• 2
  • 3
2016-07-12, 20:35
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det är en helt annan fråga. Det handlar mer om hur du planerar din egen tillvaro. Planerar du din ekonomi så handlar du hem mjölk så åtgången kontra tillgången hamnar på en relevant nivå, därefter förnyar du ditt mjölkinköp på vanligt sätt.

För att kunna tjäna/spara pengar så måste man få tillgång till samma mängd mat för mindre pengar eller MER mat för samma pengar.

I ditt exempel så handlar det inte om att få MER mat till samma pengar utan det handlar om att du p g a bristande inköpsrutiner tvingas fråga dig själv om du vill dricka utgången mjölk.

D v s...den som bestämmer sig för policyn att äta utgången mat (vilket i många fall fungerar hur bra som helst) så handlar inte frågan primärt om pengar...det handlar om din inställning till mat.

Den dagen Ica säljer sin utgångna köttfärs för 19.50 kilot istället för normalpriset 59.50 och jag köper den...då har jag sparat pengar.
Oavsett om du vill kalla det "bristande inköpsrutiner" eller något annat, så är det väl klart att det är en besparing att använda i stället för att kasta på grund av en stämpel?
Jag vet inte hur det ser ut för andra, men jag har svårt att göra exakta bedömningar på förbrukning och har inte alltid möjlighet att ha någon fast rutin för inköp, men å andra sidan är jag inte känslig för om grädden är några dagar över tiden, så det spelar mindre roll.

Som du säger så handlar det nog mest om inställningen till mat, mer än att det kanske sparas några kronor på att inte kasta. Har man vuxit upp under relativt knapra förhållanden så sitter det ganska djupt att spara på det man kan.
Citera
2016-07-12, 21:22
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan

Som du säger så handlar det nog mest om inställningen till mat, mer än att det kanske sparas några kronor på att inte kasta. Har man vuxit upp under relativt knapra förhållanden så sitter det ganska djupt att spara på det man kan.

Det som avgör om man kastar mat eller inte är vilken inställning man har till mat.

- Shit, nu glömde jag 2 liter filmjölk i bilen i 3 timmar i 40 graders värme. Dom vågar jag inte äta, jag slänger dom

- Shit, nu ser jag att filmjölken är utgången med tre dagar, jag slänger den

- Shit, av misstag köpte jag 3 liter ekologisk filmjölk med 3.8 % fett istället för den jag brukar köpa med 0.5 % fett. Eftersom jag bantar så slänger jag den filen och köper ny

Med andra ord...ingen prisfråga med andra ord.

Jag tror att vi menar ungefär samma sak.

När det gäller att kasta mat så är jag uppfostrad i ett hem där ingen mat kastades öht och detta av principiella skäl. Att kasta mat är och har varit närmast omoraliskt i hela min släkt.

Det är likadant i min egen familj, både min fru och våra grabbar har respekt för matens värde.
Citera
2016-07-12, 22:56
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magi
--

Tror ni företag sätter så kort bäst före datum som möjligt för att sälja mer?
Slängs bra mat helt i onödan?

Men tror ni företag medvetet skriver så kort bäst före datum som möjligt, för att sälja mer?

------
Nej, eller till viss del ja. Men nej. Det är inte ekonomiskt för butiken att köpa produkt A som har 14 dagars hållbarhet jämfört med samma produkt med 25 dgr hållbarhet vid ankomst, mindre risk för butiken. Samtidigt ger producenterna sig själva fritt spelrum med några dagar innan mögel/förruttnelse m.m. uppstår!

Som kontrast så har jag hela förra veckan ätit mat som gick ut 03/07, blev matförgiftad idag då födan trots 8 timmar senare inte lämnat förmaket i magen...
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Om jag köper tre liter mjölk den 12:e, med BF datum den 16:e, och endast dricker upp två av dem innan dess så har jag två alternativ: Ett, jag häller ut mjölken eftersom BF är i dag. Två, jag bryr mig inte om stämpeln och dricker upp den tredje litern också, även om den är ett par dagar över tiden. Hur kan man inte se att detta påverkar min privatekonomi?
Du varken tjänar eller sparar pengar på att dricka/slänga mjölkjen tror jag. Om du lider av hysteri att alltid ha en mjölkliter så tjänar du dock på att spara mjölen i kylskåpet. Då du investerat i att bryta ett ekonomiskt tvångsmässigt & slösaktigt beteende.
Senast redigerad av GoUoD 2016-07-12 kl. 23:05.
Citera
2016-07-13, 02:28
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
<...>Du varken tjänar eller sparar pengar på att dricka/slänga mjölkjen tror jag. Om du lider av hysteri att alltid ha en mjölkliter så tjänar du dock på att spara mjölen i kylskåpet. Då du investerat i att bryta ett ekonomiskt tvångsmässigt & slösaktigt beteende.

Men fattar du lite sent, om man vill ha mjölk till maten varje dag och kastar bort fullt drickbar sådan så kanske det inte är skitsamma, då måste man ju köpa ny mjölk för att ersätta den man just kastat. För att ha mjölk till maten, eller skall man sluta äta/dricka allt efter att BF datum gått ut hade du tänkt.

"Nä jag äter inte sånt kött längre, då min entrecote gick ut 1979 så har jag inte köpt entrcote". Verkar vara ett bra sätt att förlora kilon på i alla fall.

Hoppas du bara skriver otydligt, för det jag läser verkar inte hänga ihop alls.

Men vi kan ta det lite enklare:

Jag vill ha mjölk till maten.

Jag har mjölk som passerat BF datum men smakar och luktar OK

Nu kommer det intressanta:

Slänga den mjölk jag har och köpa ny (för jag vill ha mjölk till maten) eller
Dricka den mjölk som jag redan köpt.

Vilken tror du påverkar min ekonomi mest negativt? Kasta en fullt fungerande mjölkförpackning och köpa en ny, eller använda den jag redan köpt.
Citera
2016-07-15, 21:21
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Men fattar du lite sent, om man vill ha mjölk till maten varje dag och kastar bort fullt drickbar sådan så kanske det inte är skitsamma, då måste man ju köpa ny mjölk för att ersätta den man just kastat. För att ha mjölk till maten, eller skall man sluta äta/dricka allt efter att BF datum gått ut hade du tänkt.
Den retoriska formen diskuterades.
Citat:
"Nä jag äter inte sånt kött längre, då min entrecote gick ut 1979 så har jag inte köpt entrcote". Verkar vara ett bra sätt att förlora kilon på i alla fall.
Fortfarande den retoriska formen.

Citat:
Men vi kan ta det lite enklare:

Jag vill ha mjölk till maten.

Jag har mjölk som passerat BF datum men smakar och luktar OK

Nu kommer det intressanta:

Slänga den mjölk jag har och köpa ny (för jag vill ha mjölk till maten) eller
Dricka den mjölk som jag redan köpt.

Vilken tror du påverkar min ekonomi mest negativt? Kasta en fullt fungerande mjölkförpackning och köpa en ny, eller använda den jag redan köpt.
Det beror på om du blir sjuk av det och har jobb, men ifall den är bra så tjänar du på det. (för att återkoppla till ämnet) du skulle ha den andra sortens ekonomiska system om produktföretagen serverade uteslutande laglösa/instängda/kontrollerade utan blodsband till samhället. Då BF-datum är till stor del en juridisk fråga. Blir många konsumenter sjuka krävs ersättning och det sänker företagen som stämplat sina produkter "fel".
Senast redigerad av GoUoD 2016-07-15 kl. 21:30.
Citera
2016-08-03, 16:52
Medlem
Om folk är idioter får de skylla sig själva. "Bäst före" betyder inte "otjänligt efter", givetvis måste man tänka efter själv.

Bäst före-datumet sätts så att ingen förpackning av maten ska uppvisa några kvalitetsförsämringar före detta. Självklart kan individuella matförpackningar hålla mycket längre än så och de allra flesta håller åtminstone lite längre. Matindustrin är ingen exakt vetenskap, hur mycket matförstörande bakterier som slinker med i varje paket kan inte kontrolleras exakt.
Citera
2016-08-03, 22:04
Medlem
Diablo1118s avatar
Det finns regler och förordningar som livsmedelsföretag måste följa.

De måste kunna garantera att deras produkter klarar sig enligt vad de påstår. Det är svårt så därför har de stora marginaler. Vissa är dessutom reglerade som tex ägg och frysvaror.
Ägg har ofta ett kort bäst före datum men håller ofta flera månader längre.

Frysvaror är det ofta 3-12 månader livsmedel håller men om de är märkta med bäst före datum är dessa kortare då de ska klara sig ytterligare en tid efter detta..
Kött och grönsaker ca 12 månader
Fisk ca 3 månader
köttfärs 3 månader
Generellt brukar man säga att desto fetare en produkt är så har den en sämre hållbarhetstid i frysen.

Livsmedel märkta med bäst före-dag ska hålla ytterligare en tid efter datumet om de förvaras på rätt sätt och i obruten förpackning. Det är säljarens ansvar att produkten är av fullgod kvalitet.

Det är förbjudet att sälja eller ge bort livsmedel som är märkta med sista förbrukningsdag när detta datum är passerat. Sista förbrukningsdag används på livsmedel som tillverkaren bedömer kan försämras snabbt och bli en hälsorisk.

Märkning och förvaring av ägg lyder under en EU-lagstiftning. I de flesta EU-länder förvaras ägg i rumstemperatur och livsmedelshygienen är ofta sämre än i Sverige. Bäst före-datum på ägg sätts 28 dagar från värpdagen.

Om man förvarar ägg i kylskåp med den spetsiga delen nedåt har svenska ägg en hållbarhetstid på två till tre månader.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in