2018-05-22, 20:47
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
BVB announcar Favre.

Vet inte vad jag ska tycka. Ganska trist val men kan även vara vad vi behöver.

Åh andra sidan så är det lite hopp som väcks när man tittar på detta "Gladbach with Favre (and Reus)" montage:
https://streamable.com/n6xw5

Är taggad på detta fönster dock. Zorc och Watzke har sagt att man kommer släppa till lite med stålarna man kammat in och bara suttit på.
Favre är den BL-tränare som har näst mest segrar mot Bayern så det är ju alltid något.
Tror mycket på honom.
Citera
2018-05-22, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Favre är den BL-tränare som har näst mest segrar mot Bayern så det är ju alltid något.
Tror mycket på honom.

Jaa det jag skulle väl inte säga att jag är missnöjd eller säga att han är kass. Det är väl mest jag i mina fantasier som hoppas på att snappa upp en klopp v2.

Definitivt ett vettigt val dock.
Citera
2018-05-24, 13:25
Medlem
Samizdats avatar
Weiser tydligen klar för Leverkusen. Hertha får €12m för honom. Någon 17-årig brasse, Paulinho, ansluter också i sommar (€25m). Däremot säljs förmodligen Leno för ca €20m (då Hrádecký ansluter gratis från Frankfurt).

Där finns en hel del spännande ungdomar i dagens Leverkusen. Tah, Henrichs, Weiser, Wendell, Retsos, Bailey, Brandt, Havertz, Paulinho. Anfallsparet Volland & Alario är inte heller särskilt gamla och tvillingbröderna Bender gör nytta när de inte är skadade.
Citera
2018-05-24, 17:46
Medlem
Ewrus avatar
Allt tyder på att Bremen köper Martin Harnik, har noll koll på honom så ingen aning om det är smart eller inte, reaktionerna bland fansen är blandade... Någon som har koll?
Citera
2018-05-24, 20:27
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ewru
Allt tyder på att Bremen köper Martin Harnik, har noll koll på honom så ingen aning om det är smart eller inte, reaktionerna bland fansen är blandade... Någon som har koll?
Förra säsongen var han en starkt bidragande orsak till att Hannover tog sig tillbaka till BL men den gångna säsongen har han varit klart sämre. Många missade målchanser även om han satte några strutar också. Från ett Hannoverperspektiv känns det rätt att sälja honom. Han har sin bästa tid bakom sig.

Hannover har gjort klart med japanen Asano på lån från Arsenal. Spelade för Stuttgart förra säsongen men var väl knappast något utropstecken. Breddspelare tänkt som backup skulle jag tro. Annars ligger H96 lågt i väntan på domen om 50+1. Om Martin Kind får som han vill lär han investera en hel del. I annat fall blir det nog ännu ett år med en trupp som egentligen knappt håller måttet för BL. För oss som håller på Hannover är utgångsläget alltså att man antingen blir en "köpeklubb" eller en fattig klubb som inte har råd att köpa BL-dugliga spelare. Jag personligen föredrar det första.
Citera
2018-05-24, 21:10
Medlem
Ewrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Förra säsongen var han en starkt bidragande orsak till att Hannover tog sig tillbaka till BL men den gångna säsongen har han varit klart sämre. Många missade målchanser även om han satte några strutar också. Från ett Hannoverperspektiv känns det rätt att sälja honom. Han har sin bästa tid bakom sig.
Som befarat då, då är det nog tanken att han ska ta Arons plats som tredjeval... Man borde satsa på att skaffa en riktig anfallare istället, man har Eggestein den yngre och Josh Sargent som två lovande anfallare men svårt att se att de ska bära det själva med bara Harniks hjälp. Kruse hamnar mer och mer nedanför anfallet och gör ett riktigt bra jobb där.

Bremenfansen får fortsätta vänta på den första riktiga transfern denna sommar...
Citera
2018-05-25, 14:25
Medlem
Lekmands avatar
Dominique Heintz, Luca Waldschmidt och antagligen Philipp Lienhart är tre spelare Freiburg har bundit hittills.

Att två av dom är kompetenta backar talar för att Christian Streich antingen planerar med en fembackslinje, och/eller att Caglar Söyüncu är på väg bort mot större klubb. Marc-Oliver Kempf har sedan innan redan lämnat klubben. Alldeles oavsätt vad som händer känns det tryggt med mittbackar nu.

Waldschmidt har Freiburg länge haft ögonen på, och förmodligen kommer han att få täcka en offensiv kant, något som verkligen behövs.

Transferfönstret ser helt enkelt bra ut hittills. Vi har lite mycket spelare, så några behöver lämna klubben. Och vi behöver lite bättre bredd i offensiven, förutom toppen där vi har fler duktiga anfallare än vad som är rimligt.
Citera
2018-05-25, 22:27
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Han har ju spelat i Bremen innan. Har väl alltid varit en habil forward såväl i klubbar som i österrikiska landslaget. Du kanske menade att du inte följt eller lagt större notis av honom sen dess?
Citera
2018-05-25, 23:56
Medlem
Ewrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Han har ju spelat i Bremen innan. Har väl alltid varit en habil forward såväl i klubbar som i österrikiska landslaget. Du kanske menade att du inte följt eller lagt större notis av honom sen dess?
Vet att han spelat där innan, 17 matcher 1 mål... Hade inte tillgång till någon kanal som visade BL på den tiden (07-09) så inte så bra koll på de anonyma spelarna från den tiden. Efter han lämnat Bremen fanns absolut noll anledning att följa honom och de gånger jag sett Österrike har det alltid varit fokus på spelarna från Bremen...

Ingen transfer som kommer göra Bremen till ett bättre lag, kostade inte heller speciellt mycket så blir nog ok. Baumann har ju gjort det bra hittills så vi litar på honom...
Citera
2018-05-27, 19:14
Medlem
Oranginas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangina
Harnik kommer inte uträtta mycket i BL. Skulle bli extremt förvånad om han mäktar med mer än 8 baljor.

Däremot ser jag framemot alla fantastiska missar han står för. Hade han inte haft träben så hade han legat på 15+ mål.

Här är ett par klipp. Konstigt nog så hittar jag inte fler, men mitt minne säger att det finns minst 10 lika chanser som han brände under hans sista två säsonger.

https://www.youtube.com/watch?v=WjPSdNAe88s

https://www.youtube.com/watch?v=pa3eIrgwPAQ (notervärt är att dessa två missar sker inom loppet av 1 minut)

Nä, Tors hammer var bra för ett bra tag sedan

Gillade faktiskt Harnik väldigt mycket förut. Men ett tjugotal situationer som klippen ovan gör att jag har få goda minnen kvar, tyvärr.

Citat:

Citerat ovan finns allt du behöver veta om Harnik. Värt att notera är att han förvånansvärt lyckades göra 9 baljor! Så där hade jag fel! 2 av dessa var dock i den nästsista och sista omgången.. Så jag var nära nog

Även om jag ej sett många H96 matcher så ser det ut som att min analys var on point med det att Harnik borde göra fler mål, som Germanofil bekräftar med att han hade "många missade målchanser".

Om Harnik är tänkt som bänkspelare så är det en helt okej värvning av er. Om han är tänkt som startspelare så får ni lycka till i kvalet mot trean från Zweite.

Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil

Hannover har gjort klart med japanen Asano på lån från Arsenal. Spelade för Stuttgart förra säsongen men var väl knappast något utropstecken. Breddspelare tänkt som backup skulle jag tro. Annars ligger H96 lågt i väntan på domen om 50+1. Om Martin Kind får som han vill lär han investera en hel del. I annat fall blir det nog ännu ett år med en trupp som egentligen knappt håller måttet för BL. För oss som håller på Hannover är utgångsläget alltså att man antingen blir en "köpeklubb" eller en fattig klubb som inte har råd att köpa BL-dugliga spelare. Jag personligen föredrar det första.

Arsenal lånade alltså ut honom i 2 år till Stuttgart, för att sedan låna ut honom 1 år till Hannover. De måste verkligen tro på honom mycket i och med att de inte sålt honom ännu.

Precis som du säger så var han inget utropstecken i BL, han är dock en likeable spelare och person. Ordinarie i Zweite spelandes mest på någon av kanterna, gjorde helt okej ifrån sig, men inga stordåd.

I BL så fick han under höstsäsongen speltid i nästan varje match, dock ej lika ordinarie som i Zweite och därmed fler inhopp och mindre speltid. När Korkut tog över så har Asano fått 0 minuter i BL under vintersäsongen.

Därav känns det inte som något tapp för oss, och det är heller ingen värvning som det vattnas i munnen för H96 fansen. Men ni får en stabil kille, som vid speltid kommer springa tills lungorna slutar fungera och även om bollkontrollen är sviktande när han springer i hög fart (han är mycket snabb) och problem med fötterna likt Harnik kan han ha vid avslut, så kommer han göra några kassar för er.

Tänker även inflika här att Okazaki var dålig i Stuttgart (liknande problem som Harnik har med träben). Okazaki likt Asano gillade också att bara springa rakt framåt utan någon tanke bakom det hela, Asano är dock snabbare.

Oavsett, så fick Okazaki ett enormt lyft när han gick till Mainz och gavs mycket förtroende genom att få starta samtliga matcher och därmed fördubblades hans målskörd och snappades sedan upp av Leicester och vann PL.

Så... jag kan inte sia om Asano's framtid överhuvudtaget. Trodde aldrig det skulle bli något av Okazaki, men på något under förvandlades han till en helt ny spelare i Mainz. Ges Asano chansen så kanske liknande kan hända? Svårt att säga. Får han samma roll som under höstsäsongen så kommer ni ha en snabb spelare på bänken att byta in sista 20 min, men inte mycket mer kan han åstadkomma. Får han en startroll likt Okazaki fick i Mainz så kan allt hända.

Asano's säsong i BL - 15 framträdanden - 700 minuter - 1 mål
Okazakis sista säsong i VfB - 25 framträdanden - 1000 min - 1 mål

Okazakis första säsong i Mainz - 33 framträdanden - 2700 min - 15 mål

Syftet med min jämförelse, ifall det inte var tydligt nog, är att det är helt omöjligt att bedöma dessa Japaner, och även om det verkar helt oklart varför Arsenal inte släpper taget om en spelare som ej kan prestera i BL så kan det vara just för att han ej fått chansen ännu, och ifall han får den kan han blomma ut till den potential som de ser i honom.

Ska bli intressant att se vad ni har tänkt göra med honom!
Citera
2018-05-27, 20:41
Medlem
Ewrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangina
Citerat ovan finns allt du behöver veta om Harnik. Värt att notera är att han förvånansvärt lyckades göra 9 baljor! Så där hade jag fel! 2 av dessa var dock i den nästsista och sista omgången.. Så jag var nära nog

Även om jag ej sett många H96 matcher så ser det ut som att min analys var on point med det att Harnik borde göra fler mål, som Germanofil bekräftar med att han hade "många missade målchanser".

Om Harnik är tänkt som bänkspelare så är det en helt okej värvning av er. Om han är tänkt som startspelare så får ni lycka till i kvalet mot trean från Zweite.
Nu verkar det klart att man ska sälja Aron Johansson så då är det väl ok med Harnik som ersättare (Harnik verkar också komma bra överens med Kruse, som vi verkligen måste lyckas behålla). Han kostade under 2 miljoner € så ingen större kostnad. Mer oroande att Delany högst troligen försvinner och vem ska ersätta honom? Transferperioden har inte börjat än så man ska väl inte ha panik än...

Kan Bremen fortsätta som förra säsongen men få till effektiviteten ska man kunna hålla sig stabilt i mitten.
Citera
2018-05-28, 20:56
Medlem
Germanofils avatar
Grattis till 1860 som tog klivet upp i Dritte! Cyberkalles favorit Sascha Mölders var en viktig spelare för dem den här säsongen.

Hannover lånar in Kevin Wimmer från Stoke med en köpoption på 10 miljoner EUR efter ett år om han skulle visa sig vara den backklippa man hoppas på. Lär ju inte vara i klass med Sané men bra mittbackar växer inte på träd!

Tack @Orangina för dina tankar kring Asano.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in