Citat:
"Problemet" är att alla utom de tyska domarna verkar ha missuppfattat hur offside tolkas i Tyskland. Det var tydligen en liknande situation i åttondelsfinalen mellan Bremet och just Freiburg, där just Robin Koch blockerades av en offsidestående Jerome Gondorf. Men alla verkar vara rörande överens om att det var ett felaktigt domslut att fria, både Bremen, Kicker och såklart Freiburg. Den tolkningen av offside är ju inte ny, va flera år sedan. Aldrig sett det utnyttjas så medvetet innan dock. Blockeringen mot Petersen är samma typ som Delaney gjorde mot Köln (dock inte från offside). Pertersen försöker springa rakt igenom en spelare som redan är där (även om han tar ett halvt steg mot honom).
Ser inte riktigt problemet?
Håller med, snyggt utfört. Funkar en gång, nu vet alla andra lag om det...
Ser inte riktigt problemet?
Håller med, snyggt utfört. Funkar en gång, nu vet alla andra lag om det...
Även internationella domare verkar inte hålla med de tyska. Jag har lagt ned alldeles för mycket tid och hittat en video från UEFA med tre exempel på offside. Den första av dem innehåller en aktiv blockering som är det vi pratar om. Det finns även ett förtydligande från International Football Association Board som bestämmer alla fotbollsregler:
Citat:
IFAB clarification.
A player in an offside position shall be penalised if he:
• makes an obvious action which clearly impacts on the ability of an opponent to play the ball.
‘Impact’ applies to an opponent’s ability (or potential) to play the ball and will include situations where an opponent’s movement to play the ball is delayed, hindered or prevented by the offside player.
A player in an offside position shall be penalised if he:
• makes an obvious action which clearly impacts on the ability of an opponent to play the ball.
‘Impact’ applies to an opponent’s ability (or potential) to play the ball and will include situations where an opponent’s movement to play the ball is delayed, hindered or prevented by the offside player.
Domaren Guido Winkmann i matchen mot Bremen vidhöll att han hade gjort rätt, att det inte var offside eftersom han inte spelade boll. Fast enligt Nils Petersen ursäktade han sig för anfallaren, och kanske därför fångade inte Kicker med flera upp att domaren hade gjort rätt enligt DFB.
Bara rätt märkligt alltihop.
(Jag har en tendens att nörda ner mig i saker jag tycker är intressanta. Inte meningen att ursäkta Freiburgs förluster eller så. Verkar bara som att något haltar här. Kanske är det så att det som DFB kör på gäller i hela världen, men då är det konstigt att det inte står något om det där jag letat.)