Lite sent att ge sig in i den här tråden nu men eftersom jag var på plats under hela incidenten kanske jag kan klargöra ett eller annat.
Mannen på balkongen verkar ha haft kärleksbekymmer. Mer exakt verkade det handla om vem som hade rätt till barnet(som syntes på balkongen vid något tillfälle). Galningen lyckades efter lång tid förhandla till sig att polisen tog dit hans syrra, som sen fick med sig barnet. Mamman till barnet tvingades iväg strax innan. Därefter tog den förhandlande polisen dit galningens polare, som fick hjälpa till att övertyga galningen om att ge upp. Det gjorde han till slut. Gripandet gick lugnt tillväga.
Jag var i princip så nära man kunde vara under hela förloppet och jag hörde visserligen en eller annan mumla om att han borde hoppa men det var inte tal om att det stod en pöbel och ropade. Polisen föste undan de flesta i ett tidigt skede och när de upptäckte någon som filmade fick dessa en muntlig avhyvling.
Det hela var ganska dramatiskt men slutade desto lugnare. En märklig förveckling i det hela var när galningen kom ut på balkongen med en laptop i händerna. Han yrade om att han hade hela Sveriges uppmärksamhet och frågade mannen på datorn(Skype gissar jag. Mannen på skärmen var vitklädd, om det spelar någon roll) vad han skulle göra härnäst. Det började pratas om att någon i Karibien måste dö men förhandlaren lyckades återfå galningens fokus efter en stund.
Fler frågor?