Nu blev mannen frikänd i tingsrätten.
Citat:
25-åringen som åtalats för en grov misshandel av en äldre kvinna i Kristinehamn har frikänts.
Mannen minns inte vad som hänt, och domstolen anser att man inte kan utesluta att gärningsmannen var en annan.
/.../
Hon lämnades med revbensfrakturer, avslaget näsben, hjärnskakning och hjärnblödningar.
Bara några minuter innan överfallet fångades hon på bild av en övervakningskamera vid en bensinstation. Det gjordes även den nu 25-årige man som åtalats för gärningen, som rubricerats som synnerligen grov misshandel.
/.../
I domen skriver domstolen att det finns omständigheter som ”med styrka” talar för att 25-åringen var gärningsmannen. Men, konstaterar man, det är inte ”praktiskt uteslutet att det gått till på något annat sätt än vad åklagaren påstått”.
/.../
När NWT når åklagaren, Henrik Lundh, har han inte hunnit läsa domen.
– Jag har bara konstaterat att han blev frikänd, och jag är förvånad. Jag hade räknat med att han skulle dömas och tycker att vi hade mycket bevisning för att han var gärningsman.
Åklagaren hade yrkat på fem års fängelse för 25-åringen.
Kommer du att överklaga?
– Jag måste läsa domen och domskälen innan jag tar ställning till det. Men jag tycker verkligen att bevisningen är tillräcklig, så med stor sannolikhet vill jag ha det prövat i nästa instans.
http://nwt.se/kristinehamn/2017/02/2...tt-overfall-pa
Ska väl inte direkt påstå att man är förvånad...
Nu får vi vänta och se om det överklagas eller inte.