Citat:
Ursprungligen postat av
Money4life
Driver du med mig? Missförstår du så jävligt?
Läs mina inlägg så ser du.
Det tråden och frågan var om är. Kan man vittna anonymt?
Svaret är NEJ
Ge fan i att citera mig om du skriver massa svammel.
Jag har HELA TIDEN sagt att du inte visar leg när du ska vittna. Punkt! Jag har då fan inte pratat om att man kan komma och vittna som man vill, utan att ha varit kallad, som du började yra om senast. Jag har ALDRIG nämt ordet anonym som du tjatar om. VARENDA post från mig har handlat om att man inte legitimerar sig när det är dags att vittna. Varenda post har handlat om att NÄR JAG HAR VITTNAT HAR JAG INTE VISAT LEG.
Du har konstant sagt emot mig och det enda jag har sagt är att det inte bara är muslimer som inte behöver legitimera sig I RÄTTSSALEN. Det gäller alla. Men du säger emot som ett jävla barn.
Jag sammanfattar åt dig:
* Tråden handlar om en muslim som täckte ansiktet I RÄTTEGÅNGSSALEN.
* Detta var katastrof enligt fria tider för rätten kunde då inte veta vem som satt framför dem och vittnade. Det kunde varit någon annan än den kallade systern. "Naturligtvis måste den som vittnar visa leg för personalen som jobbar på domstolen. Så man vet vem som de facto är där".
* Då berättade jag att jag inte legitimerade mig när jag vittnade, som svensk vit man.
Här hoppar då Mony4life in från sidan och minsann berättar att jag bara "bekräftat eller redovisat eller liknande" och inte vittnat för då har man videolänk (tack till Rullerivare som presenterade lagstödet för enbart ljud).
När DU hoppar in i MIN diskussion med en annan användare så är det inte DU som bestämmer vad vi andra har pratat om. Vi pratade om vad som händer i rättssalen.
Jag skiter fullständigt i dina jävla ideér om anonyma vittnesmål och att man inte kan komma oanmäld till en rättegång och vittna lite som man vill oidentifierad. Det vet jag väl för helvete. Diskussionen har ALDRIG handlat om det.
Kan du ta och fatta någon gång? Jag diskuterade med Kalmar2004 om legitimering INNE I RÄTTSSALEN. Kalmar 2004 frågade bland annat:
"Så viktiga vittnen måste väl ändå identifiera sig (i detta fall för kvinnlig personal innan hon vittnar)"
Jag förklarade att så är inte fallet och sedan kom du och la dig i.
Vill du diskutera:
om man måste legitimera sig någon gång före rättegången
om man kan komma oanmäld till en rättegång utan att vara kallad och få vittna för att man själv vill
om man måste vara på videolänk för att vittna på distans
om det är skillnad på att "vittna" och att "bekräfta, redovisa eller liknande"
om alla eller bara vissa måste legitimera sig
om man kan kalla någon att vittna som man inte vet vem det är
ja, då kan du ju lyfta de frågeställningarna, här eller i en annan tråd. Jag och Kalmar2004 har dock aldrig pratat om det. Vi har pratat om legitimering vid rättegången så att domstolen kan vara säker på vem som sitter framför dem. Och då har jag fått förklarat för dig att jag har fel.
Du får diskutera vad du vill men säger du att jag har fel så krävs att du håller dig till det jag sagt, nämligen att en legitimation inte behöver visas upp i rättssalen av vare sig muslimska kvinnor eller vita svenska icke troende män.
Naturligtvis kan man inte kallas om man är anonym. Hur fan skulle rätten då veta vem de ska kalla?
Naturligtvis måste de ha ett namn på den som vittnar
Naturligtvis får man inte knalla in som man vill och bara säga: "Tjena jag vill vittna. Anonymt"
Naturligtvis är det samma sak att vittna och att bekräfta och redovisa (och liknande) om det sker under ed i rätten
Så kan du hålla käften om de där uppenbara sakerna som inte har diskuterats av mig i tråden. Har det ens diskuterats av någon?
När det är dags att kliva in i rättssalen behöver ingen visa leg oavsett religion.
Edit: I posten ovanför min ser du ytterligare i citaten hur den springande punkten handlar om vad som sker I RÄTTSSALEN gällande identifiering PÅ PLATS av vem fan det är som egentligen vittnar. ÄR det verkligen den som är kallad eller kan det vara någon annan?
Edit 2: Här har du delar av trådstarten igen, som en påminnelse om att det handlade om vad som sker I RÄTTSSALEN:
Hur kan det vara möjligt att ett vittne får vittna i heltäckande slöja? Man måste väl förtusan se vem som ger vittnesmålet i en rättegång.
Samt:
Men huruvida kvinnan verkligen var syster till den åtalade kunde inte klarläggas – eftersom hon var klädd i niqab.