smak - damma i ett par matskedar röd currypasta.
Citera
2019-10-05, 19:08
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KTK

Hällde ner grytbasen
slängde i ärtor,
400 ml tomatkross
svartpeppar
paprika mild
chilipulver
currykrydda
gurkmeja
pizzakrydda
timjan
lime
sweet chili saus

Vart gott

Det där låter groteskt vidrigt. Tror att den enda anledning till att du tyckte det var gott var för att det innehåller rejält med socker.

Det enda du kan addera till den färdiga grytbasen är:

Röd curry
Ingefära/Galangal
Kaffir Lime
Citrongräs
Spiskummin för mer currysmak
Chili för mer hetta
Toppa med koriander.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto