2016-08-17, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Jag tror visst det är såväl realistiskt som möjligt att långsegla i både Vega och Viggen. Vegaägare brukar ju visserligen säga att de "veglar" - inte seglar.

Men för att gå i land (hm) med ett sådant långseglarprojekt i vilken båt som helst bör du nog vara en entusiast i klass med Yrvind eller Bennich-Björkman, SY/ Peter Pan (Goggla själv på den senare). Ingen av dessa genuina långseglare var motoriserad.

Nu finns ju Viggen dels långkölad, dels en senare version med delat lateralplan. Gissar att du har den förstnämnda. Jag vet inte vem som är lämpligast. Jag tror man måste gå igenom båtens hela konstruktion och ocean-pimpa där det behövs. Sjöstuvat - vattentätt - och syrafast rostfritt stål eller brons, är några begrepp som ska följa under utrustningen av båten. En eller ett par äldre segelgarderober räcker inte för detta projekt.

Jag rekommenderar doktrinen "Keep it simple". D v s - skippa det mesta av alla elektroniska gadgets som du räknar upp. Vindroder - Ja, motor - Nej. Testa vickåra M/Yrvind - Du kommer att bli förvånad.

Överfarten från Kanarieöarna eller Cap Verde västerut längs med "monsunvägen" kan ta ca 22-25 dagar (+-?). Färskvattenförrådet bör beräknas till minst 1,7 liter per man och dygn - helst 2 liter. Det är lätt att snåla - om man tänker: utan färkskvatten är man dödens lammunge.

I stort sett följer man 15:e breddgraden om man utgår från Cap Verde och första mötet med andra sidan kan bli Sankta Lucia. Där brukar långseglare mötas och ibland utbyta sjökort och erfarenheter, men det finns andra mötesplatser för seglare där borta.

Översegling västerut brukar traditionellt genomföras oktober - november - december, då man hittills har haft en stadig relativt behaglig monsun som drivkraft. Nu hör man oftare och oftare att den globala väderförändringen som pågår kan ha förändrat detta läge. Seglare rapporterar oftare och oftare att de möter hårt väder med motvind under dessa västliga överseglingar.

Japp, långkölad.
Vrickåra är intressant, antar att det då gäller att bygga en själv..?
Citera
2016-08-17, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan10
Går säkert att göra detta i en vigg, men som många andra nämt så är det mycket som krävs av både båten och besättningen. En watermaker (avsaltningsmaskin) för driksvattnet underlättar att få detta till att räcka, men den drar stöm. Bränsle behövs eftersom du inte vet när du kan bunkra nästa gång, att bara ha en tryktank till utombordaren låter likte lite i mina öron. Vet att många som korsar atlanten i lite större segelbåtar har byggt in en bränletank i som tar minst 1 kubik.

Jag skulle ha satsat på en större båt för detta. Tag kontakt med dem som gjort denna överfart och hör vad dom har för erfarenhet, tror du får bäst svar från dem.

Kul med positiva och optimistiska svar.
Jag har uteslutit watermaker, på grund av 1. Drar mycket ström. 2. Tar stor plats. 3. Om den slutar fungera så måste man ändå ha ett vattenförråd tillräckligt som reserv. Jag tror de passar bättre för större båtar på längre resor.

De som säger sig ha gjort denna överfart finns ju i tråden
Citera
2016-08-17, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VHONS
Ett knep är ju att börja med något lättare, typ segla till skottland eller korsa östersjön.

23 fot är inte direkt jättestort. Någonstans där vid 6-7meter så blir det ganska jobbigt i rejäl sjö. Jag hade nog valt att köpa en större med lite grundutrustning. Tex vega, Allegro osv. Gärna med lite utrustning tex vindroder. Sen får man väl förstärka båten lite också om du väljer din viggen eller en vega. Och såklart gå igenom alla genomföringar i båten (och möjligen göra det till endast 1-2.) Det är nog inte skitskoj att få ett stort hål i mitten av atlanten, bara för att man har haft gamla/original genomföringar.

Ja, ska man ner till Kanarieöarna så är det ju en ordentlig seglats som jag tror man bör märka om båten är i ickehållbart skick
Citera
2016-08-19, 17:57
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsino
Du verkar vara den stereotypiska sjöfararen, jag tänker mig en skäggig man med pipa i mungippan med vit kaptensmössa som nu kommit i hamn och avnjuter en flaska rom

Så, vad har du korsat Atlanten med för båt?

Bara skäggig när jag är lat eller gör överseglingar , röker inte men dricker dock bra rom. Varit över med en L32a så den seglar ju nästan sig själv så det är inte direkt nåt att skryta över.
Citera
2016-08-20, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starksmurfen
Tidsmässigt tippar jag på att sträckan Gran canaria till barbados kommer ta ca 27-30 dagar.
Vatten är det du ABSOLUT INTE får snåla in på, det är varmt ute på atlanten och 1,5 l per dygn är på tok för lite....
En jolle är med ett måste att ha med...
Vindroder är med en nödvändighet....
Segel kit att laga segel med bör med finnas ombord, listan kan bli väldigt lång..
Se till att du åker i rätt tid..
Lämna Sverige i juni, lägg båten på Gran Canaria till dec, då seglar du över..

Angående vatten:
Jag har hört att försvarsmakten räknar upp till NIO liter vätska per dygn vid hård fysisk ansträngning
Citera
2026-06-14, 13:18
Medlem
Har just skaffat mig en egen Viggen, känns spontant svårt att få plats med all utrustning för en bekvämare översegling. Hur har det gått? Blev det en atlantensegling?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in