Hej
Jag vet hur jobbigt du har det. Jag har levt på så sätt som du beskriver väldigt länge. Som 38-åring fick jag diagnosen ADD. Det förklarade mycket men ändå inte. Jag uppfyller diagnoskriterierna men tror att symptomen kommer av en orsak som går att "bota". Att det istället är typ som en slags PTSD.
Vårt samhälle är extremt "felkonstruerat". Alla människor tvingas i barndomen, i olika grad, att överge sitt sanna jag, tvingas att skapa en falsk "persona" eller "mask" för att passa in. När man inte får vara sig själv tappar man motivationen. Man har ingen lust att vara någon som man innerst inne vet är någon annan. Allt det här är undermedvetet. Det finns där någonstans men det är väldigt svårt att fiska fram.
Vi är alla olika känsliga eller "ömtåliga" om du så vill. Känslighet, som egentligen är något bra, kan dock förvandlas till sårbarhet eller överkänslighet och psykisk ohälsa. Tänk att ju mer finkalibrerad en maskin eller motor är desto större skada kan grus och smuts göra. Vi lever i en rejält smutsig värld. Vi har bara konditionerats till att tro det är normalt.
Lyssna på dessa två. Mycket bra inlägg. Du har en del arbete med dig själv framför dig. Men misströsta inte. Det är mycket belönande arbete. Lycka till!
Citat:
Ursprungligen postat av
oddping
Hej!
Din rastlöshet är ett bra tecken.
Du har mycket energi att lägga på något.
Vad är då detta "något"?
Du behöver ett mål större än dig själv, ett drömmål - Ett livsuppdrag.
Där riktar du allt.
Det kommer vara lättare att DRAS till "något"/Ett livsuppdrag än att tvinga sig fram.
Att DRAS till något kan liknas med ren kemi.
Det är ett attraktion som oundvikligen görs.
Den MÅSTE göras för du tror på det!
Det jag föreslår är att du sätter dig ner går igenom vad DITT livsuppdrag skall vara.
Vad för talanger har du?
Hur kan du använda dina talanger på bästa sätt för att hjälpa andra?
*Extra lätt att lära något`?
*Intresse för något?
*Vad triggar dig - detta kan vara av alla känslor.
När du implementerar dina talanger och det du tror på finner du att ett syfte skapas.
Detta syfte är ditt livsuppdrag.
Detta är något som är SANT för DIG.
Detta är ett exempel. Du måste själv hitta dit livsuppdrag.
"
Mitt livsuppdrag:
Jag tror att vårt samhälle har lagt tabu på psykisk hälsa och vi tillåts inte vara oss själva.
Jag vill hjälpa människor att bli sig själva och lära dem att acceptera sig själva.
Att få dem att fungera.
Mitt syfte:
Min talang är min förståelse för människor, när jag pratar med dem hör jag vibrationerna på hur dem märker ord. Jag förstår om dem talar sanning eller inte.
Jag förstår deras känslor och tillåter mig själv att lyssna på dem och komma med konstruktiva ideer.
Är att hjälpa människor ur sin destruktiva livssituation.
"
Här kan man ev se ex yrken som psykolog, terapeut eller liknande.
Som sagt, bara ett exempel.
Du måste själv hitta ditt.
Vad är ditt livsuppdrag?
Vad är DINA värderingar?
* Vilka värderingar vill du leva efter?
- Glädje?
- Lycka?
- Kärlek?
- Beslutasmhet?
Värderingar, drömmar och mål ändras ofta och det bör dem gör.
Dock ändras sällan tron om livsuppdraget.
Först behöver du ta reda på dina - Varför´s?
Varför gör du det du gör?
Vad är syftet med det du gör?
EX:
Varför städar jag?
Jag tror på mina värderingar, dem säger att jag mår bäst när jag har rent omkring mig.
När det är rent distraheras jag inte från mina mål
När du får ett syfte med det du gör blir det lättare att förstå att du gör det av ren och skär kärlek till dig själv.
Hojta till om du har mera frågor eller om något var oklart.
Citat:
Ursprungligen postat av
EIIer
För det första, gör listor på allt som behöver göras. Vissa behöver korta listor med de sex viktigaste sakerna medan andra föredrar att ha listor med alla små punkter - tror det är individuellt.
Men ofta funkar en kortare lista bättre för det stressar mindre. Sen gör du en sak på den listan. Du ska inte ens fundera om du ska eller inte ska göra det. Bara gör det! Sen stryker du det! När någon viktig punkt behöver tillföras skriver du bara upp den på listan. Det räcker att du gör en enda sak. Sen får det bli mer avancerat och på sikt två saker kanske osv.
Men du måste börja göra saker. Inte fundera på det och känna efter om du orkar eller inte. Hade huset börjat brinna hade du inte legat kvar i tre timmar och funderat om du kanske skulle gå ut. Du hade handlat direkt.
Jag vet att det är tungt i början men det är så du bryter ett dåligt invant mönster! Ett tag när jag var som sämst så var jag glad bara jag ringde ett telefonsamtal som jag funderat på i veckor t ex. Det tog två minuter. Jag hade nog funderat på det i 20 timmar! Snacka om att det är energikrävande!
Tror det är indianer som säger, tänker du en tanke en andra gång om du ska göra något så gör det, eller kasta bort tanken helt och stryk saken från din inre lista!
90% av alla tankar du tänkte idag tänkte du igår också! Ofta är det saker vi bara skjuter upp etc... tro fan man blir matt!
Börja kämpa - i lugn och ro!
Inte säkert detta är lösningen för dig men tror det kan vara ett tips för andra om inte annat!