Citat:
Oavsett om du vill kalla det "bristande inköpsrutiner" eller något annat, så är det väl klart att det är en besparing att använda i stället för att kasta på grund av en stämpel? Det är en helt annan fråga. Det handlar mer om hur du planerar din egen tillvaro. Planerar du din ekonomi så handlar du hem mjölk så åtgången kontra tillgången hamnar på en relevant nivå, därefter förnyar du ditt mjölkinköp på vanligt sätt.
För att kunna tjäna/spara pengar så måste man få tillgång till samma mängd mat för mindre pengar eller MER mat för samma pengar.
I ditt exempel så handlar det inte om att få MER mat till samma pengar utan det handlar om att du p g a bristande inköpsrutiner tvingas fråga dig själv om du vill dricka utgången mjölk.
D v s...den som bestämmer sig för policyn att äta utgången mat (vilket i många fall fungerar hur bra som helst) så handlar inte frågan primärt om pengar...det handlar om din inställning till mat.
Den dagen Ica säljer sin utgångna köttfärs för 19.50 kilot istället för normalpriset 59.50 och jag köper den...då har jag sparat pengar.
För att kunna tjäna/spara pengar så måste man få tillgång till samma mängd mat för mindre pengar eller MER mat för samma pengar.
I ditt exempel så handlar det inte om att få MER mat till samma pengar utan det handlar om att du p g a bristande inköpsrutiner tvingas fråga dig själv om du vill dricka utgången mjölk.
D v s...den som bestämmer sig för policyn att äta utgången mat (vilket i många fall fungerar hur bra som helst) så handlar inte frågan primärt om pengar...det handlar om din inställning till mat.
Den dagen Ica säljer sin utgångna köttfärs för 19.50 kilot istället för normalpriset 59.50 och jag köper den...då har jag sparat pengar.
Jag vet inte hur det ser ut för andra, men jag har svårt att göra exakta bedömningar på förbrukning och har inte alltid möjlighet att ha någon fast rutin för inköp, men å andra sidan är jag inte känslig för om grädden är några dagar över tiden, så det spelar mindre roll.
Som du säger så handlar det nog mest om inställningen till mat, mer än att det kanske sparas några kronor på att inte kasta. Har man vuxit upp under relativt knapra förhållanden så sitter det ganska djupt att spara på det man kan.
(för att återkoppla till ämnet) du skulle ha den andra sortens ekonomiska system om produktföretagen serverade uteslutande laglösa/instängda/kontrollerade utan blodsband till samhället. Då BF-datum är till stor del en juridisk fråga. Blir många konsumenter sjuka krävs ersättning och det sänker företagen som stämplat sina produkter "fel".