2016-07-10, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Nej, du måste inte köra på gas, men bensintanken räcker typ 10 mil.....

BRA ATT VETA!!! Hade ingen aning om att det var så.
Citera
2016-07-10, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaagaard
Jag bor i Halmstad så jag antar det... Men man måste väl inte köra med gas!? Det är ju skitläskigt!

Du måste ha möjlighet till det. När bilen inställs för kontrollbesiktning skall den gå att köra på de bränslen som den är godkänd för. Metangas finns inte alls i alla svenska städer, så sök helst ett annat exemplar!

Vet inte hur det är med den där, men vissa gasbilar har en bensintank som enbart är avsedd som reserv, kan rymma 9 liter på vissa bilar.
Citera
2016-07-10, 20:18
Medlem
Gastanken är dessutom försedd med ett "bäst-före datum", skall bytas ut efter 10-12 år om jag minns rätt.
Citera
2016-07-10, 20:34
Medlem
Vet inte vad du menar med "dåligt märke". Motortidningar lever på bidrag från vissa biltillverkare och skriver därefter. Dåliga märken blir bra när tidningen testar, bra bilar blir dåliga.
Bästa köpet enligt mig om du ska köra så lite varje år är en bil med lägre andrahandsvärde och få mil.
Bilar som har gått 25-30000 mil ska man inte reflektera på om man vill ha pålitlighet.
Har själv en välskött rostfri volvo S40 som gått 26000 mil som andrabil. Används till kortare sträckor men milen tar ut sin rätt.
Citera
2016-07-10, 23:07
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Jag och min man ska köpa ny bil snart... Jag funderar på vad som är vettigast.

1. En äldre bil med ett "dåligt" märke men som gått få mil.
2. En nyare bil med ett "bra" märke men som gått många mil.
3. En bil med ett "okej" märke med "okej" många mil som är en "okej" årsmodell.

Man blir ju liksom lite sugen på att köpa en nyare bil med ett bra märke, men vågar man det om den gått väldigt långt?

Vad hade ni valt? och varför?

Har haft massa bilar och ska säga att dom hållbaraste bilarna jag haft har varit äldre bilar med få mil på, av ett märke som många betraktar med mindre bra.
Citera
2016-07-10, 23:58
Medlem
Jannebigplays avatar
Har ägt två bilar och båda har varit "pålitliga" märken med många mil. Alltid något skit som skulle fixas. Inte dyra saker men det var alltid lampor, diverse slitdelar såsom spindelleder, bromsservon, m.m. Diverse småsak gick på max 2000:- men med tanke på att jag hade bägge bilarna runt ett år var så hade det fan varit billigare med en ny bil om man räknar kostnad per månad.

Nästa bil blir en helt ny rackare som redan är beställd.
Citera
2016-07-11, 00:10
Medlem
prisklass? motorstorlek? hk?
Citera
2016-07-11, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BGSindikat
prisklass? motorstorlek? hk?
Prisklass framgår om du läser ts' inlägg #3. Motorstorlek troligen egalt.
Citera
2016-07-11, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Det är milen o inte årsmodell som sliter på bilen.
Har själv en -00 med 14 000mil på mätaren. Spinner som en katt o går spikrakt om man släpper ratten även om det blåser en aning.
Jag fick en 626:a av en lirare på blocket, ingen ville köpa och tröskeln behövde svetsas.
Den gick som en dröm med 35k på mätaren. 160 blås med sin 90hk motor som var väldigt snål.
Sen sprang ett vattenrör läck på motorvägen och sagan var all.
Ålder sliter också. Bilen jag körde idag känner du ju hur chassit är fetsunkigt i. Jag var med och bes. Helvete för massor av leder och bussningar, men rakt som fan går den.
Citera
2016-07-11, 00:22
Medlem
Citat:
Jag förstår att det kan vara svårt att svara på :-P
Jag har t.ex. hittat en WV pasat från 2011 men som gått ca 30.000 (antar att det varit en taxi) men till ett VÄLDIGT bra pris.
Frågan är, vågar man chansa på en sån bil? eller är det bättre att köpa typ en opel från 2004 som gått 12.000 för samma pengar?
Hur många turbobyten? Hur många DSG-låde byten? det är en skitbil!
Citera
2016-07-11, 00:25
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
Jag fick en 626:a av en lirare på blocket, ingen ville köpa och tröskeln behövde svetsas.
Den gick som en dröm med 35k på mätaren. 160 blås med sin 90hk motor som var väldigt snål.
Sen sprang ett vattenrör läck på motorvägen och sagan var all.
Ålder sliter också. Bilen jag körde idag känner du ju hur chassit är fetsunkigt i. Jag var med och bes. Helvete för massor av leder och bussningar, men rakt som fan går den.
O exakt vad menar du? Att rosten ovattenläckage inte var något att bry sig om eller att 35 000mil är lågmilat?
Citera
2016-07-11, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
O exakt vad menar du? Att rosten ovattenläckage inte var något att bry sig om eller att 35 000mil är lågmilat?
Nej, men den gick perfekt. MB-feeling.
Rosten var ju problematisk men vattenröret är ju en åldersgrej, haft en annan mazzda, mkt nyare, rörfan går, en slang går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in