• 4
  • 5
2016-07-20, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Vid sparkonto s lper du ingen risk. Helt korrekt. (frutom risken att missa avkastning p brsen )

Det jag menade med risk/aktiekrasch var om du vljer ISK och sedan stoppa slantarna i en global aktiefond (vilket skulle vara min rekommendation).

Jag frstr men jag tror iaf inte(fr kom ihg, jag spekular; jag har ingen somhelst utbildning om aktier eller ngoting, jag har lst ekonomi forat p flashback i en vecka, och drifrn kommer i praktiken all min "kunskap" )

Jag tror iaf inte att aktier r optimalt om man som jag vill stta in lite pengar varje mnad...

eller?
Citera
2016-07-20, 22:05
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a9
Jag hller inte med, det spelar roll hur mycket jag vljer att investera eftersom 10 000 aktier kostar mig 3 000 000 men ger mig 3 500 000 nr jag sljer, iaf i detta teoretiska scenario... 500 000 r ju betydligt mer n 50 ven om de i proportion till vad jag har betalat r lika mycket.

d menar jag att om man redan r rik och har 3 millar som bara skrpar p golvet hemma kan man ju tjna en hacka s blir nnu rikare...

har man inte pengarna fr att kpa 10 000 aktier s ger det inte s vrst mycket att bara kpa 1 eller 10 stycken...

Samma (konstiga) resonemang gller ju ven ett sparkonto med rnta? Om rntan r 0.5% s fr du 50 re p ett r ifall du stter in 100 kronor, och 50 miljarder p ett r ifall du stter in 10 biljoner kronor.
Citera
2016-07-20, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Samma (konstiga) resonemang gller ju ven ett sparkonto med rnta? Om rntan r 0.5% s fr du 50 re p ett r ifall du stter in 100 kronor, och 50 miljarder p ett r ifall du stter in 10 biljoner kronor.

Enligt signaturen Psike s lper man dock ingen risk att frlora pengar p sparkonton. Vilket man ju gr om man kper aktier.

Det kan ju skita sig rejlt, srskilt om man kper ett lite strre antal

edit:

s kalla mig feg men jag r bara 18 och har bara 10k att spela fr s jag ser ingen anledning att spela allan p aktiemarknaden. Srskilt som jag nstan inte vet ngonting om ekonomi..
Senast redigerad av a9 2016-07-20 kl. 22:14.
Citera
2016-07-20, 22:25
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Enligt signaturen Psike s lper man dock ingen risk att frlora pengar p sparkonton. Vilket man ju gr om man kper aktier.

Risk r ett s negativt laddat ord, risk r bra, srskilt p lng sikt.

Citat:
Det kan ju skita sig rejlt, srskilt om man kper ett lite strre antal

edit:

s kalla mig feg men jag r bara 18 och har bara 10k att spela fr s jag ser ingen anledning att spela allan p aktiemarknaden. Srskilt som jag nstan inte vet ngonting om ekonomi..

Hade du lagt "bara 10k" i H&M fr ~35 r sedan s hade det frmodligen varit vrt ver 20 miljoner idag. Men ja, kan du ingenting s r ett rntekonto att fredra, eller nnu hellre (ifall din sparhorisont r lng) indexfonder.
Citera
2016-07-20, 22:31
Medlem
Bckerna verkar tydligen jobbiga. Ge dessa en chans d, 2x15min. Vldigt basic n s lnge

Edit: http://www.sparskolan.se/utbildningsfilmer/
Citera
2016-07-21, 00:25
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Jag tror iaf inte att aktier r optimalt om man som jag vill stta in lite pengar varje mnad...

eller?

Det beror p hur lnge du har tnkt att spara.
Citera
2016-07-21, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Det beror p hur lnge du har tnkt att spara.
sg minst ett r hgst ~10-15 r
Citera
2016-07-21, 13:21
Medlem
Citat:

Om du inte vet nr du ska ha pengarna, och om du kan behva dem om s lite som ett r, s ska du ha allt p (vrdelst men tryggt) sparkonto.
Citera
2016-07-21, 17:43
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Ja, om du inte kan vara mer specifik n s, placera allt i ett rntekonto s vet du att pengarna finns dr nr du behver dem.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in