2016-07-08, 21:30
Medlem
Jag har startat småföretag tidigare bla. en webbutik där vi sålde barnkläder men det gick inte så bra.
Jag startade en restaurang och ett internet cafe och det gick ganska bra.

Nu funderar jag på att starta en LÅGPRIS SKOBUTIK, jag kom nyligen hem från semester och såg hur det finns i andra länder billiga skor som kostar knappt 25 kr och säljs här i Sverige för 200 kr.

Jag ser även här att det finns goda priser http://www.alibaba.com/product-detail/Classic-Low-shoes-College-Wind-couple_60446550759.html?spm=a2700.7724838.5.3.M3aF uN&s=p

Så vad tycker ni? Alla tips och råd är välkomna
Citera
2016-07-08, 21:48
Medlem
note-its avatar
Hört talas om Skopunkten?
Citera
2016-07-08, 21:52
Medlem
MrChows avatar
Du ska lyckas slå Skopunkten, ICA Maxi m.f. på fingrarna för att få någon större marknad och jag gissar att bägge företagen har bättre logistik, bättre inköpare och mer kulor i kassan.

Med det inte sagt att du inte kan leva på skoimport, sälj på marknader och ta hela vinsten själv utan mellanhänder. Du behöver omsätta runt 10 tusen per helg för att kunna leva på ditt företag om du inte lever ett extravagant liv.
Citera
2016-07-08, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Hört talas om Skopunkten?

Något sådant men i början vill jag prova med mindre butik och priser runt 199 kr.
Citera
2016-07-08, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Du ska lyckas slå Skopunkten, ICA Maxi m.f. på fingrarna för att få någon större marknad och jag gissar att bägge företagen har bättre logistik, bättre inköpare och mer kulor i kassan.

Med det inte sagt att du inte kan leva på skoimport, sälj på marknader och ta hela vinsten själv utan mellanhänder. Du behöver omsätta runt 10 tusen per helg för att kunna leva på ditt företag om du inte lever ett extravagant liv.

Jag ser nästan samma skor hos skopunkten som säljs för 250-300 kostar hos alibaba runt 30-40 kr dessutom känner jag andra fabriker i Asien som kan producera för 25 kr per skor.

Jag tror för att slå skopunkten måste jag ha lägre priser än dem och därför försöker jag hållla mina priser runt 199 kr!!! vad tror ni guys!
Citera
2016-07-08, 22:03
Medlem
kraftfoders avatar
Tänk på att EU har tull på skor från Kina, så det tillkommer ju en del kostnader. Skopunkten ger ju rabatt, köp tre par, betala för två, eller köp 2 par, andra paret halva priset. Tänkte du matcha detta också? Sedan har vi ju reklamationsrätt i Sverige, så säljer du skräpskor från Kina, får du ta med den kostnaden också.
Citera
2016-07-08, 22:20
Medlem
Förutom de som nämndes ovan så har ju lågprisbutiker där socialbidragstagare och annat bottenskrap flockas, såsom ÖB och Rusta m.fl, ibland jumpadojor för ungefär detta pris. Och Lidl har troligen också lågprisskor för ett par hundralappar, och Biltema och Jula har lågpris (arbets-)skor i många orter.

Jag har i.o.f.s. tappat sugen generellt och börjar bli en uppgiven surgubbe, men tror inte alls på idén m.a.o. Dyr lokalhyra ska betalas trots allt om man har butik och då måste ni vara både bättre och billigare än alla andra och sälja massor med skor. Lönekostnader kan man ju bortse från i Sverige dock, ni kan ju göra som alla andra och använda praktikanter och fas3-lirare istället för att anställa folk helt enkelt.

Dessutom är det inte alls kul att sälja sånt där billigt skit, alltid usel kvalitet. Det är grejer som består av några billiga plastbitar som är ihoplimmade med Karlssons klister. Sulorna lossnar efter några kilometers promenad.
Citera
2016-07-08, 22:34
Medlem
Tack för alla svar!

1- jag tänkte använda mig av praktikanter och fas 3 anställd eller en ny anländ med god svenska"tjej"
2- lokalen ska vara billig och inte centralt, jag är marknadsförare och kommer satsa mer på MF.
3- skorna inkl tull kommer kosta mig runt 40 kr och jag tänker sälja dem för 150- 199 kr så vinstmarginal ligger över 200 % och det är bra.
4- jag är superduktig på att hålla låga kostnader i företaget, detta är inte mitt första företag

Jag har själv köpt skor som kostar runt 40 kr från Asien och använder dem idag och dem är bra, kanske inte bäst kvalite men det funkar bra för ett års användning. Snälla även skor vi köper idag från skopunkten efter 6-12 månader blir de slitna.
Citera
2016-07-08, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Och Lidl har troligen också lågprisskor för ett par hundralappar,

Lidl har faktiskt just nu erbjudande på ett par tygskor liknande de som länkades på Alibaba för under hundralappen (80 kr).

http://www.lidl.se/sv/veckans-tema.htm?action=showDetail&id=18826
Citera
2016-07-08, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Lidl har faktiskt just nu erbjudande på ett par tygskor liknande de som länkades på Alibaba för under hundralappen (80 kr).

http://www.lidl.se/sv/veckans-tema.htm?action=showDetail&id=18826

kolla storleken max 40, ingen köper dem
brukar själv köpa ibland från lidl för 150 storlek 43.
Citera
2016-07-08, 22:46
Medlem
En sak till, när folk vill köpa skor så åker man inte till LIdl utan till skopunkten eller andra skobutiker.

Jag menar när man öppnar en skopunkt så kommer folk till dig för att du har skor och köper skor från dig, lidl eller biltema är kända förandra produkter och folk sällan åker dit för att handla skor.

Jag tror starkt att man kan köpa bra skor med medel bra kvalite för 40 kr och sälja dem för 150 - 200 kr men man ska ha låga kostnader och bra marknadsföring.
Citera
2016-07-08, 22:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boy
kolla storleken max 40, ingen köper dem
brukar själv köpa ibland från lidl för 150 storlek 43.

Ska du starta skoaffär behöver du nog veta att det antagligen är damskor det rör sig om, om max strl. är 40. (Eller barnskor).

Det fanns ju en skoaffär som sålde billiga skor, Skokanonen utanför GK:s i Ullared. Trots låga priser och perfekt läge bredvid GK:s så kursade Skokanonen. Varför vet jag inte, det var alltid fullt med kunder i den affären. Gör du allvar av dina skoplaner så önskar jag lycka till, och att du byter avatar till Al Bundy.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in