2016-07-10, 11:39
Medlem
Jag har nämligen en "bästis" (kallar henne "person A"), om jag nu skulle vilja kalla henne så längre. Hon är oftast väldigt snäll mot mig och hennes omgivning, men ibland gör och säger hon saker som får mig att reagera...

Person A är väldigt mån om andra personers hälsa och välmående. Hon är med i en så kallad anti-mobbningsgrupp av något slag, och när hon ser att en person är utsatt reagerar och handlar hon omedelbart. Jag respekterar och ser upp till A över att hon vågar stå upp för andra. Hon säger själv att hon hatar orättvisor, mobbning osv... Kan bara ta ett exempel; hon fick syn på några främmande personer som sade väldigt grova och ovänliga ord till en kille. Min kompis hoppade in direkt och skällde ut mobbarna.

Men hon är väldigt dubbelmoralisk. Har både sett och hört att vid flertal av tillfällen att hon snackar skit om sina vänner. Hon ger baraka kommentarer åt folk, både om utseende och personlighet. En gång sade hon högt till en av våra kompisar att kompisen (vi kallar henne person B) skulle sluta visa sina fingrar offentligt eftersom hennes fingrar och händer var äckliga.(Kompisens fingrar är absolut inte äckliga, fast min bästis tyckte det eftersom fingrarna var lite böjda bakåt) Detta sade person A högt och tydligt inför en massa folk när person B var närvarande. Jag såg själv hur ledsen denna tjejen blev av kommentaren. Jag ville så gärna säga ifrån men jag lät tyvärr bli eftersom jag vet hur A skulle reagera. När A nämligen får tillsägningar blir hon förbannad, snäser och börjar förolämpa folk. Jag vet att jag är en väldigt dålig vän för att inte försvara mina vänner, men jag var så rädd över att själv bli psykiskt påhoppad.

I ena stunden är A världens snällaste och ömtänksmaste vän som knappt skulle göra narr av en fluga, men ibland vräker djävulen ur henne och hon gör de saker som hon säger att hon är så starkt emot. Har ni själv någon sådan vän som snackar skit bakom ryggen, förolämpar folk och har allmänt barnsligt beteende? Hur handskas ni med dessa dubbelmoraliska personer? Har ni något tips på vad jag kan göra eller säga? Jag är väldigt feg när det kommer till dessa situationer. Jag vet hur hon reagerar när folk har andra åsikter än henne själv och hon kommer hata mig för att jag säger åt henne. Det blir inte bättre av att hon är min bästa vän och att jag knappt skulle ha några vänner kvar om hon börjar hata mig. Men jag tror faktiskt att det är dags för att lämna henne... Vad tycker ni att jag ska höra?

Tack på förhand
Senast redigerad av Blissful 2016-07-10 kl. 11:57. Anledning: Missledande rubrik?
Citera
2016-07-10, 11:48
Medlem
grekkoz1s avatar
det handlar om att det är en ärlig människa du har som bästis, inte en falsk.

motsägelsen ligger i att du inte kan se skillnad på två separata händelser, ena gången går hon in och avbryter en fajt, men sen nästa gång kan det vara hon som startar den... försök se sammanhanget och häng inte upp dig på orden...
Citera
2016-07-10, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grekkoz1

motsägelsen ligger i att du inte kan se skillnad på två separata händelser, ena gången går hon in och avbryter en fajt, men sen nästa gång kan det vara hon som startar den... försök se sammanhanget och häng inte upp dig på orden...

Vad menar du? Det jag menar med att hon är dubbelmoralisk är att hon jämt påstår att hon är snäll och omtänksam genom att försvara människor, avbryta fajter, men i andra sekunden hoppar hon på dessa personerna själv genom att vara taskig och bråkig.Är inte det att vara dubbelmoralisk?
Citera
2016-07-10, 12:02
Medlem
grekkoz1s avatar
jag vet inte var du lägger din ribba samt var hon lägger sin.

menar du att hon nästintill konstant yttrar "blissful, jag är så jävla snäll hela tiden, och när jag inte är snäll då är jag fanimej rätt jävla omtänksam också... har du tänkt på det" i sitt dagliga beteende?

om ja, tycker du att personen lever upp till sitt ord?
Citera
2016-07-10, 12:03
Medlem
Dessutom är hon med i en anti-mobbninggrupp... Borde man inte föregå med gott exempel genom att vara trevlig gentemot andra personer. Men hon själv förolämpar andra, det är ju precis motsatsen till att förebygga mobbning.
Citera
2016-07-10, 12:10
Medlem
Citat:
jag vet inte var du lägger din ribba samt var hon lägger sin.

menar du att hon nästintill konstant yttrar "blissful, jag är så jävla snäll hela tiden, och när jag inte är snäll då är jag fanimej rätt jävla omtänksam också... har du tänkt på det" i sitt dagliga beteende?

om ja, tycker du att personen lever upp till sitt ord?

Ja, det är precis så jag menar. Hon har sagt vid flertal av tillfällen att hon är snäll, oftast i samband med att hon har avrutit en s.k fajt. Det låter lite långsökt men det är sant.

Och nej, hon lever definitivt inte upp till sina ord. Det som var syftet med denna tråden var ju att hon säger saker, men gör tvärtemot själv
Citera
2016-07-10, 12:19
Medlem
adulterys avatar
Den stora frågan är om du mår dåligt när du umgås med personen eller inte. Om ja - säg upp er vänskap. Om nej - stanna.

Vänner växer inte på träd. Fattar om du är rädd att säga ifrån. Personen kanske dock skulle tjäna på att höra sanningen?
Citera
2016-07-10, 12:29
Medlem
Citat:

Nej, att opåkallat säga elaka saker till folk är inte ärlighet, du är riktigt korkad om du tror det.

Människan i fråga är falsk, en hycklare.

Gör troligtvis bra saker för att framstå som god men är egentligen inte det.
Citera
2016-07-10, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adultery
Den stora frågan är om du mår dåligt när du umgås med personen eller inte. Om ja - säg upp er vänskap. Om nej - stanna.

Vänner växer inte på träd. Fattar om du är rädd att säga ifrån. Personen kanske dock skulle tjäna på att höra sanningen?

Såklart jag mår dåligt av det. Hon hoppar verbalt på allt och alla inklusive mig. Även fast jag skulle avsäga vänskapet vet jag att jag inte skulle bli av med henne. Vi går nämligen i samma klass... Problemet är tyvärr att jag inte vet hur jag ska säga ifrån. Jag är alldeles för feg
Citera
2016-07-10, 12:46
Medlem
Vardons avatar
Ta och anteckna om du behöver, ett par tydliga konkreta exempel som tex det med fingrarna och person B. Ofta tycker jag när folk blir konfronterade kräver de tydliga exempel, kan man då slänga in exempel med ord, personer, gärna datum eller annan händelse så kan de inte smita undan.

Ta sedan ett enskilt samtal med personen i fråga att du tycker hennes beteende inte är acceptabelt och det ska upphöra. Annars vill du inte vara vän med personen. Även om det är bra att stå upp när det inträffar så är det inte säkert det är mest effektivast. Men ett enskild samtal kommer lämna spår i tankarna och förhoppningsvis kan faktiskt personen bli bättre. Är det enskilt behöver A heller inte gå i försvar för att inte tappa ansiktet.

Förmodligen kommer A kontra med mobbarnas frisedel "men jag är ju bara ärlig" så det är lika bra att ha ett svar på det med, kanske bara "Det är jag med och menar allvar med"
Citera
2016-07-10, 13:17
Medlem
Tack så mycket för svaret Vardon. Klok idé att skriva upp exempel. Ska försöka prata enskilt med personen. Hon kanske till och med mognar med tiden.
Precis som du säger kan hon ju svara med att hon bara är ärlig, men det är ju verkligen ingen ursäkt för att säga allt vad man tycker.

Om hon inte ändrar sitt beteende kommer jag t.o.m säga upp vänskapen. Lite tråkigt då vi har hållit ihop sedan barnsben
Citera
2016-07-10, 17:36
Medlem
Whitemaskulinists avatar
Låter väldigt mycket som en förre detta vän till mig.
Låter som att personen saknar självinsikt helt och hållet, dessa personer vill gärna framställa sig som helgon och om någon påstår att de gör fel så kommer taggarna ut direkt och de kan rättfärdiga sitt agerande i timmar om det krävs.
Hon är en hycklare helt enkelt och sånna människor behöver man inte ha i sin närhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in