Flashback bygger pepparkakshus!
2016-07-13, 16:17
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Nu ogillade ju inte personen du citerade i ditt första inlägg dig för att du var smart utan för att hen uppfattade dig som att du tyckte du var smart, alltså dryg.
Jag uppfattar dig som en person som på något sätt anser sig som "utvald", något du även tog upp i din tråd angående att leva i en annan era.
En viss skillnad.

Ok, men jag har aldrig nämnt för denna person om jag anser mig vara smart eller inte. Han är dessutom den ende som enligt vad jag hört sagt något sådant, så kanske inget jag bör bry mig om alls.
Citera
2016-07-13, 16:22
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarloMarx
Så varför bryr du dig isf om vad en del tycker, är det lite hybris och någon känsla av att du måste få alla att gilla dig? Du kan inte bli gillad av alla så är det bara, att gnälla om sin intelligens är för mig lite tecken på att man saknar något eller känner sig otillräcklig, annars räcker det väl med att man själv vet om det och inte behöver säga det.

Jag brukar inte nämna något om min intelligens om jag inte blir anklagad för att vara dum eller liknande. Sen om folk gillar mig eller inte... Alla behöver väl inte göra det men det stör mig om någon ogillar mig utan anledning. Detta handlade som jag nämnde om ett fåtal individer, så inte ens värt att starta en tråd om kanske.
Citera
2016-07-13, 16:48
Medlem
AdFontess avatar
Citat:
Så varför bryr du dig isf om vad en del tycker, är det lite hybris och någon känsla av att du måste få alla att gilla dig? Du kan inte bli gillad av alla så är det bara, att gnälla om sin intelligens är för mig lite tecken på att man saknar något eller känner sig otillräcklig, annars räcker det väl med att man själv vet om det och inte behöver säga det.

Om TS är arbetslös etc. är det inte konstigt att man i en sådan sits "överanalyserar" även vad andra tyckt om en börjar spöka i huvudet och ja att känna sig otillräcklig (som arbetslös) tillhör även det vanligheterna.

So what om han som minst tycker att han är "smart". Vad är syftet med att klanka ner på nån som har det svårt? Ska alla arbetslösa gå runt och tycka att de är "lågbegåvade" och aldrig yttra ett positivt ord om sig själva?
Citera
2016-07-13, 17:08
Medlem
CarloMarxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdFontes
Om TS är arbetslös etc. är det inte konstigt att man i en sådan sits "överanalyserar" även vad andra tyckt om en börjar spöka i huvudet och ja att känna sig otillräcklig (som arbetslös) tillhör även det vanligheterna.

So what om han som minst tycker att han är "smart". Vad är syftet med att klanka ner på nån som har det svårt? Ska alla arbetslösa gå runt och tycka att de är "lågbegåvade" och aldrig yttra ett positivt ord om sig själva?

Vad pratar du om?
Citera
2016-07-13, 17:55
Medlem
AdFontess avatar
Citat:
Vad pratar du om?

Det vill du tydligen inte veta nåt om (därav spelar du dum), det viktigaste för er är att fortsätta klanka ner på en annan människa hur denne yttrat sig än att ta och visa lite hänsyn.

Går att undra vad vissa av er har att göra under "psykisk hälsa", vissa av er ser ut att bara ta del av forumet när det är dags att spy galla över en trådstartare.
Citera
2016-07-13, 18:15
Medlem
CarloMarxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdFontes
Det vill du tydligen inte veta nåt om (därav spelar du dum), det viktigaste för er är att fortsätta klanka ner på en annan människa hur denne yttrat sig än att ta och visa lite hänsyn.

Går att undra vad vissa av er har att göra under "psykisk hälsa", vissa av er ser ut att bara ta del av forumet när det är dags att spy galla över en trådstartare.

Nej jag spelar inte dum jag undrade på riktigt vad du yrar om.
Citera
2016-07-13, 19:18
Medlem
Gameplayers avatar
Oki, eftersom denna tråden och speciellt ett visst ämne intresserar er så mycket har jag gjort en liten poll som ni kan svara på. Svara gärna ärligt då denna undersökning annars blir ganska meningslös.

http://goo.gl/ni0hUC

Senast redigerad av Gameplayer 2016-07-13 kl. 19:26.
Citera
2016-07-13, 23:18
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Det är en metadiskussion huruvida TS är intelligent eller ej. Det är helt irrelevant och leder aldrig någonstans i trådar som denna.

Det man däremot kan göra är att diskutera om man kan bli ogillad för sin intelligens eller ej. Mitt svar är nej. Undantaget i en konkurrenssituation där man "tävlar" mot varandra.

Jag tror däremot att många kan störa sig på personer som upplevs arroganta och högfärdiga. Extra irriterande är personer som fördummar en. Personen blir alltså inte arg på intelligens per se. Själva sändaren i kommunikationen upplever sig troligen inte alls som t ex arrogant, den logiska förklaringen för dem blir då att det beror på deras intelligens. Vilket är ett slutledningsfel på grund av bristande information. Vissa har även narcissistiska drag, vilket inte hjälper självkritiken.

Och ja, jag vet att denna form av tankesnurra finns hos både de som är intelligenta och de som inte är det.
Citera
2016-07-13, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Möjligen är folk rädda för intelligenta människor som ifrågasätter och inte fogar sig.

Så har det alltid varit.
Men vadå! vet dem som ogillar dig att du är intelligent? Eller är det något du fantiserar ihop själv? (inget illa menat).

Mvh.
Citera
2016-07-14, 01:32
Ja tyvärr så är intelligens något fult och dåligt. Folk gillar ytliga och flashiga personer/saker. Att tänka själv och ifrågasätta saker är ju hemskheter. Skit i vad folk tycker och tänker om dig. Var dig själv. Låt inte din intelligens fördummas pga folk ska gilla dig
Citera
2016-07-14, 03:10
Medlem
EmelindaTeTs avatar
Man kan inte göra alla människor till viljes.. I så fall skulle du behöva vara en ganska så falsk individ vilket inte skulle vara direkt hälsosamt, men det finns ju dem som försöker. Sedan finns det ju olika sorters intelligens och man bör nog inte tycka att en står över en annan, det är ju så krig börjar. Olikheter är väl problemet med världen, men det är också olikheterna som gör den så otroligt vacker.
Citera
2016-07-14, 04:37
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Ja tyvärr så är intelligens något fult och dåligt. Folk gillar ytliga och flashiga personer/saker. Att tänka själv och ifrågasätta saker är ju hemskheter. Skit i vad folk tycker och tänker om dig. Var dig själv. Låt inte din intelligens fördummas pga folk ska gilla dig

Vilka är folket? Drar du slutsatser från ditt begränsade perspektiv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in