2016-07-18, 17:52
Medlem
Tjenare.

Äger i dagsläget en bostadsrätt, det jag funderar på är hur man går tillväga för att köpa en nyproduktion och sedan sälja nära till inflyttning så man tjänar några hundratusen.

Man behöver ju inte betala den nya bostaden förrän inflyttning men hur vet jag redan nu att jag får ta ett lån för lägenheten om 1-2 år? Det nya lånet blir ju dock väldigt kortvarigt då jag betalar av det så fort jag sålt den nya lägenheten.

Någon som sysslat med detta och vet hur man gör på bästa möjliga sätt? Jag har konstantinsats för ett nytt lån och min lön håller för ett lån till.

Pratade med min bank men dom sa "nej, vi lånar inte ut ifall syftet är att tjäna pengar på den nya lägenheten".

Någon som kan förklara, skulle uppskattas enormt!

Mvh
Citera
2016-07-18, 18:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av adde9400
Tjenare.

Äger i dagsläget en bostadsrätt, det jag funderar på är hur man går tillväga för att köpa en nyproduktion och sedan sälja nära till inflyttning så man tjänar några hundratusen.

Man behöver ju inte betala den nya bostaden förrän inflyttning men hur vet jag redan nu att jag får ta ett lån för lägenheten om 1-2 år? Det nya lånet blir ju dock väldigt kortvarigt då jag betalar av det så fort jag sålt den nya lägenheten.

Någon som sysslat med detta och vet hur man gör på bästa möjliga sätt? Jag har konstantinsats för ett nytt lån och min lön håller för ett lån till.

Pratade med min bank men dom sa "nej, vi lånar inte ut ifall syftet är att tjäna pengar på den nya lägenheten".

Någon som kan förklara, skulle uppskattas enormt!

Mvh

Framtiden kan väl ingen se, men banken kanske har en annan syn på prisutvecklingen än du. Kolla med annan bank?
Citera
2016-10-02, 08:26
Medlem
Nedan finner ni artikeln från Dagens industri där Åke Theblin skattejurist Peab kontaktar skatteverket och lämnar över namnen på personer som har köpt lägenhet från Peab mer än en gång för en vidare granskning. Åke menar på spekulations köp.

"Det borde vara sociala avgifter och allt möjligt. Skattemyndigheten borde titta närmare på det här”, sade en högt uppsatt person på ett byggbolag, som ville vara anonym till Di en artikel"

http://artikel.di.se/artiklar/2016/7/26/bostadsspekulanterna-under-luppen/

Åke Theblin
Mossvägen 1
16756 Bromma
0761877438
Citera
2016-10-02, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idanyhlen
Nedan finner ni artikeln från Dagens industri där Åke Theblin skattejurist Peab kontaktar skatteverket och lämnar över namnen på personer som har köpt lägenhet från Peab mer än en gång för en vidare granskning. Åke menar på spekulations köp.

"Det borde vara sociala avgifter och allt möjligt. Skattemyndigheten borde titta närmare på det här”, sade en högt uppsatt person på ett byggbolag, som ville vara anonym till Di en artikel"

http://artikel.di.se/artiklar/2016/7/26/bostadsspekulanterna-under-luppen/

Åke Theblin
Mossvägen 1
16756 Bromma
0761877438
Finns inget i artikeln som hänvisar till att PEAB lämnar ut uppgifter till Skatteverket. För övrigt är det inte förbjudet att spekulera. Om man köper och säljer ett flertal lägenheter per år kan man komma i fråga för en högre beskattning än 22% men det är alltså inte förbjudet.

TS, det finns något som heter överbryggningslån, dvs dubbla bolån och är något alla banker erbjuder. Säg inte att du inte tänker flytta in bara för då lär banken neka.
Citera
2016-10-03, 22:57
Medlem
Du kan inte få lånelöfte för ett lån du ämnar teckna mer än ett år framåt i tiden. Ingen bank går med på den typen av lån utan fantastiska förutsättningar.

Du skriver på avtalen och för en diskussion med banken men du kommer inta att få lånelöfte. Möjligtvis indikativa besked från hur banken har för avsikt att göra när det är dags att ta lånet.

Så om du tänker spekulera på bostadsmarknaden, gör så. Men en heads up är att flera ledande byggföretag som bygger just bostadsrättsföreningar förbjuder medlemmar från att sälja i samband med inflytt, med ganska tuffa avtalsvillkor.

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in