2016-07-18, 21:45
Medlem
Flash_Fans avatar
Hej!

Jag har en halvtids sjukersättning med bostadstillägg och planerar att hyra ut min lägenhet för att studera på annan ort. Jag har inte rätt till CSN för utbildningen och har därför svårt att kunna bekosta den på annat sätt. Därför undrar jag om försäkringskassan kan kolla upp om jag hyr ut bostaden i andra hand medan jag studerar. Självklart behöver jag värdens tillstånd för att hyra ut den och det handlar om ett stort hyresrättsbolag i Stockholm. Är det någon som har kunskap eller erfarenhet av liknande situationer? Riskerar jag att förlora hela mitt bostadstillägg om jag meddelar till försäkringskassan att jag ska hyra ut lägenheten och kan det bli problem om jag mörkar det?
Citera
2016-07-18, 21:56
Medlem
Bostadstillägget räknas på hyra och inkomst. När du flyttar till nytt boende måste du alltså anmäla detta till FK så justeras ditt tillägg. Om du hyr ut din egen bostad och intäkterna är under en viss summa (kommer inte ihåg vart gränsen går) så ska det inte påverka ditt bostadstillägg. Mörkar du och det kommer fram kan du i värsta fall bli återbetalningsskyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in