2016-07-18, 14:44
Medlem
Hejsan!

Om jag köper Windows 10 på typ Dustin för 1200:-går det bara använda product nyckeln på en dator, ?! Måste jag köpa in massa skivor för 1200:- ? finns de inte typ man bara kan köpa produktnyckeln för en billig peng någonstans utan skivan för den har jag ju redan om jag köper den. (Jag vet att Windows 10 är gratis JUST NU men om 11 dagar kostar det att uppgradera).

Borde ju finnas företags anpassat operativsystem där jag kan installera på flera datorer.

Tack på förhand...
Citera
2016-07-18, 15:03
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnarsvensson
Hejsan!

Om jag köper Windows 10 på typ Dustin för 1200:-går det bara använda product nyckeln på en dator, ?! Måste jag köpa in massa skivor för 1200:- ? finns de inte typ man bara kan köpa produktnyckeln för en billig peng någonstans utan skivan för den har jag ju redan om jag köper den. (Jag vet att Windows 10 är gratis JUST NU men om 11 dagar kostar det att uppgradera).

Borde ju finnas företags anpassat operativsystem där jag kan installera på flera datorer.

Tack på förhand...

Produktnyckeln för Windows 10 gäller för aktivering på 10 st enheter (dator, platta, telefon).

Dessutom behöver du inte alls köpa någon produktnyckel om du är berättigad till en gratis uppgradering från W7/W8/W8.1.

Det har varit mycket skriverier om det så det kan du knappast ha missat.
Citera
2016-07-18, 16:02
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnarsvensson
Hejsan!

Tack på förhand...

Det finns så klart olika licensvolymer. Tänk dig ett företagshotell med te.x 300 stycken Windowsanvändare. Tänk om alla datorer har en unik licens per dator. Kostsamt eller hur? Du kan så klart läsa mer om licenser på Microsofts webbsida.

Men som en enskild och privat Windowsanvändare så gäller det en licens per dator.
Citera
2016-07-18, 17:48
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Produktnyckeln för Windows 10 gäller för aktivering på 10 st enheter (dator, platta, telefon).

Dessutom behöver du inte alls köpa någon produktnyckel om du är berättigad till en gratis uppgradering från W7/W8/W8.1.

Det har varit mycket skriverier om det så det kan du knappast ha missat.
Skärp dig, en vanlig licens gäller för en dator. Action Pack innehåller däremot 10st licenser. Han säger ju dessutom att han vet att det är gratis i elva dagar.
Citera
2016-07-18, 18:12
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Skärp dig, en vanlig licens gäller för en dator. Action Pack innehåller däremot 10st licenser. Han säger ju dessutom att han vet att det är gratis i elva dagar.

Skärp dig själv och ta reda på saker innan du tror att du rättar någon. En W10 licens kan man aktivera upp tom 10 st enheter med:

Citat:
Microsoft is instituting a new device limit on apps and games purchases. In Windows 8.1 this limit was, humorously, 81. (Get it? Windows 8.1. 81.) But in Windows 10, the new limit is … 10. (Same joke. Let’s move on.)

https://www.thurrott.com/windows/win...-device-limits

Detta är alltså under förutsättning att man är inloggad med ett MS-konto, själv har jag aktiverat 3 st enheter med samma produktnyckel.
Citera
2016-07-18, 18:23
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Skärp dig själv och ta reda på saker innan du tror att du rättar någon. En W10 licens kan man aktivera upp tom 10 st enheter med:

https://www.thurrott.com/windows/win...-device-limits

Detta är alltså under förutsättning att man är inloggad med ett MS-konto, själv har jag aktiverat 3 st enheter med samma produktnyckel.
Dra mig baklänges. Det hade jag ingen vetskap om, så tack för rättelse och ignorera min spydiga attityd. :-) Nu vet jag inte om man skulle vilja dela sitt MS-konto med andra, men att möjligheten finns är ju utmärkt.
Citera
2016-07-18, 19:15
Medlem
Snarare så att man kan bara använda en specifik app på max 10 st Win 10-enheter (mobiler, plattor, datorer, X-Box, mm) samtidigt.
Citera
2016-07-18, 19:33
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Dra mig baklänges. Det hade jag ingen vetskap om, så tack för rättelse och ignorera min spydiga attityd. :-) Nu vet jag inte om man skulle vilja dela sitt MS-konto med andra, men att möjligheten finns är ju utmärkt.

Nu vet du.

Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Snarare så att man kan bara använda en specifik app på max 10 st Win 10-enheter (mobiler, plattor, datorer, X-Box, mm) samtidigt.

Appar och aktivering (samma sak, basically), hur är det med läsförståelsen egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in