2016-07-10, 21:43
Medlem
Hej!

Jag, min partner och en vän har funnit ett torp. Jag sitter på 120 000 i CSN-skulder, min partner har någon typ av sjukbidrag som omvärderas var tredje år av Försäkringskassan och vännen är bosatt och registrerad i Tyskland.
Om jag står på fastigheten, som för övrigt inte är värd mycket mer än 100 000 och finansieras genom besparingar och lån av släktingar, så säger CSN att det inte är några problem. De baserar återbetalningsskyldigheten på inkomsten och det har jag aldrig haft en. Är det helt att lita på, finns fall där de efter en viss tid krävt återbetalning oavsett inkomst och vidarebefordrat det hela till Kronofogden? Vad säger Skatteverket om en person som aldrig haft en inkomst och plötsligt äger hus? Min släkt säger att de inte bemödar sig med sådana små summor och det är bara att hävda att det var en gåva. Jag däremot oroar mig för sköntaxering och liknande, är det en obefogad oro?

Min partner, som är helt utan skulder, får stöd från Försäkringskassan för sin sjukdom, vad har hon att vänta om hon står som delägare? Säg att summan ligger kring halva värdet av fastigheten. Bryr de sig det minsta om det? Hade hon kunnat stå på hela fastigheten utan att det blivit några problem? I sådana fall så vore det nog det bästa, men vad säger Försäkringskassan om att äga ett fritidshus i en sådan situation? Jag skall kolla upp exakt vad hennes stöd kallas, men jag misstänker att ni redan har koll på sådant och kan spekulera innan dess.

Vännen är som sagt bosatt och registrerad i Tyskland. saknar skulder och såväl inkomst som utgifter. Hon är väl den som är i den enklaste ekonomiska situationen. Frågan är bara hur ägandeskapet påverkas av att hon är bosatt i ett annat land? Jag misstänker att det är ganska enkelt eftersom det är ett EU-land och det finns ju gott om tyskar, danskar och norrmän som har fastigheter i Sverige. Däremot är jag inte det minsta inbegripen i byråkratin och hur det skiljer sig från en svensk som äger en fastighet i Sverige. Är detta det lättaste av alternativen tror ni?

Så, det är några frågor jag gärna kommer till ro med. Det vore hemskt att skaffa en fastighet, etablera sig, bygga upp det hela och sedan komma i trångmål med Kronofogden över mina CSN-skulder eller en eventuell sköntaxering. Har ni några goda idéer att dela med er av?

Tjipp och hej!
Citera
2016-07-10, 23:26
Medlem
Jag har två fastigheter, sju byggnader. En sak kan jag säga säkert, det kostar att äga det efter att ni har köpt det. Med er (obefintliga) ekonomi så kommer inte att funka, ni har inte råd att äga huset även om ni har råd att köpa det. Det blir ett klockrent sätt att hamna i skulder och se huset förfalla.
Citera
2016-07-10, 23:34
Medlem
Vilka kostnader tänker du då? Jag har kollat upp sådant som sophämtning som går att få ner till kring 400 per år och sophämtning till 800kr per år, billigare om vi har en fungerande kompostering. Utöver det ser jag inte många nödvändiga summor jag inte kan finna på annat vis. Har levt i många år med en årsbudget som inte gick över några hundra kronor på sin höjd. Nu ligger mina årliga utgifter, med en mer komfortabel livsstil, på 1500kr/år.
Mina förhoppningar höjdes den gång jag i tidningen läste ett reportage om en herre som hade tagit på sig att renovera ett hus med 14 rum om jag inte minns fel, där den slutliga renoveringsnotan hamnade på kring 300kr för en del till toaletten som han inte kunde få tag på gratis. Så nog går det att renovera utan att lägga ut ett öre. Jag tänker att där detta står och faller för de flesta är komfortnivå och fritid. Den första för min del är låg och tid har jag oändligt av.

Det vore intressant att veta vad du betraktar som ofrånkomligt.

Jag hade liknande farhågor förut men de flesta i min släkt anser att vi bör se till att skaffa det, eftersom det är vad vi velat länge, särskilt jag. De brukar annars vara de som är skeptiska till mina idéer och beslut

Så svar kring den första frågeställningen är fortfarande av intresse.
Senast redigerad av Paddeborg 2016-07-10 kl. 23:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in