Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-12, 10:48
  #1
Medlem
Jag håller på att rippa alla min blu ray hemma och konverter om dom till x265.

Har googlat runt och det ända som jag hittar är att man ska använda makeMKV. Problemet jag har med programmet som jag förstår inte kan ändra vilken encoder och välja vilket ljudspår man vill ha och inte ha.

På windows finns det t.ex AnyDVD HD som kopierar hela blu ray till disk. Sen så kör man handbreak för att konvertera den till t.ex x265. Nu vill jag inte använda windows för det är ju windows

Är det någon som vet hur man gör detta på Linux? Har försökt att hitta något sätt med utan framgång
Citera
2016-07-12, 12:08
  #2
Medlem
MakeMKV finns för Linux: http://www.makemkv.com/forum2/viewtopic.php?f=3&t=224
Handbrake finns för Linux*: https://launchpad.net/~stebbins/+arc...brake-releases

*Ubuntu, men borde väl funka i *buntudistron och andra debianbaserade OS.
__________________
Senast redigerad av Redax 2016-07-12 kl. 12:14.
Citera
2016-07-12, 12:25
  #3
Medlem
EricVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
MakeMKV finns för Linux: http://www.makemkv.com/forum2/viewtopic.php?f=3&t=224
Handbrake finns för Linux*: https://launchpad.net/~stebbins/+arc...brake-releases

*Ubuntu, men borde väl funka i *buntudistron och andra debianbaserade OS.

Handbrake finns för alla OS!
Citera
2016-07-12, 12:35
  #4
Medlem
Jag var lite otydlig på vad jag vill göra.

Det jag är ute efter är att kopierar allt på en blu ray och lägga det på min disk. Sen vill jag använda Handbreak som då konverterar den raw blu ray till då x265.

I windows så kan man använda AnyDVD HD till detta. Så frågan finns det något liknade program för Linux som just gör detta?
Citera
2016-07-12, 12:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricViking
Handbrake finns för alla OS!
Ja, men detta forum rör övriga operativsystem, och TS undrar över Linux. Det finns särskilda forum för programvara för Mac respektive Windows. Men tack för upplysningen.

Citat:
Ursprungligen postat av dolabola
Jag var lite otydlig på vad jag vill göra.

Det jag är ute efter är att kopierar allt på en blu ray och lägga det på min disk. Sen vill jag använda Handbreak som då konverterar den raw blu ray till då x265.

I windows så kan man använda AnyDVD HD till detta. Så frågan finns det något liknade program för Linux som just gör detta?
MakeMKV och Handbrake gör just vad du beskriver. MakeMKV gör en filversion av din blu-ray och Handbrake gör en komprimerad filversion av mkv-filen. Vad är problemet?
Citera
2016-07-12, 12:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Ja, men detta forum rör övriga operativsystem, och TS undrar över Linux. Det finns särskilda forum för programvara för Mac respektive Windows. Men tack för upplysningen.


MakeMKV och Handbrake gör just vad du beskriver. MakeMKV gör en filversion av din blu-ray och Handbrake gör en komprimerad filversion av mkv-filen. Vad är problemet?

Är det jag som är dum i huvudet. Har inte tillgång till MakeMKV just nu så jag kan inte testa. Kan man i programmet välja vilka ljudspår man vill ha (typ dts hd)? Sen blir den helt okomprimerade mkv fil?
Citera
2016-07-12, 13:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dolabola
Är det jag som är dum i huvudet. Har inte tillgång till MakeMKV just nu så jag kan inte testa. Kan man i programmet välja vilka ljudspår man vill ha (typ dts hd)? Sen blir den helt okomprimerade mkv fil?
MakeMKV "paketerar om" hela blu-ray-skivan till en fil. Det är när du ska koda om mkv-filen i Handbrake som du väljer video- och audioformat*. Handbrake läser av vilka möjligheter som finns under flikarna "Video", "Audio", "Subtitles" och "Chapters" (det sista hämtade jag från Handbrake i Mac men borde vara liknande i Linux).


*Du kan för all del också öppna mkv-filen i VLC för uppspelning och välja format där. Men att spara gigantiska mkv-filer är förstås mindre lyckat.
Citera
2016-07-12, 13:23
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
MakeMKV "paketerar om" hela blu-ray-skivan till en fil. Det är när du ska koda om mkv-filen i Handbrake som du väljer video- och audioformat. Handbrake läser av vilka möjligheter som finns under flikarna "Video", "Audio", "Subtitles" och "Chapters" (det sista hämtade jag från Handbrake i Mac men borde vara liknande i Linux).

Okej då hänger jag med. Har missförstått vad exakt MakeMKV gjorde.

Tack så mycket för hjälpen!
Citera
2016-07-12, 15:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dolabola
Okej då hänger jag med. Har missförstått vad exakt MakeMKV gjorde.

Tack så mycket för hjälpen!
Var så god och lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback