2016-07-18, 00:39
Medlem
Pizzapaomeletts avatar
Tjena har en fråga. Går just nu ett arbetsmarknadspolitiskt program och får aktivitetstöd för detta. Nu har jag dock varit hos läkarten som har bekräftat att jag inte kan jobba så skickar nu in en ansökan om aktivitetsersättning. Det tar upp till 4 månader innan beslut.

Så frågan lyder kan jag skita i det gär programmet och få pengar av soc under dessa fyra månader eller måste jag fortsätta på skiten trots att jag inte kan jobba?
2016-07-18, 00:49
Medlem
Trashtextats avatar
Får du socialbidrag så kommer det dras av från aktivitetersättningen så det borde vara lugnt för dig att istället få socialbidrag. De får ju tillbaka pengarna och jobbar du så kommer du knappast få ersättning beviljad.
2016-07-18, 07:24
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pizzapaomelett
Tjena har en fråga. Går just nu ett arbetsmarknadspolitiskt program och får aktivitetstöd för detta. Nu har jag dock varit hos läkarten som har bekräftat att jag inte kan jobba så skickar nu in en ansökan om aktivitetsersättning. Det tar upp till 4 månader innan beslut.

Så frågan lyder kan jag skita i det gär programmet och få pengar av soc under dessa fyra månader eller måste jag fortsätta på skiten trots att jag inte kan jobba?
Ersättningen du får har inget med ditt programdeltagande att göra. Om du har läkarintyg som visar att din arbetsförmåga är helt nedsatt från ett visst datum så lämnar du en kopia på det till Af. Enklast är att du tar kopia på det, går in på Af-kontoret och lämnar den i kundmottagningen. Se till att dom skriver in i datasystemet att du varit där, att du lämnat intyget och att dom skriver från vilket datum intyget visar att du är sjuk.

Vad Fk säger om kraven på dig vid övergång från aktivitetsstöd till aktivitetsersättning vet jag ej. Mitt tips är att ringa och fråga dom.
https://www.forsakringskassan.se/kontakt

Citat:
Ursprungligen postat av Trashtextat
Får du socialbidrag så kommer det dras av från aktivitetersättningen så det borde vara lugnt för dig att istället få socialbidrag. De får ju tillbaka pengarna och jobbar du så kommer du knappast få ersättning beviljad.
TS har aktivitetsstöd, inte försörjningsstöd.
2016-07-19, 04:50
Medlem
Trashtextats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Ersättningen du får har inget med ditt programdeltagande att göra. Om du har läkarintyg som visar att din arbetsförmåga är helt nedsatt från ett visst datum så lämnar du en kopia på det till Af. Enklast är att du tar kopia på det, går in på Af-kontoret och lämnar den i kundmottagningen. Se till att dom skriver in i datasystemet att du varit där, att du lämnat intyget och att dom skriver från vilket datum intyget visar att du är sjuk.

Vad Fk säger om kraven på dig vid övergång från aktivitetsstöd till aktivitetsersättning vet jag ej. Mitt tips är att ringa och fråga dom.
https://www.forsakringskassan.se/kontakt

TS har aktivitetsstöd, inte försörjningsstöd.
TS frågade om det var möjligt att få socialbidrag istället och jag svarade. Ja, det dras sedan av från aktivitetsersättningen som betalas ut retroaktivt, vid första utbetalningstillfället.

Sjukskriven eller inte, du kan inte klara av att gå på arbetsmarknadspolitiska åtgärder och sedan gå igenom som sjuk. Det är nog vad fk har att säga om saken. Antingen är du frisk eller så är du sjuk. Men jag har för mig att det är slappare regler gällande aktivitetsersättningen än vad det är vid sjukersättningen.
2016-07-27, 10:39
Medlem
Crossmacks avatar
Du får hålla dig hit: (FB) Den stora tråden om socialbidrag/försörjningsstöd

Låst /mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här