Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-03-22, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Intressant detta med namnet "Fältspat-Johan".

En verkligen ökänd person som förorsakade stora problem när han satt på Långholmen.

Lite O/T kanske, men har du lust att utveckla?
Citera
2019-03-22, 20:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Volleybollen".

Citat:
Ursprungligen postat av Tabernak
Lite O/T kanske, men har du lust att utveckla?

Detta med alla problem och bråken gällande "Fältspat" togs upp i en av de stora böckerna under 1950-talet.

Minns inte allt utan leta fram detta men det handlade om att han hamnade i den ökända järnburen på Långholmen p. g. a. att han var så besvärlig. "Fältspat" själv ansåg att han kom att bli en "volleyboll" mellan olika myndigheter.
Citera
2019-03-22, 20:24
Medlem
akesvideos avatar
Står mer om fallet här: (FB) Dubbelmord Södra statsberget Sundsvall 1947
Citera
2019-03-24, 21:02
Medlem
Citat:
Detta med alla problem och bråken gällande "Fältspat" togs upp i en av de stora böckerna under 1950-talet.

Minns inte allt utan leta fram detta men det handlade om att han hamnade i den ökända järnburen på Långholmen p. g. a. att han var så besvärlig. "Fältspat" själv ansåg att han kom att bli en "volleyboll" mellan olika myndigheter.

Ber om ursäkt för att jag fortsätter o/t, men om du har en litterär referens skulle det vara tacknämligt. En länk vore förstås ännu bättre.

Tack på förhand.
Citera
2019-03-25, 13:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Källarresor".

Citat:
Ursprungligen postat av Tabernak
Ber om ursäkt för att jag fortsätter o/t, men om du har en litterär referens skulle det vara tacknämligt. En länk vore förstås ännu bättre.

Tack på förhand.

Någon länk har jag inte men däremot en litterär referens.

Nedanstående är citerat från boken Bakom galler, 1954 och författad av Curt Falkenstam.

Återfinns där på sidan 211 och det är dåvarande fängelsedirektören Sven Kjellegård som uttalar sig:

"Apropå kritiken av att ingen isoleringsavdelning kommit till stånd, skall jag berätta hur det gick till när jag ville isolera en bråkmakare bland fångarna i påskas. Bråkmakaren var stordynamitarden "Fältspats-Johan", och denne hade slagit sönder cell efter cell i fängelset med de inventarier han kunde få tag på."

När Kjellegård exakt skrev detta vet jag inte men det var tidigast 1944
Citera
2019-03-29, 20:02
Medlem
Citat:
Någon länk har jag inte men däremot en litterär referens.

Nedanstående är citerat från boken Bakom galler, 1954 och författad av Curt Falkenstam.

Återfinns där på sidan 211 och det är dåvarande fängelsedirektören Sven Kjellegård som uttalar sig:

"Apropå kritiken av att ingen isoleringsavdelning kommit till stånd, skall jag berätta hur det gick till när jag ville isolera en bråkmakare bland fångarna i påskas. Bråkmakaren var stordynamitarden "Fältspats-Johan", och denne hade slagit sönder cell efter cell i fängelset med de inventarier han kunde få tag på."

När Kjellegård exakt skrev detta vet jag inte men det var tidigast 1944

Tack! Nu ska jag inte störa tråden mer med off topic inlägg.
Citera
2019-04-13, 09:57
Medlem
Svt lokalt inslag om fallet
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/rymningen-fran-sidsjon-slutade-i-dubbelmord
Citera
2019-04-13, 11:21
Medlem
Vet inte om det har nämnts tidigare eller i någon annan tråd men namnet Fältspats-Johan kommer sig av att han bodde på Fältspatsvägen i Traneberg i mitten av 40-talet.

Gifte sig 1954 och hade en son född 1956 som dog redan 1988.
Citera
2019-04-13, 13:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ny information.

Citat:
Ursprungligen postat av zamarcand
Vet inte om det har nämnts tidigare eller i någon annan tråd men namnet Fältspats-Johan kommer sig av att han bodde på Fältspatsvägen i Traneberg i mitten av 40-talet.

Gifte sig 1954 och hade en son född 1956 som dog redan 1988.

Stort tack för dessa intressanta uppgifter.

I a f mig var detta ny information som jag inte kände till.
Citera
2020-06-27, 17:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Hasse Kofot".

Citat:
Här är en rymning från Sidsjön på 50-talet men inget mord i samband med detta.

1951 Juli

Smarta rymningar av "Fältspat-Johan" och "Hasse Kofot"
1951-07-24 https://minfil.org/h0P6n8b3b4/1951-07-24_01_Sidsjon.jpg

Troligtvis samma "Hasse Kofot" som fanns i kretsen runt Hasse Marmbo i Träskmorden på hösten 1966.

Han riktiga namn var Hasse Björkman och bror till Siv Gryting. Syskonens bror, Åke Björkman, är vid den här tiden 37 år men hittar ingen ålder på "Hasse Kofot".
Citera
2020-06-27, 18:10
Medlem
Citat:
Troligtvis samma "Hasse Kofot" som fanns i kretsen runt Hasse Marmbo i Träskmorden på hösten 1966.

Han riktiga namn var Hasse Björkman och bror till Siv Gryting. Syskonens bror, Åke Björkman, är vid den här tiden 37 år men hittar ingen ålder på "Hasse Kofot".

Hasse Kofot var född 1932, avled 2007, tre dagar före sin 75-årsdag.
Citera
2020-06-27, 20:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
De tre syskonen Björkman.

Citat:
Hasse Kofot var född 1932, avled 2007, tre dagar före sin 75-årsdag.

Tack för den uppgiften.

Alltså den yngste av de tre syskonen Björkman. Är något förvånad över att "Hasse Kofot" kom att bli så pass gammal som han blev.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in