2024-06-02, 18:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Baklyktene blir jo synlige når bilen blir kjørt ut fra parkeringsplassen og bilen svinges mot venstre (bakenden peker da mot kamera) ned mot Storebæltvej (se hvit pil: https://www.bt.dk/krimi/politi-om-nye-oplysninger-i-emilie-sag-derfor-kommer-videoen-foerst-nu ).

Etter å ha lest flere innlegg og å ha sett på filmen igjen, ser jeg at bilen ikke var så nært stasjonsbygningen som jeg først trodde. Det kan stemme veldig bra at det vi ser på filmen er bilens ferd fra den parkeringsplassen som er merket med hvit pil: Først kjøres den rett frem (retning mot stort firkantet grønt-område) for deretter å svinges ned mot venstre for bilen ned mot Storebæltsvej.

Mellom 04.07-bilen og stasjonsbygningen er det noe som ser ut som en parkert mørk bil som er med på å gi inntrykk av avstander og da også inntrykk av hvor langt borte 04.07-bilen var. På filmen ser det ikke ut til at 04.07-bilen var så langt oppe på plassen foran stasjonsbygningen som forbi taxi-holdeplassen og ved halvsirkelen rett foran stasjonsbygningen slik som jeg tidligere trodde.
Ja, svängen och halvbågen (vit pil) på rekonstruktionsbilden kan motsvara rörelsen som ses på rekonstruktionsfilmen.
Sen ses bakljus/lyktor (som intresserat experten) när han kör ut på Storebæltsvej.
Med bakänden åt bussparkeringen som du nämner (och fronten riktad mot där Emilie troligen går).

Det torde gå att mäta sträckan från stationen och ner till där bilen står parkerad via nån kartfunktion - och få nån sorts hum om avstånd. Han ser ut att stå i ruta 2, sett från Storebæltsvej.
Citera
2024-06-02, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Skulle tippa att han låter henne gå en bit in på stigen för att komma bort från Storebæltsvej. Det finns väl möjlighet att dra henne åt sidan där åt nån buske, träd eller den där stora stenskylten och få ner henne på backen:
https://politiken.dk/incoming/img5771588.kr309b/ALTERNATES/p16x9_960/korsoer

Så här kan PW ha kört.

Afsnit 8: Kørte Emilies morder denne vej?

Citat:
En lukket vej nær Korsør Station kan være den rute, gerningsmanden kørte om morgenen den 10. juli 2016, da 17-årige Emilie Meng forsvandt.

Det viser en test af ruter i området, som B.T. har foretaget i anledning af tre-året for den uhyggelige sag.

https://www.bt.dk/emilie-meng-mysteriet/afsnit-8-koerte-emilies-morder-denne-vej
Citera
2024-06-02, 19:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Så här kan PW ha kört.

Afsnit 8: Kørte Emilies morder denne vej?

Citat:
En lukket vej nær Korsør Station kan være den rute, gerningsmanden kørte om morgenen den 10. juli 2016, da 17-årige Emilie Meng forsvandt.

Det viser en test af ruter i området, som B.T. har foretaget i anledning af tre-året for den uhyggelige sag.

https://www.bt.dk/emilie-meng-mysteriet/afsnit-8-koerte-emilies-morder-denne-vej
Det där är nog mer troligt gammal skåpmat idag.
Finns väl ingen anledning att tro att att han kört till gångtunneln om han överföll henne i andra änden - dvs relaterat till två skuggor tillbaka till bilen och tidsspegel på nio minuter.
Citera
2024-06-02, 19:43
Medlem
Citat:
Ja, svängen och halvbågen (vit pil) på rekonstruktionsbilden kan motsvara rörelsen som ses på rekonstruktionsfilmen.
Sen ses bakljus/lyktor (som intresserat experten) när han kör ut på Storebæltsvej.
Med bakänden åt bussparkeringen som du nämner (och fronten riktad mot där Emilie troligen går).

Det torde gå att mäta sträckan från stationen och ner till där bilen står parkerad via nån kartfunktion - och få nån sorts hum om avstånd. Han ser ut att stå i ruta 2, sett från Storebæltsvej.

Öppna Google Maps och skriv in Storebæltsvej 2, 4220 Korsør, Danmark så kanske du kan bilda dig en uppfattning om avståndet från ingången till PWs bil.
Citera
2024-06-02, 19:46
Medlem
Citat:
Det där är nog mer troligt gammal skåpmat idag.
Finns väl ingen anledning att tro att att han kört till gångtunneln om han överföll henne i andra änden - dvs relaterat till två skuggor tillbaka till bilen och tidsspegel på nio minuter.

Jag tror faktiskt att hon blev överfallen vid gångtunneln eftersom det var personer som hade hört skrik i närheten.
Citera
2024-06-02, 20:02
Medlem
Citat:
Jag tror faktiskt att hon blev överfallen vid gångtunneln eftersom det var personer som hade hört skrik i närheten.
Hvis det skjedde slik og hvis GM og Emilie gikk fra tunnellen og til den parkerte bilen som sto på parkeringsplassen ved Korsør stasjon, ville det ha vært nok tid til at det kan ha skjedd slik, med tanke på hvor lang tid det kan ha tatt for Emilie å gå til tunnellen og med tanke på tidspunkter for skyggene på videoen (en skygge (GM?) gikk fra bilen ca kl 03.57 og to skygger (GM og Emilie?) kom til bilen ca kl 04.06), og med tanke på hvor lang tid det kan ha tatt å gå fra tunnellen og til det stedet der bilen sto parkert ved Korsør stasjon?
Hvor langt er det å gå fra Korsør stasjon og til tunnellåpningen?

Her er en fin oversikt over tidspunkt som Develi laget:
Citat:
Angående dag 6 (28 maj).

Bakgrund:
Det tillsattes en grupp i augusti 2018, sk peer review, som bl.a granskade all film igen.
Då väcks intresset kring en sorts rörelse på den film där den ljusa bilen ses.

Saxat ur olika live:
Kl 03.53 anländer tåget.
Kl 03.54 checkar Emilie ut med sitt resekort.
Kl 03.55 kommer hon ut från stationshuset.
Kl 03.56 lämnar väninnornas taxi stationen.
Väninnan ser henne (från taxin) hålla på med vita earpods.
Emilie går västerut ur bild och ses inte mer på nån kamera.

Två andra vittnen såg Emilie röra sig framför stationen i riktning mot Kodakstigen (hon passerar en kille och hans kompis).
Hon håller mobilen med båda händerna, tittar ner på skärmen och går mot vägen som korsar framför stigen, dvs Storebæltsvej.
Sen lämnar de stationen med taxi.

"- Jeg ser Emilie Sige farvel. Jeg ser Emilie dreje til højre.
Han viser med hænderne, hvilken vej hun gik rundt om parkeringspladsen. Højre om.
Han så Emilie Meng gå ned til forgængerfeltet, der fører over til stien for enden af parkeringspladsen.
Altså den mørke sti, som kaldes Kodak-stien."

Väninnan har fått en skärmdump från Emilie. En text från killen som avslutat deras flirt och ett "hahahahahahahaah" vilket väninnan uppfattar som sarkasm.
Enligt tidigare uppgifter i media så svarar hon kl 04.03 men sms går inte fram. Mobilen tolkas urladdad eller avstängd.

En annan tågpassagerare gick Kodakstigen och registreras på en kamera vid Motalavej kort efter 04. Emilie ses inte på den kameran.
Om Emilie istället gått på Storebæltsvej hade hon registrerats på kamera.

Kl 03.57 är alla (synliga) personer borta från stationen.
Det vill säga 12 passagerare, taxichaufför och övriga som identifierats på kamera etc.
Ingen passagerare har rört sig mot 04.07-bilen.

Kl 03.57.53 ses en skugga eller rörelse av en person som rör sig från vänster till höger i bild.
Kl 04.06.30 ses aktivitet igen, två skuggor kommer i motsatt riktning, dvs från höger, mot bilen.
Kl 04.07 ses en ljus Hyundai i30 lämna platsen.

Tidsspegeln är på drygt 9 minuter.

Reflektioner.

Westh tycks ha överträffat sig själv. Första gången han uppges att öht titta på en person var polisen som beskrev räddningsaktionen av 13-åringen.
Nu hade han sneglat på Emilies vänner, flertal live beskriver en förändring.

Han känns väl inte riktigt som mannen med potential att locka med sig Emilie - som tydligt markerat och avböjt taxi. Hon är lite nere, vill gå hem och lyssna på musik.
Om han nu inte genomgått nån metamorfos i sin upphetsning att röva bort henne.

Sett till modus är han snarare aggressiv och våldsam.
Vid överfallet i Sorø hotade han med kniv.
Ang 13-åringen fanns en kniv i handskfacket som dock inte togs i bruk vid överfallet.
Han agerade bulldozer så behövdes väl inte den gången.

Har Emilie hunnit in en bit på stigen, "skuggan" Westh följer efter och agerar likt han gjort vid de andra två överfallen?
Ang de andra två tjejerna tycks det gå blixtsnabbt vid själva överfallet.

Kan han ha attackerat, satt på henne ett förberett handfängsel av buntband, tejpat munnen, hotat henne med kniv och fört henne under dödshot till bilen?
Senast redigerad av z-z-z 2024-06-02 kl. 20:45.
Citera
2024-06-02, 20:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, jag förstår det och det har nog de flesta trott sen det dök upp i media.

Jag funderade mer på hur långt in på stigen hon kom. Med tanke på nya uppgifter om två skuggor.
Kanske på max 3 min (då överfallet tar tid i anspråk och de ska tillbaka till bilen.)

Hur tyst det var vid 04-tiden och på vilket avstånd ett gallskrik kan höras över fälten relaterat till kvinnan som sov med öppet fönster och hörde "et højt, skingert skrig".

Eller mannen på boendet:
"En pige. Jeg hørte hende godt om natten. Hun skreg" .

"Hun sagde hallo" blir dock mer komplicerat.

Om killen från tåget (som tog Kodakstigen och sen fångades på kamera vid Motalavej) hört nåt vore det intressant.

Minns inte hur lång stigen var men den borde väl vara nån km (och ja, jag vet hur mätning via kartor fungerar... )
Citera
2024-06-02, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Så om man antar att det tar tre minuter från de kliver av tåg och vänner sitter i taxi om de inte gör sig brådska så hinner EM i så fall 7 minuters promenerande. Hon borde hinna ca 800 meter om man räknar på gångtakt om 7km per timma (vilket gör drygt 116 meter per minut).
Er det ca 800 meter fra Korsør stasjon til tunellåpningen?
Citera
2024-06-02, 21:09
Medlem
" politiinspektør Kim Kliver har tidligere sagt følgende til B.T.: »Vi har et klart billede af, hvor Emilie bevæger sig hen, og i sagen har vi en oplysning om, hvor Emilie forsvinder.«

01.09.2016. "Cirka 200 meter nede ad en jordsti i Korsør markerede politihunde midt på formiddagen i nogle buske ved siden af stien et fund, som er vurderet så interessant, at politiet valgte at tilkalde to arkæologer fra Moesgaard Museum, der er et specialmuseum for arkæologi og etnografi."
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/arkaeologer-hjaelper-politiet-i-emilie-eftersoegning

Har det blitt publisert opplysninger om denne jordstien er eller ikke er Kodakstien?
Senast redigerad av z-z-z 2024-06-02 kl. 21:11.
Citera
2024-06-02, 21:26
Medlem
Citat:
Hvis det skjedde slik og hvis GM og Emilie gikk fra tunnellen og til den parkerte bilen som sto på parkeringsplassen ved Korsør stasjon, ville det ha vært nok tid til at det kan ha skjedd slik, med tanke på hvor lang tid det kan ha tatt for Emilie å gå til tunnellen og med tanke på tidspunkter for skyggene på videoen (en skygge (GM?) gikk fra bilen ca kl 03.57 og to skygger (GM og Emilie?) kom til bilen ca kl 04.06), og med tanke på hvor lang tid det kan ha tatt å gå fra tunnellen og til det stedet der bilen sto parkert ved Korsør stasjon?
Hvor langt er det å gå fra Korsør stasjon og til tunnellåpningen?

Her er en fin oversikt over tidspunkt som Develi laget:

Jag menar från Storebæltsvej 2 vid Korsør station till motorvägstunneln vid Motalavej.

Att EM gick på Kodakstien från Storebæltsvej 2 vid Korsør station till motorvägstunneln vid Motalavej.
Citera
2024-06-02, 21:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Er det ca 800 meter fra Korsør stasjon til tunellåpningen?
Jag har mätt ut stigen och den verkar vara strax över 700 m.

Om du tittar via flygfoto (krak.dk)så ses det som ser ut som en silo ungefär på mitten av stigen , dvs den som ses på bilden jag la ut igår:
https://dec5d6x1eivq1.cloudfront.net/uploads/2021/12/qyxvw5w79x9v8p9pxvvfqm-j6wm.jpg

Sen på slutet är Kodakhuset nära tunneln. Annars är det öppet fält.

Här är mitt "promenad kladd":
https://map.krak.dk/m/Jd7UM
Citera
2024-06-02, 21:57
Avslutad
Nå har jeg sett på flere forskjellige publiseringer av overvåkingsvideoen fra togstasjonen. Noen klipp er kortere, noen lengre, noen som ikke er zoomet og noen zoomet. Etter å ha sett denne videoen (lenket til nederst) er jeg i tvil.

Hadde det ikke vært for de nye opplysningene om skikkelsene som beveger seg i bakgrunnen på overvåkingsvideoen, så ville jeg trodd at bilen ikke sto parkert på vendepladsen, men at den istedet kom kjørende fra øst og svingte inn (ytterst på vendeplassen) for å foreta en U-sving, for å returnere samme vei bilen kom fra.

Man kan se at billyktene ses først i ytre venstre bildekant, bilen blir skjult et lite øyeblikk og dukker opp i høyre bildekant, tar en U-sving og kjører tilsynelatende tilbake mot øst.

Overvåkingsvideoen fra Korsør Station (Ca 1 minutt inn i videoen blir bildet zoomet inn):

https://www.tv2east.dk/video/klip/overvagningsvideo-fra-emilie-meng-sag
Citat:
Ut fra dette bildet (parkert bil ved hvit pil)
https://www.bt.dk/krimi/politi-om-nye-oplysninger-i-emilie-sag-derfor-kommer-videoen-foerst-nu og ut fra hva som vises på videofilmen her https://nyheder.tv2.dk/krimi/2024-05-29-saadan-lykkedes-det-britisk-ekspert-at-identificere-et-af-politiets-vigtigste-spor-i-drab et-paa-emilie-meng
så sto bilen parkert med bakenden mot bussholdeplassen, dersom video-opptaket viser bilens ferd fra den parkeringsplassen som er merket med hvit pil.

(Det jeg omtaler som Bussholdeplassen er den store grå og tomme plassen til høyre i bildet her som er merket med et blått "buss-symbol": https://www.bt.dk/krimi/politi-om-nye-oplysninger-i-emilie-sag-derfor-kommer-videoen-foerst-nu )

Baklyktene blir jo synlige når bilen blir kjørt ut fra parkeringsplassen og bilen svinges mot venstre (bakenden peker da mot kamera) ned mot Storebæltvej (se hvit pil: https://www.bt.dk/krimi/politi-om-nye-oplysninger-i-emilie-sag-derfor-kommer-videoen-foerst-nu ).

Etter å ha lest flere innlegg og å ha sett på filmen igjen, ser jeg at bilen ikke var så nært stasjonsbygningen som jeg først trodde. Det kan stemme veldig bra at det vi ser på filmen er bilens ferd fra den parkeringsplassen som er merket med hvit pil: Først kjøres den rett frem (retning mot stort firkantet grønt-område) for deretter å svinges ned mot venstre for bilen ned mot Storebæltsvej.

Mellom 04.07-bilen og stasjonsbygningen er det noe som ser ut som en parkert mørk bil som er med på å gi inntrykk av avstander og da også inntrykk av hvor langt borte 04.07-bilen var. På filmen ser det ikke ut til at 04.07-bilen var så langt oppe på plassen foran stasjonsbygningen som forbi taxi-holdeplassen og ved halvsirkelen rett foran stasjonsbygningen slik som jeg tidligere trodde.
Beklager feil, du har rett, fronten på bilen vendte mot vest, dvs mot den store parkeringsplassen til høyre for togstasjonen sett fra innsiden.
Hukommelsen min var ikke så god som jeg trodde. Lenge siden jeg så dokumentaren nå. Men nå er jeg oppdatert

Men så dukket det opp flere spørsmål nå, etter at jeg så videoen ovenfor
Senast redigerad av Havhest 2024-06-02 kl. 22:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in