• 1
  • 2
2016-07-17, 05:35
Medlem
-Zex-s avatar
Vart växer dessa? Har tänkt att göra en tjänst och utrota dom. Och så ska jag koncentrera giftet, men det tar vi i kemiforumet..

Ska som sagt ut och leta efter dom och gräva upp dom, men vet inte nå vart jag ska leta Har tittat runt på massa åkrar och stränder och det växer en ganska stor hundkex/sprängörtsliknande växt med "knoppar" där bladen går ut. Är det björnloka?

Är det någon annan som har samma planer? Vart isåfall brukar ni leta?
Citera
2016-07-17, 06:18
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Ödetomter industriområden ställen de får växa ostört fanns även på Solvalla Camping rätt läckert växande mellan husvagnarna synd att campingen är borta såg rätt mysigt ut 🐸
Citera
2016-07-17, 06:39
Medlem
-Zex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tunnan.och.Moroten
Ödetomter industriområden ställen de får växa ostört fanns även på Solvalla Camping rätt läckert växande mellan husvagnarna synd att campingen är borta såg rätt mysigt ut 🐸
Diggar ditt nick! Ska ut och leta nån dag, växer det nu under sommaren eller är det huvudsakligen på våren? Ska se över lite övergivna industrier och några torp här i närheten.
Citera
2016-07-17, 07:58
Medlem
Pre 1914s avatar
Fråga fastighetsägaren om lov först, så slipper du bråk och kanske även polistrassel.
Citera
2016-07-17, 08:12
Medlem
-Zex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Fråga fastighetsägaren om lov först, så slipper du bråk och kanske även polistrassel.
Nedlagd allt ihop. Gamla torp som står och förfaller i skogen. Är det lagligt att röja ner Jätteloka/Björnloka eller behöver man prata med markägaren? (Stora som äger marken)
Citera
2016-07-17, 08:52
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Zex-
Diggar ditt nick! Ska ut och leta nån dag, växer det nu under sommaren eller är det huvudsakligen på våren? Ska se över lite övergivna industrier och några torp här i närheten.
Tack 🐸 "när jag pundar då går det fort solvalla camping i västerort" jo allafall tror de växer ett tag till då jag både sett fullvuxna och mindre plantor iår :-D
Citera
2016-07-17, 08:55
Medlem
-Zex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tunnan.och.Moroten
Tack 🐸 "när jag pundar då går det fort solvalla camping i västerort" jo allafall tror de växer ett tag till då jag både sett fullvuxna och mindre plantor iår :-D
Vart såg du till dom? Var det på camping?
Citera
2016-07-17, 08:58
Medlem
Finns ju överallt. Här i Skåne kan man se dom runt åkrar, men även runt vattenbryn och åar när man kör längs motorvägen. Det är verkligen inte svårt att hitta dessa, tycker kommunen/staten inte gör särskilt mycket gör att utrota växten.

Skulle säga att du hittar dom på marker som inte sköts längs motorvägen/åkrar och kanske ha nån sorts vattendrag.

Observera att du troligtvis får brännskador om växtens innehåll kommer i kontakt med din hud. Men det vet du säkert redan.
Senast redigerad av FTW_Yes 2016-07-17 kl. 09:02.
Citera
2016-07-17, 09:04
Medlem
Järvafältet, de är även riktigt potenta kan jag intyga.
Citera
2016-07-17, 09:21
Medlem
Public Enemys avatar
Man får stora blåsor på huden av saften om det utsätts för solljus.
Citera
2016-07-17, 09:35
Medlem
-Zex-s avatar
Är mycket medveten om riskerna att komma i kontakt med dessa växter. Men är det bara farligt då det kommer i kontakt med solljus? Ska kolla lite på nån åker också, tackar för tipsen.

Nån annan som brukar slå ett slag för den biologiska mångfalden och slå ner Jättelokor/Björnlokor?
Citera
2016-07-17, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Zex-
Är mycket medveten om riskerna att komma i kontakt med dessa växter. Men är det bara farligt då det kommer i kontakt med solljus? Ska kolla lite på nån åker också, tackar för tipsen.

Nån annan som brukar slå ett slag för den biologiska mångfalden och slå ner Jättelokor/Björnlokor?

Ska du ha det som försvarssprej så rekommenderar jag något annat.
Det gör inte ont på en gång o det är bättre att ha typ sand att blåsa i ögonen på folk.

Vad exakt ska du ha det till?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in