2016-07-12, 15:30
Medlem
Tja,

Jag är 18 år gammal. Alla seglare som jag pratat med har rekommenderat att om en långseglats ska göras, så ska den göras när man är ung. Jag är nog fortfarande något år för ung (vill ju minst gå ut gymnasiet först, ett år kvar). Men det skadar nog absolut inte att börja tänka och planera. Så nu sjöbjörnar, kom med era synpunkter, tankar, åsikter och idéer.

Äger en Karlskronaviggen från 1966. Det är en 23 fot lång segelbåt byggd av tjock plast. Till och börja med, tror ni att det är möjligt att segla över Atlanten till Amerikat med den båten? Är båten tillräckligt stor för att få plats med mat, vatten, reservdelar, gasoltuber, extra motor, mediciner, sjukvårdmaterial m.m. om man är 2 eller 3 personer ombord. Den tar ju inte så snäva vinklar i kryss om man säger så, och den har ju 50 år på nacken.. Den är i hyfsat skick just nu.

Segel och rigg. Behövs det egentligen några mer segel än en stormfock, en spinnaker, vanlig fock och ett storsegel? Det är de seglen jag har just nu, och de är gamla.

Instrument. Vilka instrument är nödvändiga att ha ombord? VHF, plotter och AIS? Radar, kompass? Ekolod, satelittelefon? Vindroder/autopilot? Det finns ju seglare som uppdaterar sociala medier, lägger upp youtubefilmer m.m. under själva seglatsen? Någon som har någon aning om hur de kopplar upp sig?

Budget. Hur stor summa pengar tror ni att själva överfarten kostar i form av driftutgifter såsom bränsle, mat, administration m.m? Finns det en marknad i Staterna så man kan kränga skutan och ta planet hem?

Saltvattnet Tror ni en utombordare 5HK 4takts med en elmotor i reserv skulle räcka? Antar att man behöver bottenmåla med någon speciell bottenfärg?

Mat Hur länge tror ni att varor som frukt, potatis, bröd m.m. håller innan man behöver gå över till konserver. Gasolkök finns på båten. Hur mycket vatten tror ni går åt per person och dag? 1,5 liter, mer?

Tid Hur många dagar tror ni att seglatsen kommer ta? Hur många dagar bör man planera för, ifall något skulle gå snett därute? Och när på året brukar de flesta seglarna kasta loss?

El Har ett 12Volts batteri med en 40W solcell kopplat till. Om man byter ut alla lampor och lanternor till LED, räcker det för att snåla och hålla det igång när det behövs tror ni?

Mycket frågor, och förhoppningsvis lika många svar

Tack på förhand sjöbjörnar

mvh Apelsino
Senast redigerad av apelsino 2016-07-12 kl. 15:39.
Citera
2016-07-12, 16:47
Medlem
Dejads avatar
Har du testat att vara ute någon längre tur med båten? Hur rör hon sig i sjön, kan du laga mat, sova, leva i båten när det går relativt med sjö?

Bara för att folk skumpar omkring i badbalje stora båtar betyder inte det att det är nåt som alla bör göra.

Sen på din fråga om utrustning, JA, så gott som allt på listan ska med. Att hålla uppdaterat med youtube, facebook m.m. gör man bäst i hamn efter sträckorna alternativt köper sig ett lokalt simkort med en bra dataplan. Satellit telefon med bra nog data för att kunna ladda upp videos och större bilder kostar för mycket. Sen kommer den största frågan, hur ska du göra med el? Samt att det kommer bli jobbigt att segla mer än en person i den storleken av båt.

Edit: ett batteri och 40w solpanel blir jobbigt, särskilt om du ska ha en autopilot men annars kanske det kan gå.
Citera
2016-07-12, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Har du testat att vara ute någon längre tur med båten? Hur rör hon sig i sjön, kan du laga mat, sova, leva i båten när det går relativt med sjö?

Bara för att folk skumpar omkring i badbalje stora båtar betyder inte det att det är nåt som alla bör göra.

Sen på din fråga om utrustning, JA, så gott som allt på listan ska med. Att hålla uppdaterat med youtube, facebook m.m. gör man bäst i hamn efter sträckorna alternativt köper sig ett lokalt simkort med en bra dataplan. Satellit telefon med bra nog data för att kunna ladda upp videos och större bilder kostar för mycket. Sen kommer den största frågan, hur ska du göra med el? Samt att det kommer bli jobbigt att segla mer än en person i den storleken av båt.

Edit: ett batteri och 40w solpanel blir jobbigt, särskilt om du ska ha en autopilot men annars kanske det kan gå.

Beror ju på vad som menas med en längre tur men per, vad jag gissar är din definition, så nej, inte än. Sova och sjösjuka är inget problem då jag har varit ute på långa turer på andra segelbåtar. Däremot laga mat kanske man får vänta med när vädret är som värst. Tror vi kan klara det med 2 personer, det finns ju fördelar och nackdelar med att vara ensam också.. Vi har varit ute 5 ungdomar som mest i denna båt. Då var det visserligen väldigt trångt och man orkade bara vara ute i 1 dygn..
Citera
2016-07-13, 14:32
Medlem
Det finns massor skriveg här på FB om långsegling, leta lite så hittar du.

Personligen skulle jag välja bort autopilot, den drar för my ket ström. Köp ett vindroder istället.

Dumkan vilja läsa lite böcker skrivna av långseglare, tex "Alla sa vi skulle dö", av tre som seglade Vega runt jorden.
Citera
2016-07-14, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Det finns massor skriveg här på FB om långsegling, leta lite så hittar du.

Personligen skulle jag välja bort autopilot, den drar för my ket ström. Köp ett vindroder istället.

Dumkan vilja läsa lite böcker skrivna av långseglare, tex "Alla sa vi skulle dö", av tre som seglade Vega runt jorden.

Den ska jag absolut läsa. Har läst Yrvinds Den unge, den gamle och havet, tror jag den hette, och den verkar vara ungefär motsvarande så tack för tips!
Citera
2016-07-15, 01:03
Medlem
Dejads avatar
Har varit över atlanten i två vändor med segelbåt, (så det är 4 crossings) så jag har lite insikt i vad som behövs. Ja du kan korsa i din båt men om du ska göra en fungerande översegling utan att utsätta dig själv för allt för mycket risker så borde du tänka igenom det hela. (nu är jag lagomt aspackad efter massa god öl och whisky på krogen..) meeen...

Jag tror tyvärr din dam är lite för liten för en sådan tur, däremot säger jag inte att du inte ska göra det.. Har du lust, är driven och verkligen vill så kan man överkomma de flesta problemen. Vindroder är ett bra första steg men det finns så många fler faktorer i ens ekvation.
Citera
2016-07-15, 03:03
Medlem
Jag tror visst det är såväl realistiskt som möjligt att långsegla i både Vega och Viggen. Vegaägare brukar ju visserligen säga att de "veglar" - inte seglar.

Men för att gå i land (hm) med ett sådant långseglarprojekt i vilken båt som helst bör du nog vara en entusiast i klass med Yrvind eller Bennich-Björkman, SY/ Peter Pan (Goggla själv på den senare). Ingen av dessa genuina långseglare var motoriserad.

Nu finns ju Viggen dels långkölad, dels en senare version med delat lateralplan. Gissar att du har den förstnämnda. Jag vet inte vem som är lämpligast. Jag tror man måste gå igenom båtens hela konstruktion och ocean-pimpa där det behövs. Sjöstuvat - vattentätt - och syrafast rostfritt stål eller brons, är några begrepp som ska följa under utrustningen av båten. En eller ett par äldre segelgarderober räcker inte för detta projekt.

Jag rekommenderar doktrinen "Keep it simple". D v s - skippa det mesta av alla elektroniska gadgets som du räknar upp. Vindroder - Ja, motor - Nej. Testa vickåra M/Yrvind - Du kommer att bli förvånad.

Överfarten från Kanarieöarna eller Cap Verde västerut längs med "monsunvägen" kan ta ca 22-25 dagar (+-?). Färskvattenförrådet bör beräknas till minst 1,7 liter per man och dygn - helst 2 liter. Det är lätt att snåla - om man tänker: utan färkskvatten är man dödens lammunge.

I stort sett följer man 15:e breddgraden om man utgår från Cap Verde och första mötet med andra sidan kan bli Sankta Lucia. Där brukar långseglare mötas och ibland utbyta sjökort och erfarenheter, men det finns andra mötesplatser för seglare där borta.

Översegling västerut brukar traditionellt genomföras oktober - november - december, då man hittills har haft en stadig relativt behaglig monsun som drivkraft. Nu hör man oftare och oftare att den globala väderförändringen som pågår kan ha förändrat detta läge. Seglare rapporterar oftare och oftare att de möter hårt väder med motvind under dessa västliga överseglingar.
Citera
2016-07-19, 07:24
Medlem
starksmurfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsino
Tja,

Jag är 18 år gammal. Alla seglare som jag pratat med har rekommenderat att om en långseglats ska göras, så ska den göras när man är ung. Jag är nog fortfarande något år för ung (vill ju minst gå ut gymnasiet först, ett år kvar). Men det skadar nog absolut inte att börja tänka och planera. Så nu sjöbjörnar, kom med era synpunkter, tankar, åsikter och idéer.

Äger en Karlskronaviggen från 1966. Det är en 23 fot lång segelbåt byggd av tjock plast. Till och börja med, tror ni att det är möjligt att segla över Atlanten till Amerikat med den båten? Är båten tillräckligt stor för att få plats med mat, vatten, reservdelar, gasoltuber, extra motor, mediciner, sjukvårdmaterial m.m. om man är 2 eller 3 personer ombord. Den tar ju inte så snäva vinklar i kryss om man säger så, och den har ju 50 år på nacken.. Den är i hyfsat skick just nu.

Segel och rigg. Behövs det egentligen några mer segel än en stormfock, en spinnaker, vanlig fock och ett storsegel? Det är de seglen jag har just nu, och de är gamla.

Instrument. Vilka instrument är nödvändiga att ha ombord? VHF, plotter och AIS? Radar, kompass? Ekolod, satelittelefon? Vindroder/autopilot? Det finns ju seglare som uppdaterar sociala medier, lägger upp youtubefilmer m.m. under själva seglatsen? Någon som har någon aning om hur de kopplar upp sig?

Budget. Hur stor summa pengar tror ni att själva överfarten kostar i form av driftutgifter såsom bränsle, mat, administration m.m? Finns det en marknad i Staterna så man kan kränga skutan och ta planet hem?

Saltvattnet Tror ni en utombordare 5HK 4takts med en elmotor i reserv skulle räcka? Antar att man behöver bottenmåla med någon speciell bottenfärg?

Mat Hur länge tror ni att varor som frukt, potatis, bröd m.m. håller innan man behöver gå över till konserver. Gasolkök finns på båten. Hur mycket vatten tror ni går åt per person och dag? 1,5 liter, mer?

Tid Hur många dagar tror ni att seglatsen kommer ta? Hur många dagar bör man planera för, ifall något skulle gå snett därute? Och när på året brukar de flesta seglarna kasta loss?

El Har ett 12Volts batteri med en 40W solcell kopplat till. Om man byter ut alla lampor och lanternor till LED, räcker det för att snåla och hålla det igång när det behövs tror ni?

Mycket frågor, och förhoppningsvis lika många svar

Tack på förhand sjöbjörnar

mvh Apelsino

Tidsmässigt tippar jag på att sträckan Gran canaria till barbados kommer ta ca 27-30 dagar.
Vatten är det du ABSOLUT INTE får snåla in på, det är varmt ute på atlanten och 1,5 l per dygn är på tok för lite....
En jolle är med ett måste att ha med...
Vindroder är med en nödvändighet....
Segel kit att laga segel med bör med finnas ombord, listan kan bli väldigt lång..
Se till att du åker i rätt tid..
Lämna Sverige i juni, lägg båten på Gran Canaria till dec, då seglar du över..
Citera
2016-08-01, 23:25
Medlem
erijaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsino

mvh Apelsino

*Du bör köpa ordentliga segel av samma typ, alla behövs inte men kan vara bra att ha till hands.

*Radar kommer inte visa mycket mestadels av tiden, ta med en kikare istället. Uppkoppling sker nog via satelit, svindyrt och onödigt. ta bilder och fixa det sen är bättre. AIS, Epirb samt en livflotte bör du ha. VHF har ganska kort räkvidd men är bra att ha ifall att. Kompass lär du behöva, plotter är behändigt. Vindroder kommer vara skönt att ha. Ta med ordentliga sjökort!

*Kostnader beror mycket på vinden. alfagroddar är jädrans bra att odla, du kan leva på dessa och det är svinbilligt. kolla upp det. Ska du sälja båten där finns det resurser.

*5hk med stark elmotor i reserv räcker bra. elmotorn lär dock tömma batterierna snabbt om det kommer till det. Köp en bra bottenfärg bara, kolla vad större segelbåtar rekommenderas (50+ft). Det kommer räcka med sån.

*Färskvaror håller sämre än vanligt. lägg ett äpple och en potatis utomhus typ nu och se hur snabbt de blir dåliga, räkna med en dag kortare. Vatten krävs det väl runt 2,5-4l/person/dag. du bör ta med extra.

*Du har en långsam båt. Finns info med början på google om dagar med liknande båtar. räkna med ett snitt på kanske 2,5kn(?) hela resan bortsett de dagar du är i land. De flesta åker med passadvindarna, namnet kommer efter dess lämpliga syfte. Planera med stor marginal. Mycket kan gå käpprätt åt fladdermusen.

*Ett batteri är alldeles för lite om du vill kunna använda all nämnd utrustning under hela passagen. Köp in 2st till och se till att alla är i bra skick. Jag skulle satsa på >50W cell + generator till motorn om du inte redan har det.

//E
Citera
2016-08-08, 11:19
Medlem
Ett knep är ju att börja med något lättare, typ segla till skottland eller korsa östersjön.

23 fot är inte direkt jättestort. Någonstans där vid 6-7meter så blir det ganska jobbigt i rejäl sjö. Jag hade nog valt att köpa en större med lite grundutrustning. Tex vega, Allegro osv. Gärna med lite utrustning tex vindroder. Sen får man väl förstärka båten lite också om du väljer din viggen eller en vega. Och såklart gå igenom alla genomföringar i båten (och möjligen göra det till endast 1-2.) Det är nog inte skitskoj att få ett stort hål i mitten av atlanten, bara för att man har haft gamla/original genomföringar.
Citera
2016-08-15, 00:45
Medlem
Går säkert att göra detta i en vigg, men som många andra nämt så är det mycket som krävs av både båten och besättningen. En watermaker (avsaltningsmaskin) för driksvattnet underlättar att få detta till att räcka, men den drar stöm. Bränsle behövs eftersom du inte vet när du kan bunkra nästa gång, att bara ha en tryktank till utombordaren låter likte lite i mina öron. Vet att många som korsar atlanten i lite större segelbåtar har byggt in en bränletank i som tar minst 1 kubik.

Jag skulle ha satsat på en större båt för detta. Tag kontakt med dem som gjort denna överfart och hör vad dom har för erfarenhet, tror du får bäst svar från dem.
Citera
2016-08-17, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Har varit över atlanten i två vändor med segelbåt, (så det är 4 crossings) så jag har lite insikt i vad som behövs. Ja du kan korsa i din båt men om du ska göra en fungerande översegling utan att utsätta dig själv för allt för mycket risker så borde du tänka igenom det hela. (nu är jag lagomt aspackad efter massa god öl och whisky på krogen..) meeen...

Jag tror tyvärr din dam är lite för liten för en sådan tur, däremot säger jag inte att du inte ska göra det.. Har du lust, är driven och verkligen vill så kan man överkomma de flesta problemen. Vindroder är ett bra första steg men det finns så många fler faktorer i ens ekvation.

Du verkar vara den stereotypiska sjöfararen, jag tänker mig en skäggig man med pipa i mungippan med vit kaptensmössa som nu kommit i hamn och avnjuter en flaska rom

Så, vad har du korsat Atlanten med för båt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in