2016-07-11, 12:16
Bannlyst
Jag funderade på att posta detta i tråden "Situationen nu i Ukraina", men diskussionen där håller så låg kvalitet och detta är så viktigt att det förtjänar en separat tråd.

Vineyard of the Saker, en pro-rysk sajt med blandad kvalitet, hade för tre veckor sedan en artikel vid namn "US Options in the Ukraine: Trigger A Religious War?"

http://thesaker.is/us-options-in-the...religious-war/

Bakgrunden är att starka krafter i och utanför Ukraina under våren och sommaren har förberett ett angrepp på det s.k. Moskvapatriarkatets Autonoma Ortodoxa Kyrka i Ukraina (hädanefter "MP"), som sannolikt (ingen officiell statistik om detta finns tillgänglig) är Ukrainas största trossamfund. Målsättningen är att stänga ner samtliga MP-församlingar, konfiskera dess tillgångar och tvinga dess medlemmar att övergå till någon av de ukrainska ortodoxa kyrkoorganisationer som styrs från Kiev.

Trådstarten tillåter inte en fullödig beskrivning av Ukrainas religiösa historia (den som är intresserad kan få en introduktion via länken ovan), men man kan sammanfatta det med att de teologiska skillnaderna mellan MP och Ukrainas övriga ortodoxa trossamfund är minimala.

De flesta ukrainare är inte aktiva kyrkobesökare utan är "allmänreligiösa" ungefär som italienare eller spanjorer. Kreml har hittills inte tagit MP i försvar utan avhållit sig från kommentarer. Detta är en klok strategi (Kievs högsta önskan är nämligen en direkt konflikt med Moskva) men frågan är om Kreml kan hålla sig borta i längden.

Målsättningen med de ukrainska nationalisternas angrepp på MP är följande:

1. Öppna en ny front i konflikten med Ryssland.
* Utmärkt anledning att förklara den misslyckade ekonomiska politiken och fördröja nödvändiga reformer med hänvisning till att den onde Putler gått till attack igen mot det vackra och fredliga Ukraina
* Flytta fokus från de ukrainska oligarkernas skamlösa plundring av sitt land till fokus på en extern fiende (Moskva)
* Perfekt sysselsättning för ukrainska huliganer och våldsverkare som nu rullar tummarna under vapenvilan i Donbass
* Bra anledning att involvera NATO och EU och t.o.m. olika kristna kyrkor i utlandet i den ukrainska politiken: "Putler har startat ett religionskrig. Snälla hjälp oss med $$$ PENGAR $$$ ! Ju fler miljoner desto bättre, bara vi slipper bokföra det." Som redan nämnts är detta alltså inte ett religionskrig, men okunniga politiker och journalister i Väst kommer direkt att rama in konflikten i samma termer som shia/sunni i Mellanöstern, vilket också tjänar Kievregimens syften.

2. Stjäla tillgångar och tillskansa sig mer makt
* MP äger fastigheter och finansiella tillgångar för miljarder. MP driver också affärsverksamheter med olika slags skattebefrielser. Allt detta är naturligtvis väldigt lockande för giriga gangstrar i Ukraina.
* Genom att det ukrainska näringslivet är totalt kaputt är MP en av få riktigt lukrativa affärer som finns kvar att ta över. Tillgångarna kommer att delas upp mellan de andra kyrkorna samt av de huliganer som "gör grovjobbet".

Ur ett religiöst perspektiv kommer detta inte att innebära någon skillnad för Ukraina. Rent ekonomiskt är det bara en i raden av "raider" av lokala ukrainska oligarkgangstrar med skillnaden att i detta fall kommer vissa av dessa kommer att vara utklädda i svart kaftan och mitra.

Men från ett samhällsperspektiv kommer detta inte att gå obemärkt förbi. MP (både i Moskva och Kiev) kommer inte att acceptera ett fientligt övertagande hur som helst. Det är massor av pengar som står på spel och även makten över miljoner troende människors hjärnceller. MP har de ekonomiska möjligheterna att försvara sig och de kommer garanterat att be om hjälp i Moskva, där de naturligtvis har stor politisk makt. MP i både Moskva och Kiev är också mycket bekymrade över hur andra kyrkor (särskilt den katolska) flyttat fram sina positioner i Ukraina de senaste 20 åren. Slutligen finns det, trots att de allra flesta är sekulära, tillräckligt många religiösa muppar i både Ukraina och Ryssland som är beredda att ta till vapen för att det är så jävla kul och spännande.

Detta är alltså den nya fronten i kriget mellan Ukraina och Ryssland. Mitt tips är att det smäller ordentligt innan året är slut - kanske redan i sommar.

Jag tänkte att denna trådstart kan tjäna som ett sätt att följa hur denna nya konflikt utvecklar sig.
Senast redigerad av G-Kill 2016-07-11 kl. 12:31.
Citera
2016-07-11, 13:55
Medlem
tverskoys avatar
Jag förstår att du inte vill posta ditt välskrivna inlägg I situationen I ukraina tråden. Då kommer inlägget att försvinna I den ändlösa mängden av upprepade rysshatiska tramskommentarer.

ontopic: Kievjuntan har länge velat skapa en egen patriarkat, men de fick ett avslag från Konstantinopel och kommer att förbli en del av Moskva patriarkatet oavsett vad de gör.
Citera
2016-07-11, 16:45
Bannlyst
The Saker och andra ryska källor har tyvärr en tendens att direkt peka ut CIA, vilket jag tycker är felaktigt. CIA har väldigt dålig koll på vad som händer på marken i Ukraina och religiösa strömningar är inget de behärskar särskilt väl.

Det är lättare att förstå mekaniken i Ukraina när man studerar enskilda personer. Ta t.ex. Ilja Kiva, som är en av de personer som driver kampanjen för att krossa MP i Ukraina.

Här är en bild på Kiva från hans Facebook.
https://www.facebook.com/photo.php?f...type=3&theater

Kiva har en CV som är ganska typisk för ukrainska bondfascister och huliganer. Han påstår sig ha lite olika utbildningar - som lärare, psykolog, mekaniker, jurist med mera. Hans närmare förehavanden innan 30 års ålder är okända. Därefter verkar han ha jobbat 6-12 månader i stöten som ekonomichef för ett telekombolag i västra Ukraina, som vägarbetare i Kiev, med järnvägsbyggen i Donetsk och som konsumentombudsman (!) i Poltava. Ett annat ord för Kiva är kanske lösdrivare. Hade han levt i Ukraina för 75 år sedan hade han smugglat cigaretter eller slagit ihjäl judar på uppdrag av nazisterna.

Euromaidan år 2014 var en lottovinst för Kiva som snabbt anmälde sig som frivillig i de olika protofascistiska bataljonerna som slogs mot separatister. Snabbt utsågs han till major och till biträdande polischef i den Kievkontrollerade delen av Donetskregionen. Detta gjorde i sin tur att Kiva fick kontakt med Ukrainas inrikesminister Avakov, som i slutet av 2015 utsåg honom till nationell samordnare mot narkotikabrott - en post som Kiva fick avgå ifrån i mars 2016 efter att han anklagats för att vara mentalsjuk och vägrat att undersöka sig. Däremellan skötte Kiva gränskontrollen mellan Krim och Ukraina samt upprättade ett register på 4000 "förrädare" i den ukrainska och utländska journalistkåren som han tyckte rapporterade orättvist om Ukraina. Allt detta och hans förmåga att visa muskler inför TV-kameror har gjort honom till lite av en lokal kändis. Utöver sina meriter som nationalist påstår sig Kiva vara troende kristen, vilket bl.a. fått honom att twittra om att döda homosexuella, något han dock tvingades ta bort efter kritik från journalister med kontakter i Väst.

Det är personer som Kiva som driver kampanjen mot MP. Han har många motiv: som aktiv kristen, som nationalist, som kriminell, som huligan, som TV-kändis. Han har inget att göra just nu, hans 15 minuter av kändisskap börjar ta slut, och han måste börja tjäna ordentliga stålar.

Vad som är mest intressant är stödet som Kiva får från medlemmar av den ukrainska regeringen. Avakov har länge backat honom och senast repostade telekomministern Kivas uppmaning på Facebook att starta krig med MP. Det är sådana reposts som får mig att tro att kriget mot MP faktiskt kommer att börja.

Officiellt kommer förstås den ukrainska regeringen påstå att man inte har något med detta att göra utan Kiva får sköta jobbet. Med lite tur kan man sedan skylla tråkiga effekter på Putler.
Citera
2016-07-11, 17:46
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-Kill
Jag funderade på att posta detta i tråden "Situationen nu i Ukraina", men diskussionen där håller så låg kvalitet och detta är så viktigt att det förtjänar en separat tråd.

Vineyard of the Saker, en pro-rysk sajt med blandad kvalitet, hade för tre veckor sedan en artikel vid namn "US Options in the Ukraine: Trigger A Religious War?"

Bakgrunden är att starka krafter i och utanför Ukraina under våren och sommaren har förberett ett angrepp på det s.k. Moskvapatriarkatets Autonoma Ortodoxa Kyrka i Ukraina (hädanefter "MP"), som sannolikt (ingen officiell statistik om detta finns tillgänglig) är Ukrainas största trossamfund. Målsättningen är att stänga ner samtliga MP-församlingar, konfiskera dess tillgångar och tvinga dess medlemmar att övergå till någon av de ukrainska ortodoxa kyrkoorganisationer som styrs från Kiev.

Trådstarten tillåter inte en fullödig beskrivning av Ukrainas religiösa historia (den som är intresserad kan få en introduktion via länken ovan), men man kan sammanfatta det med att de teologiska skillnaderna mellan MP och Ukrainas övriga ortodoxa trossamfund är minimala.

De flesta ukrainare är inte aktiva kyrkobesökare utan är "allmänreligiösa" ungefär som italienare eller spanjorer. Kreml har hittills inte tagit MP i försvar utan avhållit sig från kommentarer. Detta är en klok strategi (Kievs högsta önskan är nämligen en direkt konflikt med Moskva) men frågan är om Kreml kan hålla sig borta i längden.

* Utmärkt anledning att förklara den misslyckade ekonomiska politiken och fördröja nödvändiga reformer med hänvisning till att den onde Putler gått till attack igen mot det vackra och fredliga Ukraina
* Flytta fokus från de ukrainska oligarkernas skamlösa plundring av sitt land till fokus på en extern fiende (Moskva)
* Perfekt sysselsättning för ukrainska huliganer och våldsverkare som nu rullar tummarna under vapenvilan i Donbass
* Bra anledning att involvera NATO och EU och t.o.m. olika kristna kyrkor i utlandet i den ukrainska politiken: "Putler har startat ett religionskrig. Snälla hjälp oss med $$$ PENGAR $$$ ! Ju fler miljoner desto bättre, bara vi slipper bokföra det." Som redan nämnts är detta alltså inte ett religionskrig, men okunniga politiker och journalister i Väst kommer direkt att rama in konflikten i samma termer som shia/sunni i Mellanöstern, vilket också tjänar Kievregimens syften.

* MP äger fastigheter och finansiella tillgångar för miljarder. MP driver också affärsverksamheter med olika slags skattebefrielser. Allt detta är naturligtvis väldigt lockande för giriga gangstrar i Ukraina.
* Genom att det ukrainska näringslivet är totalt kaputt är MP en av få riktigt lukrativa affärer som finns kvar att ta över. Tillgångarna kommer att delas upp mellan de andra kyrkorna samt av de huliganer som "gör grovjobbet".

Ur ett religiöst perspektiv kommer detta inte att innebära någon skillnad för Ukraina. Rent ekonomiskt är det bara en i raden av "raider" av lokala ukrainska oligarkgangstrar med skillnaden att i detta fall kommer vissa av dessa kommer att vara utklädda i svart kaftan och mitra.

Men från ett samhällsperspektiv kommer detta inte att gå obemärkt förbi. MP (både i Moskva och Kiev) kommer inte att acceptera ett fientligt övertagande hur som helst. Det är massor av pengar som står på spel och även makten över miljoner troende människors hjärnceller. MP har de ekonomiska möjligheterna att försvara sig och de kommer garanterat att be om hjälp i Moskva, där de naturligtvis har stor politisk makt. MP i både Moskva och Kiev är också mycket bekymrade över hur andra kyrkor (särskilt den katolska) flyttat fram sina positioner i Ukraina de senaste 20 åren. Slutligen finns det, trots att de allra flesta är sekulära, tillräckligt många religiösa muppar i både Ukraina och Ryssland som är beredda att ta till vapen för att det är så jävla kul och spännande.

Detta är alltså den nya fronten i kriget mellan Ukraina och Ryssland. Mitt tips är att det smäller ordentligt innan året är slut - kanske redan i sommar.

Jag tänkte att denna trådstart kan tjäna som ett sätt att följa hur denna nya konflikt utvecklar sig.
Stämmer detta är det ju verkligen illa - men tror knappast att ens maktklicken i Kiev kan vara så korkad!
Citera
2016-07-11, 20:43
Medlem
Citat:

Det är mycket bra att du tar upp det här och, som du säger, är Ukraina-tråden i dåligt skick. Jag överger den mer och mer.

Jag är inte " religiöst renrasig" protestant, så att säga, jag har haft bra kontakter i Rom och några i Stockholm och St. Petersburg, och jag lider av konflikter mellan kristna. Att de kommer upp i Ukraina får mig att minnas tidigare olyckliga konflikter. Saker, bra att du läser honom, famlar efter orsakerna till hatet mot Ryssland och en av hans teorier är att allt började när de två kyrkorna splittrades för ungefär tusen år sedan. Det ska tilläggas att en kardinal, som senare blev påve, finansierade Hitlers väg till makten, enligt rykten, sanna eller ej. Jag tillägger den riktigt allvarliga religiösa konflikten mellan Sverige-Finland och Novgorod under kung Magnus Eriksson. Det var stridigheter tidigare, men inte av sådan religiös karaktär (Birger Jarl och Alexander Nevski kunde tala med varandra, enligt en källa, och Magnus slutade som helgon i den ryska kyrkan efter sin omvändelse, vilken ännu förnekas av svenska kyrkan pga den kungliga skandalen). Vi fick en andlig konflikt, som automatiskt höll på i sekler och fick tolfte Karl att sänka sig i Poltava och slutligen splittrade riket 1809. Polens och Frankrikes invasioner kan jag inte analysera, det får andra göra. ROC måste se med oro på det som händer med tanke på historien. Som jag gör med tanke på svensk-finsk religiös historia.

Jag såg den andliga konflikten i Ukraina år 2014, men den är betydligt äldre, eller hur? Du och andra vet mer. Moskva-patriarkatet (ROC) ogillar unianerna (ömsesidigt) och har problem med Filaret, som själv har rötter i ROC, eller? En präst i Lvov välsignar inbördeskriget. Turchinov är pastor i en kyrka lierad med svenska Livets Ord. Där finns bra folk, men jag ryser när jag ser Turchinov på bild. Han startade inbördeskriget och predikade sedan på söndagarna. Några kyrkor ockuperades innan Saker skrev om saken, vill jag minnas. En ukrainare har på ukrainsk TV sagt att han sköt Berkut-poliser på Maidan för Gud (rapporterat i Ukraina-tråden). Det är förfärligt när kristendomens budskap förvrängs (händer också i svenska kyrkan, men på annat sätt). Jag kanske trampar någon på tårna, men jag tycker att konstig politik har krupit in i alla de tre världsreligionerna på olika sätt, men mindre i Ryssland och Iran.

Fransiskus och Kirill försökte minska spänningarna på Kuba och det var bra. Det var ett fantastiskt möte efter tusen år och reaktionerna i Ukraina var sura (jag tror att Saker också var lite sur av andra anledningar, gammelortodox som han är).

Alla konflikter är andliga på ett sätt vi har svårt att se (den förlorade boken om Herrens krig nämns i GT, men Hans krig är bara andliga för att ställa helvetet i ordning). När en kyrka tar ställning mot en annan på det här sättet, med alla dess politiska inslag, så är situationen riktigt allvarlig.

Tack för informationen om Kiva. Om du hittar information om hans kontakter med ukrainare i nordamerika (kanske via Avakov?), så posta gärna. Jag har en teori om att de som lades i Bandera-kylen i exil 1945 nu har tinats upp och vill styra Ukraina på ett sätt som inte fungerar i vår tid. Jag tror inte heller att amerikanska myndigheter styr allt och tänker på den nya historieskrivningen om Volyn och annat. Den ser inte amerikansk ut.
Citera
2016-07-11, 21:27
Medlem
Kan det vara så illa att dessa svartrockar sjunger Putins och Rysslands lov i sina predikningar? Om så skulle vara fallet så är det i nuvarande situation med ryska ockupation av delar av Ukraina kanske i så underligt agerande. Men givetvis måste Kiev ta det lilla lugna nu när man demokratiserar landet och integreras i väst. Religionsfrihet är ju en av pelarna i vår demokrati och kyrkan och andra trossamfund ju dessutom skilda från staten tack och lov. Men i orostider är ju ofta andra lagar överordnade civila diton som ett försvar mot t.ex inkräktare vilket kanske Ukraina anses sig behöva tillgripa mot just inkräktaren Ryssland.
Citera
2016-07-11, 22:38
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Kan det vara så illa att dessa svartrockar sjunger Putins och Rysslands lov i sina predikningar? Om så skulle vara fallet så är det i nuvarande situation med ryska ockupation av delar av Ukraina kanske i så underligt agerande. Men givetvis måste Kiev ta det lilla lugna nu när man demokratiserar landet och integreras i väst. Religionsfrihet är ju en av pelarna i vår demokrati och kyrkan och andra trossamfund ju dessutom skilda från staten tack och lov. Men i orostider är ju ofta andra lagar överordnade civila diton som ett försvar mot t.ex inkräktare vilket kanske Ukraina anses sig behöva tillgripa mot just inkräktaren Ryssland.

Det här är det senaste som Ryssland försöker med för att splittra Ukraina.
http://uatoday.tv/society/separatism...ne-693272.html

Det enda som kommer hända är att detta splittrar den ryskspråkiga världen. Putin är som vanligt inte speciellt strategisk.
Citera
2016-07-12, 11:23
Medlem
Paul0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavlosson

Det enda som kommer hända är att detta splittrar den ryskspråkiga världen. Putin är som vanligt inte speciellt strategisk.
Håller med. Jag fruktar att det är Putins sista steg i Ukrainas kris. Han har inga andra verktyg kvar.
Citera
2016-07-12, 13:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Kan det vara så illa att dessa svartrockar sjunger Putins och Rysslands lov i sina predikningar?

Citat:
Ursprungligen postat av Pavlosson

Citat:
Ursprungligen postat av Paul0
Håller med. Jag fruktar att det är Putins sista steg i Ukrainas kris. Han har inga andra verktyg kvar.

Era spekulationer är noll och intet värda fram till att ni presenterar följande:

1. Citat och handlingar av Putin som visar att han använder MP i Ukraina i syfte att provocera ligister i Ukraina att attackera och konfiskera MP:s tillgångar.

2. Citat och handlingar av MP i Ukraina som visar att de står på Rysslands sida i konflikten med de ukrainska nationalisterna.
Citera
2016-07-12, 16:42
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Era spekulationer är noll och intet värda fram till att ni presenterar följande:

1. Citat och handlingar av Putin som visar att han använder MP i Ukraina i syfte att provocera ligister i Ukraina att attackera och konfiskera MP:s tillgångar.

2. Citat och handlingar av MP i Ukraina som visar att de står på Rysslands sida i konflikten med de ukrainska nationalisterna.

På tal om "Citat och handlingar" dvs källor: det enda du har presenterat som underlag för dina teorier är just teorier, detta från en minst sagt pro-rysk konspirationsteoretiker som han har snickrat ihop helt på egen hand - han framhåller till och med detta i artikeln - och där påstås bland annat att CIA (?) kommer att starta ett religionskrig i Ukraina....

Sådana här trådstarter hör hemma under just konspirationsteorier, för det är precis det din källa presenterar och som du extrapolerar i din egen trådstart. Sluta skita ned forumet.
Citera
2016-07-12, 17:00
Moderator
Unitys avatar
Trådstart baserad på en konspirationsteoretikers skrifter.

Ryssland och det nära utlandet --> Konspirationer och alternativa teorier
/Moderator
Citera
2016-07-12, 21:36
Medlem
Till flera postande deltagare:

Moskva skapade inte den religiösa krisen i Ukraina. Den religiösa splittringen är gammal. Som jag förstår det, har uniaterna en katolsk koppling. Ett gammalt fenomen, som andra vet mer om. Konflikten har nu kommit till ytan och är fysisk och synlig. Bara synliga problem kan lösas. Inte är det MP som ser till att dess kyrkor konfiskeras och dess präster råkar illa ut.

VP vill inte ens att Donbass ska lämna Ukraina och det har han fått hård kritik för. Splittringstendenserna i Ukraina har olika orsaker. Ekonomin går dåligt och regionerna skulle tjäna på självstyre. Tendenserna finns också i västra Ukraina och där har Moskva inte mycket inflytande. Kolomoisky ville ha autonomi när han var guvernör. Lokala maffior har mycket att tjäna på autonomi.

Jag känner till vad som hände i Torez (se den postade länken), men inte vad som utlyste upproret. Vi såg uppror i Kramatorsk när UAF mejade ned civila på en busshållplats. Kanske någonting liknande gjorde folk arga i Torez. De frivilliga har flera gånger beskjutit UAF i syfte att dra eld på Donbass. Jag vet inte vad som hände i Torez.

Saker var en högt placerad militär analytiker i många år. Sådana analyser gör han bäst. Han talar ryska och förstår ukrainska, men han, liksom jag, följer Ukraina långt bortifrån. I en lång intervju säger han faktiskt att Poroshenko är den ende som håller ihop landet just nu. Hans analyser av Ukraina är vanligen bra och många tusen läser dem.Jag har följt Sakers vingård sedan Maidan och menar att de många initierade kommentatorerna ökar sajtens informationsvärde med flera hundra procent. Ryssar, ukrainare och västerlänningar har bidragit med värdefull information. Nu är det lite annorlunda, många av de gamla deltagarna har gått vidare, och jag postar inte ofta.

Sakers gammelortodoxa skolning påverkar hans religiösa analys, men det är bra att han talar om vad som händer. Han gick en gång för långt och alienerade en katolik, som var kritisk mot demoniseringen av Ryssland (ett misstag, enligt min mening). Han är på många sätt ett barn av Ryssland före 1917. Som militär analytiker bekämpade han Sovjet, men hans intensiva studier lärde honom mycket om Ryssland idag. Tro inte att han stödjer Moskva i allt. Han släpper fram kritik av den ekonomiska politiken t.ex., men han stödjer VP:s utrikespolitik i denna farliga tid.

Den ryska världen är ett speciellt begrepp, som många svenskar inte förstår. Att den nu splittras beror på västs politik, inte Rysslands. Kuppen i Kiev satte igång ett jordskred. Det är vansinne att tro att Moskva vill ha splittring och amputera rysktalande i Ukraina. Jag kan möjligen tro att Moskva gärna ser att Galizien av historiska skäl söker sig till Polen och Rumänien, men inte vill Moskva splittra den ryska världen och ha religionskrig i Ukraina.

Den ryska kyrkan fick kröka rygg under Sovjet-tiden för att överleva och Kirill fostrades under den tiden. Nu är Sovjet borta och kyrkan revitaliseras. Vuxna började döpa sig redan på 1990-talet och många nya kyrkor byggs. Katakomb-kyrkans två miljoner medlemmar dök upp från ingenstans efter Sovjets fall. Jag tror på en återfödelse för kyrkan med ett starkt socialt inslag. Den tendensen ser jag redan i Donbass. Troende med ett socialt samvete och fosterlandskärlek.

Jag följer den religiösa marschen till Kiev. Folk fotvandrar ungefär tre och en halv mil om dagen. uatoday, ett propagandaorgan (se den postade länken), försöker misstänkliggöra den. Jag tycker det är bra att kristna protesterar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in