2016-07-14, 15:39
Medlem
Hittade ingen liknande tråd och tänkte höra om det är några som har erfarenhet av detta.

Var idag hos läkaren och fick utskrivet Venflaxin. Jag har tagit Sertralin i ca 50 månader, nu på slutet 75 mg men ska byta till venflaxin då jag inte fått önskad effekt och mycket biverkningar. Läkaren sa att jag kunde sluta direkt med sertralinet, är lite rädd för utsättningssymptom. Även om det inte är någon stor dos. Det blir kanske inte heller så mycket med de mtp. insättande av venflaxin som ska ha liknande effekt på serotoninet..? Ska börja med 75 mg Venflaxin sen ev. 150.

Har idag tagit 50mg Sertralin. Tycker ni jag ska sluta helt med sertralin imorgon och börja med venflaxin? Är det dumt att ligga på 25mg några dagar, medans venflaxinet får börja verka? Det är väl också väldigt segt att komma upp i effekt.
Citera
2016-07-14, 16:19
Medlem
Trappa ner Sertralinet först och sätt in Efexor sen. Kombinerar du dem kan du få mer biverkningar om du är känslig.

Oroa dig inte för utsättningssymptomen av Sertralin, men däremot från Efexor är de rugigga. Det finns flertal topics om det. Den har även mycket fler biverkningar varav svettningar och illamående mm är vanliga.

Efexor påverkar mest serotonin ja, även norsdrenalin i högre doser. Tänkte du börja på 75mg meddetsamma?!? Jag skulle inte göra det. Vanligast är att man börjar med 37,5 mg. Speciellt för känsliga personer.

PM om du har nån specik fråga har lång erfarenhet av den medicinen
Citera
2016-07-14, 16:35
Medlem
Ja jag fick 75mg... Kanske ska fråga om 37.5 initialt.

Svettningar har jag upplevt från Sertralin också.
Citera
2016-07-15, 14:38
Medlem
Fick ut 37.5 idag. Så ska börja ta 25 mg på sertralinet en litet tag och se hur det känns, sen gå över till Venaflaxin.
Citera
2016-07-15, 20:41
Medlem
lithionits avatar
Du borde fått några mer instruktioner kring hur du ska byta ut läkemedlet, men SSRI är det ganska omkomplicerat trappa upp ett nytt läkemedel paralellt med att trappa ned det andra.
Eller så går det även att bara byta rakt (förmodligen jobbigaste metoden)

Det är alltid lite knivigt att kombinera läkemedel som påverkar serotonin, kan bli farligt i vissa fall.
Citera
2016-07-16, 13:42
Medlem
Som jag uppfattade det tycka läkaren att jag skulle sluta direkt med Sertralin och börja direkt med 75 mg venaflaxin. Jag bad dock om 37.5 som jag tänkte börja med, en vecka eller två.
Citera
2016-07-18, 00:10
Medlem
Jag slutade med zoloft 150mg och gick av den helt och efter två månader började jag med 75mg venlafaxin i tre veckor för att sedan äta 150mg som jag gör nu. Tycker det fungerar sådär. Har mer ångest än vad jag hade på zoloften, men betydligt mer känslor. Någon som tror att det är värt att höja dosen ytterligare?

Allt väl
Citera
2016-07-18, 21:49
Medlem
Sägs väl ofta att man gärna ska upp i 225 mg för att det ska ha signifikant påverkan på eventuellt noradrenalin? Men ja, inte lätt att säga.

150mg Zoloft är ju "mer" än 150g Venflaxin.
Citera
2016-07-22, 20:11
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanchenjunga
Sägs väl ofta att man gärna ska upp i 225 mg för att det ska ha signifikant påverkan på eventuellt noradrenalin? Men ja, inte lätt att säga.

150mg Zoloft är ju "mer" än 150g Venflaxin.

Jo, sett till maxdos så är det så. Men svårt att översätta ekvivalenter mellan ett läkemedel och ett annat.
Citera
2016-07-25, 18:16
Medlem
Om någon undrar har min nedtrappning och övergång till Venaflaxin sett ut som nedan:

Det har gått över förväntan utan några in-/utsättningsymptom, vilket jag är känslig för.

Låg på 75 mg Sertralin, sedan:
Dag 1: 50 mg
Dag 2: 50 mg
Dag 3: 25 mg
Dag 4: 25 mg
Dag 5: 25 mg
Dag 6: 37.5 mg Venaflaxin
Dag 7: 37.5 mg Venaflaxin + 25 mg Sertralin
Dag 8: 37.5 mg Venaflaxin
Dag 9: 37.5 mg Venaflaxin
Dag 10: 37.5 mg Venaflaxin + 25 mg Sertralin
Dag 11: 37.5 mg Venaflaxin