2018-03-21, 10:13
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ewru
Den tolkningen av offside är ju inte ny, va flera år sedan. Aldrig sett det utnyttjas så medvetet innan dock. Blockeringen mot Petersen är samma typ som Delaney gjorde mot Köln (dock inte från offside). Pertersen försöker springa rakt igenom en spelare som redan är där (även om han tar ett halvt steg mot honom).

Ser inte riktigt problemet?

Håller med, snyggt utfört. Funkar en gång, nu vet alla andra lag om det...
"Problemet" är att alla utom de tyska domarna verkar ha missuppfattat hur offside tolkas i Tyskland. Det var tydligen en liknande situation i åttondelsfinalen mellan Bremet och just Freiburg, där just Robin Koch blockerades av en offsidestående Jerome Gondorf. Men alla verkar vara rörande överens om att det var ett felaktigt domslut att fria, både Bremen, Kicker och såklart Freiburg.

Även internationella domare verkar inte hålla med de tyska. Jag har lagt ned alldeles för mycket tid och hittat en video från UEFA med tre exempel på offside. Den första av dem innehåller en aktiv blockering som är det vi pratar om. Det finns även ett förtydligande från International Football Association Board som bestämmer alla fotbollsregler:
Citat:
IFAB clarification.
A player in an offside position shall be penalised if he:
• makes an obvious action which clearly impacts on the ability of an opponent to play the ball.
‘Impact’ applies to an opponent’s ability (or potential) to play the ball and will include situations where an opponent’s movement to play the ball is delayed, hindered or prevented by the offside player.

Domaren Guido Winkmann i matchen mot Bremen vidhöll att han hade gjort rätt, att det inte var offside eftersom han inte spelade boll. Fast enligt Nils Petersen ursäktade han sig för anfallaren, och kanske därför fångade inte Kicker med flera upp att domaren hade gjort rätt enligt DFB.

Bara rätt märkligt alltihop.

(Jag har en tendens att nörda ner mig i saker jag tycker är intressanta. Inte meningen att ursäkta Freiburgs förluster eller så. Verkar bara som att något haltar här. Kanske är det så att det som DFB kör på gäller i hela världen, men då är det konstigt att det inte står något om det där jag letat.)
Citera
2018-03-21, 13:17
Medlem
paras0nics avatar
I Zweite skiljer det 5 poäng mellan 5 plats och nedflyttning (kval). Snorjämt. Dynamo Dresden får gärna göra en stark vår och ta sig upp, även om det är väldigt osannolikt
Citera
2018-03-21, 19:12
Medlem
Ewrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekmand
"Problemet" är att alla utom de tyska domarna verkar ha missuppfattat hur offside tolkas i Tyskland. Det var tydligen en liknande situation i åttondelsfinalen mellan Bremet och just Freiburg, där just Robin Koch blockerades av en offsidestående Jerome Gondorf. Men alla verkar vara rörande överens om att det var ett felaktigt domslut att fria, både Bremen, Kicker och såklart Freiburg.

Även internationella domare verkar inte hålla med de tyska. Jag har lagt ned alldeles för mycket tid och hittat en video från UEFA med tre exempel på offside. Den första av dem innehåller en aktiv blockering som är det vi pratar om. Det finns även ett förtydligande från International Football Association Board som bestämmer alla fotbollsregler:

Domaren Guido Winkmann i matchen mot Bremen vidhöll att han hade gjort rätt, att det inte var offside eftersom han inte spelade boll. Fast enligt Nils Petersen ursäktade han sig för anfallaren, och kanske därför fångade inte Kicker med flera upp att domaren hade gjort rätt enligt DFB.

Bara rätt märkligt alltihop.

(Jag har en tendens att nörda ner mig i saker jag tycker är intressanta. Inte meningen att ursäkta Freiburgs förluster eller så. Verkar bara som att något haltar här. Kanske är det så att det som DFB kör på gäller i hela världen, men då är det konstigt att det inte står något om det där jag letat.)
Kom inte alls ihåg situationen i Bremen va tvungen att kolla, liknande. Men då är ju frågan varför Freiburg fortfarande gnäller? De borde lärt sig... Det har varit minst tre liknande situationer (som jag sett) hittills i ligan. Alla har blivit friade, de borde lärt sig. Att alla säger att de är fel stämmer inte heller, bara gå till din länk med gif:arna, där är just nu 6 av 11 i kompetensteamet för att de va rätt dömt (ingen aning om vad det är för kompetensteam dock). Jag har sett situationer (dock ingen där man blockerat en spelare) i andra ligor innan där man friat trotts att spelare varit väldigt delaktiga i spelet men eftersom de inte tog bollen.

Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Jag kunde inte låta bli att beställa en för jag bara älskade Tysklands nya bortatröja.
https://www.adidas.de/dfb-auswartstrikot-authentic/BR3143.html
Tycker den är ruskigt ful... Vad var det för fel på den svart-röda från förra gången?
Citera
2018-03-21, 19:57
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:

Tycker den är ruskigt ful... Vad var det för fel på den svart-röda från förra gången?
Den var inte alls ful den heller, men jag som är en gammal nostalgiker kan inte annat än älska den gröna.
Mitt första upplevda VM 1974 hade man grönt även 1990 och bägge gånger weltmeister geworden.
Håller på att planera ett garagebygge i stugan och jag kommer ha minst en vägg i fotbollens tecken så det kommer hänga tröjor halsdukar flaggor mm mm där.
Citera
2018-03-21, 20:52
Medlem
Ewrus avatar
Citat:
Den var inte alls ful den heller, men jag som är en gammal nostalgiker kan inte annat än älska den gröna.
Mitt första upplevda VM 1974 hade man grönt även 1990 och bägge gånger weltmeister geworden.
Håller på att planera ett garagebygge i stugan och jag kommer ha minst en vägg i fotbollens tecken så det kommer hänga tröjor halsdukar flaggor mm mm där.
Nice med fotbollsvägg, men den gröna är ful och har alltid varit ful... Men visst de får gärna vinna i en ful tröja hellre än att förlora i en snygg... Någon som vet vem som sänder VM i Tyskland?
Citera
2018-03-22, 05:53
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Någon som vet vem som sänder VM i Tyskland?
ARD och ZDF. "Public service" alltså.

I morgon ska Usain Bolt träna med Dortmund. Förmodligen mest en kul grej men ändå lite kul att spekulera: kunde Bolt bli en bra fotbollsspelare om han fick träna med en proffsklubb i ett halvår eller så? Speeden har han ju onekligen.
Citera
2018-03-22, 06:25
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil

I morgon ska Usain Bolt träna med Dortmund. Förmodligen mest en kul grej men ändå lite kul att spekulera: kunde Bolt bli en bra fotbollsspelare om han fick träna med en proffsklubb i ett halvår eller så? Speeden har han ju onekligen.

Jag tycker bara att det är ett jävla jippo för helvete var professionella ut i fingerspetsarna om ni ska kunna utmana Bayern inte hålla på med trams bara för att få lite popularitet.
Citera
2018-03-22, 06:27
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paras0nic
I Zweite skiljer det 5 poäng mellan 5 plats och nedflyttning (kval). Snorjämt. Dynamo Dresden får gärna göra en stark vår och ta sig upp, även om det är väldigt osannolikt

Jag hoppas verkligen inte att handbollsklubben tar klivet upp men vem som jag vill tar klivet upp i mina drömmar är en overklig dröm för jag hade sett Kaiserslautern.
Citera
2018-03-22, 10:41
Medlem
paras0nics avatar
Citat:
Jag hoppas verkligen inte att handbollsklubben tar klivet upp men vem som jag vill tar klivet upp i mina drömmar är en overklig dröm för jag hade sett Kaiserslautern.

https://youtu.be/opx59GJQ2wk

Mer sånt kan man ju inte klaga på i högsta divisionen

Kaiserslautern är en fin klubb, varför går inte några investerare in och rustar upp klubben? Vilket jävla fall alltså.
Citera
2018-03-23, 08:34
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paras0nic
https://youtu.be/opx59GJQ2wk

Mer sånt kan man ju inte klaga på i högsta divisionen

Kaiserslautern är en fin klubb, varför går inte några investerare in och rustar upp klubben? Vilket jävla fall alltså.

Jo Dynamo Dresden har fin stimmung på läktaren.

För 20 år sedan så såg tabellen ut så här.
http://forumbilder.se/H69LK/28238710-10156204186089592-3356438248137211111-o

Många svenskar minns dom fina åren med Ronnie Hellström i klubben.

En snabb googling så hittade jag dom svenskar som representerat klubben

Jan Eriksson
Ronnie Hellström
Benno Magnusson
Torbjörn Nilsson
Jörgen Pettersson
Björn Runström
Roland Sandberg
Benny Wendt
Citera
2018-03-29, 10:37
Medlem
fchansas avatar
Citat:
Jo Dynamo Dresden har fin stimmung på läktaren.

För 20 år sedan så såg tabellen ut så här.
http://forumbilder.se/H69LK/28238710-10156204186089592-3356438248137211111-o

Många svenskar minns dom fina åren med Ronnie Hellström i klubben.

En snabb googling så hittade jag dom svenskar som representerat klubben

Jan Eriksson
Ronnie Hellström
Benno Magnusson
Torbjörn Nilsson
Jörgen Pettersson
Björn Runström
Roland Sandberg
Benny Wendt

Roland Sandberg ja, en av mina barndomshjältar. Gjorde 60 mål på 118 matcher för Kaiserslautern. Vad sägs om det i denna match?

https://www.youtube.com/watch?v=yWj-hNQrIp0

Även om han gjorde viktigare mål för Sverige så minns jag som igår hans 2-0 mål mot Uruguay i VM-74 där det rök av krita vid stolproten:

https://www.youtube.com/watch?v=cwZDsv2pAbU

Målen ca 48 sek in i båda.

Frohe Ostern!
Citera
2018-03-31, 17:38
Medlem
motvalls avatar
I och med att Schalke vann idag kan inte Bayern säkra en serieseger ikväll. Helt ok för mig, inte bra för såväl cupen som CL om man vinner ligan för tidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in